با سیدکاظم سجادی، سفیر ایران در کشور ارمنستان

دوستداران زبان فارسی فراوانند

بهار امسال، شهر ایروان پایتخت ارمنستان هم حال و هوای ایرانی به خود گرفته بود و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری متعدد، مردم ارمنستان را همراه ایرانیانی کرده بود که به این کشور سفر کرده بودند تا نوروز ایرانی را با یکدیگر جشن بگیرند. این برنامه‌ها از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان و با هماهنگی، برنامه‌ریزی و مدیریت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار شده بود. با سید‌کاظم سجادی، سفیر ایران در کشور ارمنستان درباره برگزاری برنامه‌های فرهنگی خارج از کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۹۵۲۸۴
دوستداران زبان فارسی فراوانند

متاسفانه طی سال‌های گذشته همواره شاهد بوده‌ایم که هفته‌های فرهنگی کشورمان در دیگر کشورها اتفاقی گذرا و فاقد نگاه بلندمدت بوده است تا حدی که بسیاری از هنرمندان، این رویدادها را ابزاری نه چندان کارآمد می‌دانند و توجه عمیقی به آن ندارند. برای تداوم و استمرار این اتفاق فرهنگی برنامه‌ریزی دارید یا قرار است شاهد تکرار وقایع گذشته باشیم؟

همیشه سعی کرده‌ام کاری را که می‌تواند تاثیر خوبی برای کشورم داشته باشد، دنبال کنم. در این مسیر، ما قوانین و مقررات کشور را کاملا رعایت می‌کنیم و وزارت امور خارجه هم پشتوانه ماست که ما را در این مسیر یاری می‌کند. در واقع این ما هستیم که باید بتوانیم ظرفیت‌های موجود را شناسایی کنیم و از آنها بهره ببریم. سعی می‌کنم طی مدتی که در کشور ارمنستان هستم، به‌طور مستمر از ظرفیت‌های موجود برای معرفی فرهنگ و هنر کشورمان استفاده کنم. مسجد کبود ایروان یکی از این ظرفیت‌های خوب است که می‌توان در مناسبت‌های مختلف در آن برنامه‌های فرهنگی و هنری متعددی را رقم زد و با پاسداشت ارزش‌های اسلام، مردم ارمنستان را با دین و فرهنگ ایران آشنا کرد. قطعا ماه محرم و ایام ماه رمضان که ماه ضیافت‌الله است، فرصت مغتنمی برای حضور در مسجد و برگزاری برنامه‌های مختلف است. برگزاری مسابقات قرآنی و هنری در جشن‌ها و ایام خاص مذهبی و ملی می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. همچنین در این فرصت‌ها باید فضایی برای گردهمایی هنرمندان ایرانی و ارائه آثارشان در نمایشگاه‌های مختلف فراهم کرد تا هنر ایران معرفی شود.

بجز برگزاری هفته‌های فرهنگی در این عرصه می‌توان فرصت‌های دیگری ازجمله ساخت فیلم‌ها و سریال‌های مشترک را فراهم کرد. در این عرصه اقدامی داشته‌اید؟

بله. اتفاقا در این عرصه صحبت‌هایی انجام شده و شرایط برای ساخت فیلم‌های مشترک داستانی و مستند از سوی ارمنستان فراهم شده و این کشور آماده این همکاری هاست.

درباره سریال‌ها چطور؟

من از سال 1363 همزمان با وزارت امور خارجه تا سال 88 به عنوان گوینده و مجری -کارشناس با صداوسیما همکاری داشته‌ام. اکنون با مدیران ارشد تلویزیون ارمنستان صحبت کرده‌ام و آنها بشدت از این همکاری‌ها استقبال می‌کنند و مایل هستند فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی را به نمایش بگذارند، فیلم‌های مستند بسازند و حتی بر آن هستند که فرصت‌های استودیویی به ما بدهند. به نظرم ما باید دنبال راه‌اندازی یک استودیوی رادیویی زبان فارسی باشیم. در این کشور دانش‌آموزان و دانشجویان زبان فارسی و علاقه‌مندان زبان فارسی حضور پررنگی دارند و می‌توانند در این برنامه‌ها حضور پیدا کرده، دیگران را هم مشتاق یادگیری این زبان کنند، ضمن آن که می‌توانیم در این کشور هفته‌های فیلم برگزار کنیم. مسئولان کشور ارمنستان مایل هستند سینما مسکو را برای برگزاری این برنامه‌ها در اختیار ما قرار دهند تا فیلم‌های موفق جشنواره‌های ایرانی را به نمایش بگذاریم. این نکته را هم اضافه کنم که ارمنستان لوکیشن‌های خیلی خوبی برای فیلمبرداری دارد و کارگردان‌ها می‌توانند از این موضوع هم بخوبی بهره ببرند.

زینب مرتضایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها