از سریال‌های جدید تلویزیون چه خبر؟

خانواده و طنز، اولویت مجموعه‌های سیما

تولید و پخش سریال‌های شاد و مفرح در ایام نوروز به یک قرارداد نانوشته بین مردم و تلویزیون بدل شده است؛ تلویزیون هر سال می‌داند دیر یا زود باید آستین‌ها را بالا بزند و چند سریال خوب برای تعطیلات در نظر بگیرد، مردم هم می‌دانند در این ایام می‌توانند بهترین سریال‌های تلویزیونی را تماشا کنند.
کد خبر: ۸۹۱۸۴۵
نوروز فرصت طلایی سریال‌های تلویزیونی

اگرچه بسیاری این تعطیلات را در مسافرت می‌گذرانند یا دید و بازدید‌های نوروزی، اما نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما نشان داده مخاطب برای دیدن سریال‌های نوروزی وقت می‌گذارد و مشتاق تماشای آنهاست. به نظر می‌رسد این تعطیلات در ابتدای هر سال بهانه خوبی است برای تجدید بیعت مخاطبان علاقه‌مند به سریال‌ها با تلویزیون.

جشن سریال‌های تلویزیونی

خشایار الوند نویسنده سریال‌های طنز تلویزیون، نوروز را بره‌کشان سریال‌های تلویزیونی می‌داند و معتقد است فراغت نوروزی در تناسب با جنبه سرگرمی‌سازی تلویزیون قرار دارد و به شکل‌گیری فرصتی مناسب برای جذب مخاطب بیشتر منجر می‌شود. وی تاکید می‌کند: از آنجا که مردم برای دور شدن از دغدغه‌های زندگی تشنه طنز، تفریح، خنده، شوخی و شادمانی هستند، سریال‌های طنز و مفرح در این ایام کارکرد بهتری دارند.

این نویسنده تعطیلی و فراغت از کار را مهم‌ترین ویژگی ایام نوروز می‌داند و معتقد است همین امر به تولیدکنندگان سریال‌های تلویزیونی کمک می‌کند تا ضمن ارائه آثار خوب، مخاطبان بیشتری را پای تلویزیون بنشانند. وی در این باره توضیح می‌دهد: مردم در این ایام فراغت بیشتری دارند و تماشای سریال‌های خوب را به هم پیشنهاد می‌کنند یا حتی در دید و بازدیدهای نوروزی، در کنار هم این آثار را تماشا می‌کنند.

الوند آئین‌های نوروزی و بهره‌برداری از این آئین‌ها و حال و هوای نوروزی را فرصت دیگری برای جذب مخاطب می‌داند و معتقد است با انعکاس حال و هوای نوروزی در سریال‌های ویژه نوروز می‌توان امکان بهتری برای ارتباط با مخاطب فراهم کرد. وی در این باره توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم فضای بهاری، حال و هوای عیدانه و مقدماتی که برای تحویل سال نو انجام می‌شود، قابلیت‌های داستانی زیادی دارد و همیشه تلاش کرده‌ام در فیلمنامه سریال‌هایی که برای نوروز می‌نویسم به نوعی حال و هوای این ایام را منعکس کنم.

این فیلمنامه‌نویس، در آن دسته از سریال‌هایی که برای نوروز نوشته، هر گاه توانسته و سبک و داستان اثر به او اجازه داده است، از آیین‌های نوروزی و حال و هوای مردم در این ایام برای ایجاد همذات‌پنداری بیشتر بهره گرفته است. الوند تاکید می‌کند: در سریال‌های ماه رمضانی به حال و هوای این ماه توجه می‌شود و با وجود آن که این سریال‌ها بعد از افطار پخش می‌شوند، به احترام روزه‌داران صحنه‌های خوردن غذا را در آنها نمی‌بینیم. همین مساله می‌تواند درباره سریال‌های نوروزی هم رعایت شود و حال و هوای مخاطبان در ایام نوروز منعکس شود.

خشایار الوند توجه به این مساله را سلیقه‌ای می‌داند، اما معتقد است رعایت آن می‌تواند کمک بزرگی به موفقیت سریال‌های نوروزی باشد.

فصل‌هایی در امتداد نوروز

برخی سریال‌های نوروزی تلویزیون این شانس را پیدا کرده‌اند که فصل دوم یا سوم آنها نیز تولید شود. به اعتقاد خشایار الوند که فیلمنامه آثاری چون «پایتخت» و «مرد هزار چهره» را در کارنامه دارد، هرگاه تلویزیون به توقع و نیاز مخاطب در مناسبت‌هایی مانند نوروز پاسخ داده، ارتباط بین مردم و تلویزیون قوت و غنای بیشتری یافته و تولید فصل‌های دوم و سوم برخی سریال‌های نوروزی، گواهی بر این مدعاست.

الوند، این مساله را به سریال‌های ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت‌ها نیز تعمیم‌ می‌دهد و درباره مزایای تولید فصل‌های دوم و سوم سریال‌های مناسبتی می‌گوید: قطعا تلویزیون به عنوان سفارش‌دهنده، به دلیل استقبال مخاطبان، تولید فصل‌های دیگری از یک سریال را در دستور کار قرار می‌دهد؛ ضمن این که در این شیوه روند تولید سرعت بیشتری دارد چون شخصیت‌ها قبلا تعریف شده‌اند، کارگردان فضای کار دستش آمده و بازیگران هم قبلا بازی در نقش‌های مختلف را تجربه کرده‌اند.

از نگاه این نویسنده اگر یک سریال به لحاظ مضمونی جای پرداخت بیشتری داشته باشد و هنوز محمل قصه‌های خوب و جذاب باشد، تولید فصل‌های بعدی کاملا منطقی است. الوند توضیح می‌دهد: سریال مرد دوهزار چهره را براساس موقعیت‌هایی که از فیلمنامه مرد هزار چهره باقی مانده بود و مورد استفاده قرار نگرفته بود، ساختیم و تولید چند فصل از سریال پایتخت هم مدیون وجود داستان‌های جذاب و گیرا بوده است.

با این همه الوند وجود داستان‌های موثر و گیرا را برای ساخت فصل‌های بعدی از یک سریال، ضروری می‌داند و تاکید می‌کند تا زمانی که جوهره اصلی یعنی داستان گیرا وجود نداشته باشد، بهتر است فصل‌های دیگری از یک سریال ساخته نشود.

بازنگری در چرخه تولید

امین‌ صدیقی رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی، سریال‌های نوروز امسال را اولین سریال‌های تلویزیون بعد از دور گذار دانسته و پیشتر در گفت‌وگو با جام‌جم از تغییر چرخه تولید سریال‌های تلویزیونی خبر داده بود.

جواد طوسی نیز به عنوان یک منتقد، تغییر در چرخه تولید سریال‌های تلویزیونی و بخصوص سریال‌های نوروزی را امری ضروری دانسته است. وی تاکید می‌کند تلویزیون با همفکری افراد آشنا به رسانه و دلسوز و نیز اجتناب از اختصاص سریال‌ها به نگاه سهل‌پسند مخاطب و تزریق خوراک بیش از حد در قالب کمدی، می‌تواند نگاه عمیق‌تر و تخصصی‌تری به مضمون، فرم، ساختار و کیفیت سریال‌های نوروزی داشته و به تغییر ذائقه مخاطب کمک کند تا آنجا که تعریف متفاوتی از طنز تلویزیونی شکل بگیرد و آثاری ماندگارتر خلق شود.

این منتقد بر لزوم شکل‌گیری اتاق فکر برای سریال‌های نوروزی تاکید دارد و معتقد است: در تداوم آزمون‌ و خطاهایی که رسانه در زمینه تولید سریال‌های تلویزیونی داشته، بازنگری در چرخه تولیدات مناسبتی به شکل یک نیاز مبرم درآمده و از همین‌رو شکل‌گیری اتاق فکر جامع‌الاطراف و کارآشنا می‌تواند زمینه ارائه یک تعریف درست از جذابیت توام با ارتقای سلیقه مخاطب را فراهم کند؛ جذابیتی که با در نظر گرفتن تشخص فرهنگی مخاطبان می‌تواند ارتباط مردم و رسانه را مستحکم کند.

جواد طوسی، سریال‌های نوروز امسال را متاثر از چنین نگاهی می‌داند و تاکید می‌کند: خوش‌بینی متاثر از واقعیت‌های موجود حاکی از آن است که تلویزیون در کمترین فرصت تا نوروز 95، کوشید از فیلمسازان خوشفکری چون بهرام توکلی دعوت به همکاری کند و در کنار افرادی چون او زمینه را برای کارگردان‌های جوانی چون حامد محمدی فراهم کند که برای شعور مخاطب ارزش قائل هستند.

به عقیده این منتقد ادامه مسیری که تلویزیون در نوروز امسال در پیش گرفته، زمینه را برای اتفاقات بهتر و تولید سریال‌های باکیفیت‌تر در طول امسال و سال‌های آینده فراهم خواهد کرد.

مشکلات یک قرعه

سریال تلویزیونی قرعه با مضمون خانواده و با رویکرد طنز موقعیت درباره قرعه‌کشی میان چند خانواده تهرانی بوده که با نزدیک شدن به ایام نوروز به مشکلاتی بر می‌خورند. محمود اتحادی، تهیه‌کننده و محمد تنابنده، نویسنده این مجموعه است. سریال 14 قسمتی قرعه نوروز هر شب ساعت 00/21 به مدت 45 دقیقه از شبکه سه مهمان خانه‌ها بود. بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، فریبا متخصص، هدایت‌ هاشمی، نسرین نصرتی، سحر ولدبیگی، پرستو گلستانی، غلامرضا نیکخواه، علی صالحی، فروغ قجابگلی، میثاق جمشیدی، اشکان اشتیاق، امیرکربلایی‌زاده، مصطفی ساسانی، سارا همتی، نازنین کریمی، صبا محمدی، فرانک تمنایی و محمدرضا علیمردانی در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند.

عوامل تولید این سریال تلویزیونی عبارتند از: دستیار اول کارگردان: حامد مختاری، دستیار دوم کارگردان: حمیدرضا بیدگل، مدیر برنامه‌ریزی: احسان سجادی حسینی، منشی صحنه: علیرضا فرحزادی، عکاس و تصویربردار پشت‌صحنه: شهاب احمدلو و رضا امینیان، مشاور رسانه‌ایی: مجتبی احمدی، مدیر تصویربرداری: محمد ناصری، تصویربردار: فردین ناصری، طراح صحنه و لباس: آرزو غفوری، طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری، مدیر تدارکات: محمداسماعیل کلبی‌آبادی.

دردسرهای یک بیمار استاندارد

بیمار استاندارد درباره قهرمان داستان (بهنام) فردی تحصیلکرده و بازیگری است که با شیوه درمانی درگیر می‌شود و وارد ماجراهایی می‌شود که تا به حال تجربه‌اشان نکرده است.

سریال بیمار استاندارد به نویسندگی بهرام توکلی و با کارگردانی سعید آقاخانی توسط مسعود ردایی در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش در نوروز ۹۵ از شبکه یک سیما تهیه و تولید شد.

بازیگران: بابک حمیدیان، جواد عزتی، اصغر سمسارزاده،حسین محب‌اهری، شیلا خداداد، هومن حاجی‌عبداللهی، پوریا پورسرخ، روح‌الله کمانی، خاطره حاتمی، افسانه ناصری، علی میلانی، عزت‌الله مهرآوران، سیروس میمنت و امیر غفارمنش، عوامل پشت دوربین این سریال نیز به این شرح است: فرشاد گل سفیدی (مدیر تصویربرداری)، علی احمدی (مدیر صدابرداری)، عادل معصومیان (دستیار کارگردان)، علی جودی (برنامه‌ریز)، (دستیاران کارگردان)، مجید گودرزی (مدیر تولید)، امیر شیبان خاقانی (تدوینگر)، مهناز غنی (طراح لباس)، گلرخ حقیقی (طراح صحنه)، مانی اسکندری (طراح گریم)، علی سعیدی (مدیر صحنه)، وحید شوکتی (منشی صحنه)، محمدرضا دلنوازی (جانشین تولید)، مجید لعل سنجیان (مدیر تدارکات)، ساناز بصیر ( دستیار برنامه‌ریز) و حسام‌الدین خلوصی (عکاس).

سریالی با رنگ زعفرانی

سریال «زعفرانی» ویژه ایام نوروز ۹۵ در گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه شد. این مجموعه 15 قسمتی مضمونی خانوادگی و طنز داشت که توسط سعید جلالی، حامد محمدی و آزاده محسنی نوشته شده و هرشب ساعت 30/21 از شبکه دو مهمان خانه‌ها می‌شود.

در خلاصه داستان سریال «زعفرانی» آمده که 99 درصد، کمی بیشتر و کمتر فرقی نمی‌کند. اگر زعفرانی باشی همه چیز درست پیش می‌رود. خانواده ناصر و نسرین که زندگی شان عطر و طعم زعفرانی دارد، از این قاعده مستثنی نیستند. اگرچه صد تا دوست دارند و البته یک دشمن...

بازیگران زعفرانی عبارتند از مهدی هاشمی، مهران احمدی، حسین سلیمانی، حدیث میرامینی، لیدا عباسی، هادی کاظمی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی، شیدا خلیق و حسام محمودی. حامد محمدی، کارگردان و ایرج محمدی تهیه‌کننده این مجموعه است.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها