کورس بهاره سوارکاری اسب عرب آغاز شد

یزد، پایتخت اسب ایران

سوارکاری در سال 94 روزهای بسیار خوبی را پشت سر گذاشت.
کد خبر: ۸۹۱۰۱۸
یک سال پرهیاهو با سوارکاری ایران

به گزارش جام جم ورزشی ، در واقع سال 94 برای ورزش سواکاری ایران مصادف بود با برخی از اتفاقات جدید و امیدوار کننده. ارزیابی عملکرد سوارکاری حاکی از این است که برخی از چشم اندازها و برنامه های بلند مدت سوارکاری در سالی که گذشت به خوبی اجرا شده است و این ورزش مهیج در مسیری قرار گرفته است که انتهایش به پیشرفتی جهش وار می رسد. همان طور که ذکر شد سال 94 مصادف بود با برخی از اتفاقات جدید و البته بسیار خوب برای سوارکاری. در ادامه عملکرد ورزش سوارکاری ایران در سال 94 بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.

توسعه سوارکاری به عنوان یک ورزش خاص

رییس فدراسیون سوارکاری در سالی که گذشت بر وجود یک نگاه ملی برای توسعه سوارکاری به عنوان یک ورزش بومی، مذهبی، اعتقادی تاکید کرد. مسعود خلیلی بر روی این نکته نیز یادآور شد که صنعت سوارکاری به معنای اشتغال زایی بیشتر در کشور است. به هر حال برآوردهای خاص نشان می دهد سوارکاری در ایران در مقایسه با سال 93 رشد قابل توجهی داشته است و نخستین دلیل برای اثبات این ادعا افزایش تعداد سوارکاران در ایران است. با توجه به افزایش باشگاه های سوارکاری در سطح کشور و البته تاکید بر نحوه آموزش صحیح نه تنها تعداد سوارکاران در ایران بالاتر رفته که کیفیت کاری هم نیز بهبود یافته است. بر اساس آخرین ارزیابی ها رشد تعداد سوارکاران در ایران در مقایسه با سال گذشته به میزان 8.7 بوده است که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

رفع مشکل قرنطینه، شاید وقتی دیگر

سد بزرگی به نام قرنطینه در سال های گذشته همواره مانع بزرگی بر سر راه سوارکاران ایرانی جهت حضور در رقابت های جهانی بوده است. هر چند این مشکل همچنان به قوت خود باقی است اما تلاش های فدراسیون سوارکاری در جهت حضور پررنگ ایرانی ها در رقابت های برون مرزی باعث شد تا بخشی از موانع موجود از بین برود و حتی در سالی که گذشت برخی از سوارکاران با اسب های خود راهی رقابت های بین المللی شدند که این خود نشان دهنده روزهای بهتری برای سوارکاری است. در صورت رفع کامل قرنطینه صنعت اسب و سوارکاری رشد بیشتری و پرسرعت تری خواهد داشت. به نظر می رسد در سال 95 قرنطینه و دردسرهایش به یک راه حل اساسی برسند.

CIS، نقطه عطف سوارکاری

در سالی که گذشت برای نخستین بار دو دوره رقابت های CIS (دوستاره) در ایران برگزار شد که تا به حال سابقه نداشته است. این رقابت ها با حضور سوارکاران مطرح اروپایی برگزار شد و نتایج پرباری برای سوارکاری ایران داشت. در این دو مسابقه بزرگ بین المللی و معتبر سوارکاران به سطح 1.40 سانتی متر و 1.50 سانتی متر در حین پرش رسیدند تا رکورد پرش ارتقا یابد. این رقابت ها و رکوردهایی که در آن برای سوارکاران ایرانی ثبت شد انگیزه متفاوتی را در جامعه سوارکاری به وجود آورد.

سال آینده برگزاری رقابت های متعددی در دستور کار فدراسیون سوارکاری قرار دارد که از آن جمله رقابت های بین‌المللی CSI پرش زیر نظر فدراسیون جهانی خواهد بود. به ادعای رییس فدراسیون سوارکاری این رقابت ها با کیفیت بالاتر نسبت به امسال و با افزایش ارتفاع موانع با حضور تعداد بیشتری از سوارکاران بین‌المللی برگزار خواهد شد. همچنین مسابقات درساژ را زیر نظر فدراسیون جهانی میزبانی خواهد شد.

تربیت مربی با کیفیت

اعزام مدرس به استان های مختلف یکی از برنامه هایی است که در دستور کار فدراسیون سوارکاری قرار دارد ، موضوعی که کاظمیان دبیر فدراسیون سوارکاری نیز تاکید زیادی بر روی آن دارد. وی مدتی پیش اظهار داشت: «ما به دنبال کار کیفی هستیم و صرفا به دنبال مربی با مدرک نیستیم. ما با کار دراز مدت به دنبال تربیت مربی حاذق هستیم تا میزان آسیب دیدگی سوارکاران بی تجربه را در حین آموزش سوارکاری پایین بیاوریم.»

تربیت مدرس سوارکاری در سال 94 با شدت و البته کیفیت بیشتری نسبت به سال های گذشته دنبال داشت. نتیجه تربیت مدرسان متعدد سوارکاری در سال 95 بهتر دیده خواهد شد.

کسب یک میزبانی مهم

در سالی که گذشت سازمان جهانی اسب عرب با میزبانی ایران از اجلاس جهانی این سازمان در سال 2019 خبر داد. این سازمان با برگزاری این اجلاس در ایران موافقت کرده و قرار است اعضای هئیت رییسه سازمان جهانی اسب عرب برای بازدید از امکانات ایران سال آینده به کشورمان سفر کنند. مطمئنا این میزبانی باعث افزایش ارزش اسب عرب در ایران خواهد شد و مالکان این اسبها در ایران از این اتفاق بزرگ بسیار خوشحالند. ایران خود پایه گذار اسب عرب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها