9 پیشنهاد برای سیاحت و خرج کردن

مشهد می‌روید، اینجاها خرید کنید +عکس

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

گنبد خشتی مشهد

تمام مسافران و گردشگران داخلی و خارجی که به مشهد سفر می‌کنند، انگیزه اصلی و اولیه آنها از سفر، زیارت قبر مطهر هشتمین اختر تابناک شیعیان است، اما این شهر بزرگ علاوه بر حرم نورانی و باصفای امام رضا(ع) جاذبه‌های مذهبی و تاریخی دیگری هم دارد که در کنار جاذبه‌های تفریحی و گردشگری، این خطه را به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری ایران تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۹۸۹
گنبد خشتی مشهد

به گزارش جام جم آنلاین ، ازجمله این جاذبه‌های مذهبی تاریخی، مقبره امامزاده سیدمحمد، از نوادگان موسی بن جعفر معروف به گنبد خشتی است. این بنا ابتدای خیابان طبرسی در کوچه‌ای به همین نام در مجاورت کوچه سیاه آب قرار دارد.

این بنا مدفن امیرسلطان غیاث الدین محمد بن امر طاهرالموسی است که نسبش با 17 واسطه به امام موسی‌بن جعفر(ع) می‌رسد. البته برخی نقل کرده‌اند، وی امامزاده نیست، بلکه یکی از اطبای سپاه هارون الرشید بوده که در راه مرو در گذشته و در این نقطه که شهر تاریخی نوغان بوده، دفن شده است. طبق تاریخی که روی سنگ مزار آمده است، ایشان ماه رمضان سال ۸۵۲ هجری قمری در گذشته‌اند. گویا بنایی که بر مزار وی ساخته شده، همزمان با وفاتش در زمان سلطنت شاهرخ تیموری بوده است.

وجه تسمیه بنا به گنبد خشتی نیز به دلیل آجری یا خشتی بودن آن بوده است. گنبد خشتی پس از حرم حضرت امام رضا (علیه‌‌السلام) قدیمی‌ترین زیارتگاه مشهد مقدس است.

گرچه بنیان اولیه این بنا در دوره تیموری بنا شده، اما گنبد خشتی و بقعه آن در دوران شاه عباس صفوی از خشت ساده، بدون کاشیکاری و بدون گلدسته ساخته شده، هرچند داخل گنبد با گچبری زیبایی تزئین شده است. زمان احداث این بنای آجری، سوره ملک با خط خوش ثلث در زیر پوشش داخلی کتیبه شده و لبه‌های چهار ایوان نیز با سوره واقعه به قلم شیوای ریحان آراسته شده است.

گنبد خشتی در عصر صفوی و قاجار، مرمت و فضای داخلی آن با نقاشی و کتیبه مزین شده است. برای دسترسی به گنبد خشتی که به ثبت آثار ملی رسیده، باید به خیابان طبرسی، نرسیده به میدان طبرسی، بازارچه احسان، کوچه خشتی مراجعه کرد.

بقعه پیرپالاندوز، موزه آرامگاه نادری، موزه نان، بازار امام رضا، آرامگاه فردوسی، گنبد هارونیه، مجتمع‌های تجاری الماس شرق، آلتون، پروما، زیست خاور و روستاهای تاریخی گردشگری جاغرق، زشک، کنگ، پاژ و غار مغان را که از دیگر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی مشهد است، در سفر به این شهر فراموش نکنید.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها