اینفانتینو کار خود را در فیفا آغاز کرد

مصائب آقای رئیس

پشت پرده رای مخفی ایران در انتخابات فیفا

چرخش از سلمان تا اینفانتینو

«جیانی اینفانتینو»، دبیرکل یوفا در حالی توانست با کسب اکثریت آرا رئیس فیفا شود که رای دادن یا ندادن علی کفاشیان به این مرد سوئیسی ـ ایتالیایی به سوژه روز فوتبال ایران تبدیل شده است؛ رایی که فدراسیون‌نشینان از بیم پیامدهای احتمالی آن از علنی‌ساختنش خودداری می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۵۲۰۴

به گزارش جام‌جم، علی کفاشیان که رابطه حسنه‌ای با شیخ سلمان رئیس AFC دارد و به خاطر همین رابطه توانسته به عضویت هیات اجرایی AFC درآید، طی هشت سال جلوس بر کرسی ریاست فدراسیون فوتبال ایران انواع و اقسام انتقادها را متوجه عملکردش دیده است. او در این هفته‌های پایانی دوره چهارساله مدیریتش از یک طرف دلش نمی‌خواهد ارتباط خوب با شیخ سلمان را شکراب کند، اما به قول خودش در جریان سفر اینفانتینو به تهران نظرش نسبت به دبیرکل یوفا تغییر کرد و حالا که این سوئیسی ـ ایتالیایی رئیس فیفا شده است، با علنی نکردن رایش نمی‌خواهد با مرد شماره یک فوتبال آسیا در بیفتد. برای همین ساعتی پس از آن‌که برخی رسانه‌ها عنوان کردند کفاشیان به اینفانتینو رای داده است، او در گفت‌وگو با سایت فدراسیون این موضوع را نه تائید کرد و نه رد. کفاشیان گفت: «رای من مخفی بوده و به هیچ‌کس اعلام نکرده‌ام که به چه کسی رای داده‌ام. امیدوارم انتخاب اینفانتینو بتواند روزهای خوبی برای آینده فیفا و فوتبال جهان رقم بزند.»

تردیدها از کجا آغاز شد؟

«فیفا به فرماندهی‌ درست نیاز دارد، باید مسائل مالی شفاف شود، صدای همه فدراسیون‌های عضو شنیده شود، باید درهای فیفا را به روی همه باز کنیم. باید فو‌تبا‌ل را توسعه دهیم و بر اساس نیاز هر کشوری آن را پیش ببریم. باید برنامه‌های تبادلی بین فدراسیون‌ها را ایجاد کنیم، امکانات و مواردی که در ایران دیدم به من کاملا نشان داد ایران می‌تواند نقش اساسی را بازی کند. ما به کشورهای بزرگ نیاز داریم تا بتوانند به کشورهای کوچک کمک کنند.» اینها بخشی از صحبت‌های اینفانتینو در سفر چندی پیش خود به تهران بود.

صحبت‌هایی که کفاشیان درخصوص آن تصریح کرد: «تا پیش از این افراد مختلفی برای ریاست فیفا اعلام نامزدی کرده بودند و ما همیشه شیخ سلمان را ترجیح می‌دادیم، اما امروز صحبت‌هایی که با جیانی انجام دادیم نظر ما تغییر کرده و باید بیشتر مطالعه کنیم. ایران یکی از قطب‌های فو‌تبا‌ل آسیاست و باید در اداره آن نقش داشته باشد. اینفانتینو معتقد است باید فو‌تبا‌ل را کسانی اداره کنند که در فو‌تبا‌ل قدرتمند هستند؛ این حرف او خیلی قابل تامل است و ما را به فکر واداشته است.»

اسدی: همه منافع را می‌بینیم نه یک مورد

«با توجه به حضور اینفانتینو و جلساتی که با وی در تهران برگزار کردیم، به توانایی‌های او اعتقاد دارم و حدس می‌زدم که بتواند به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود». این بخش از صحبت‌های دیروز کفاشیان نشان می‌دهد که به هر حال او حواسش به فیفا هست و چرخشی ولو در ظاهر داشته است!

هرچند برخی منابع خبری عنوان کردند او در هر دو مرحله رای‌گیری فیفا به شیخ سلمان رای داده است، با این حال علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش ایسنا که ایران در این انتخابات به چه کسی رای داد، گفت: اگر قرار بود آرا مشخص شود، چه نیازی بود رای‌ها را به صورت مخفی اخذ کنند؟ برای اعلام یک رای باید آثار آن را نیز ببینیم و بسنجیم که آیا علنی کردن رای ارزش این کار را دارد؟

اسدی در عین حال درباره این‌که علت تردیدهای انتخاباتی فدراسیون فوتبال ایران به پرونده مناقشه ایران و عربستان و رویه‌ای که AFC پیش گرفته بود بازمی‌گشت، خاطرنشان کرد: منافع ملی تنها یک مصداق ندارد، بلکه باید مجموع منافع در نظر گرفته شود. ما به دنبال این هستیم که در فوتبال بین‌الملل جایگاه خاص خود را پیدا کنیم. ما تنها به یک پرونده و یک مساله نگاه نمی‌کنیم و مجموع شرایط و منافعی را که با آن مواجه خواهیم بود، در نظر می‌گیریم.

رئیس جدید فراری از سیاست

اینفانتینو در حالی 21 بهمن امسال به منظور جلب رای ایران به تهران سفر کرد که با وجود گمانه‌زنی مبنی بر دیدار او با محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان وجود داشت، این دیدار صورت نگرفت و دبیرکل یوفا به دیدار با کفاشیان بسنده کرد. شاید یکی از دلایل برگزار نشدن این دیدار خط مشی دبیرکل یوفا در ایام انتخابات بود. او در نشست خبری خود در تهران وقتی در خصوص شرایط پیش آمده برای فوتبال ایران و دخالت سیاسیون عربستان در فوتبال مواجه شد، هرچند پاسخ روشنی در این خصوص نداد با این حال دیدگاه خود را درباره کلیت فوتبال بیان کرد: فو‌تبا‌ل می‌تواند عاملی برای ارتباط کشورها با یکدیگر شود و باید کاملا سیاست را از فو‌تبا‌ل جدا کنیم، زیرا این مساله جدایی‌آفرین است در حالی که فو‌تبا‌ل پل ارتباطی برای تعامل کشورها با یکدیگر است. فو‌تبا‌ل می‌تواند در مسائل مختلف کشورها کمک کند و سبب نزدیکی مردم به یکدیگر شود.

با این حال رئیس جدید فیفا دیروز پیام تبریکی از نماینده رسمی دولت ایران در ورزش یعنی محمود گودرزی دریافت کرد، پیامی که به نظر می‌رسد در جهت هموارسازی راه ارتباط اینفانتینو با فوتبال ایران ارسال شد.

همه روسای فیفا

اینفانتینو که قرار است روز جمعه جانشینش در سمت دبیرکل یوفا انتخاب شود در جریان کنگره فوق‌العاده فیفا با کسب 115 رای در مقابل 88 رای شیخ سلمان کرسی ریاست فیفا را برای سه سال آینده در اختیار گرفت، کرسی که پیشتر در اختیار این افراد بوده است:

روبرت گوئرین (فرانسوی؛ از ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶)، دانیل بورلی وولفال (انگلیسی؛ از ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۸)، ژول ریمه (فرانسوی؛ از ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۴)، رادولف سیل درایرز (بلژیکی؛ از ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵)، آرتور دروئری (انگلیسی؛ از ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۱)، استانلی رائوس (انگلیسی؛ از ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۴)، ژائو هاوه لانژ (برزیلی؛ از ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۸)، سپ بلاتر (سوئیسی؛ از ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵)، عیسی حیاتو (کامرونی؛ از ۲۰۱۵ به عنوان رئیس موقت تا روز انتخاب اینفانتینو)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها