احتمال گران شدن بلیت سینماها در سال 95

‌آغاز ارکستر اکران نوروزی با اجرای عطاران

سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس و تعویق اکرانِ فیلم «من سالوادور نیستم»، این فیلم از امروز به‌عنوان یکی از فیلم‌های اکران نوروزی سال 95 در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران می‌شود. «من سالوادور نیستم» با بهره‌گیری از رضا عطاران یکی از بخت‌های فروش بالاست و انتظار می‌رود با جلب تماشاگران، رونقی به اکران بی‌جانِ زمستان دهد و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بعد هم باشد. با این اتفاق قابل پیش‌بینی، عطاران که این سال‌ها پرسودترین و پولسازترین بازیگر سینمای ایران در گیشه بوده است، باز هم می‌تواند ناجی سینما لقب بگیرد. با مشخص شدن فیلم‌های دیگر اکران نوروزی در دوشنبه هفته بعد، رقیبان عطاران هم برای جلب نظر تماشاگران، وارد گود خواهند شد. به گزارش جام‌جم، اکران نیمه‌جان سینمای ایران در زمستان که فقط دو فیلم کوچه بی‌نام و در مدت معلوم، باعث فروغ و رونق نسبی آن شدند، از امروز جان تازه‌ای می‌گیرد. «نزدیک‌تر» و «من سالوادور نیستم» دو فیلم تازه‌ای هستند که به چرخه اکران عمومی کشور افزوده می‌شوند.
کد خبر: ۸۸۴۱۰۵

بازگشت عطاران

اما مهم‌ترین اتفاق امروز سینمای ایران، شروع اکران فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی در گروه سینمایی مانداناست. این فیلم از جمله فیلم‌های اکران نوروزی است که بسیار زودتر از موعد وارد چرخه نمایش عمومی می‌شود. «من سالوادور نیستم» به دلیل حضور رضا عطاران در نقش اصلی و فضا و ایده بامزه فیلم، از زمان تولید به عنوان یکی از شانس‌های بالای فروش چند میلیاردی در گیشه شناخته شد و باوجود رقیبان پرقدرت در اکران نوروزی و طول سال آینده، حتی این بخت را دارد که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 95 را هم به دست آورد.

جدا از حضور عطاران، فیلم «من سالوادور نیستم» چیزهای دیگری هم برای جذب تماشاگر دارد؛ از جمله کارنامه منوچهر هادی، کارگردان فیلم، ایده و خلاصه قصه فیلم هم به اندازه کافی وسوسه‌کننده است: ناصر و خانواده‌اش از طریق آژانس تعطیلات رویایی برای سفری تفریحی به برزیل دعوت می‌شوند. در آنجا دختری برزیلی به‌نام آنجل، ناصر را با نامزد سابق خود اشتباه می‌گیرد و ماجراها شروع می‌شود. حضور ریوالدو، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل و جاذبه‌های گردشگری این کشور هم از دیگر موارد قابل اشاره این فیلم است.

اظهارات سخنگوی شورای صنفی نمایش

اما دیگر گزینه‌های اکران نوروزی چه فیلم‌هایی هستند و مردم قرار است در عید سال 95 چه فیلم‌هایی را ببینند؟ مدتی است که گمانه‌زنی‌ها درباره فهرست نهایی طلایی‌ترین نوبت اکران کشور ادامه دارد و هر روز نام یک فیلم برای نمایش در عید نوروز رسانه‌ای می‌شود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با جام‌جم تاریخ آغاز اکران فیلم‌های نوروزی را 26 اسفند دانست و گفت: بجز فیلم «من سالوادور نیستم» که از امروز اکران خود را آغاز می‌کند، دیگر فیلم‌های نوروزی پس از ایام فاطمیه و از 26 اسفند روی پرده سینماها می‌روند.

غلامرضا فرجی ادامه داد: باوجود این‌که در روزهای اخیر، اسامی فیلم‌هایی برای اکران نوروزی شنیده می‌شود، تاکنون بجز «من سالوادور نیستم»، هیچ فیلم دیگری برای حضور در فهرست اکران عید قطعی نشده است. متقاضیان اکران نوروز تا شنبه هفته آینده فرصت دارند تا درخواست خود را به شورای صنفی نمایش ارائه دهند سپس شورا پس از بررسی، دهم اسفند فهرست فیلم‌های اکران نوروزی را منتشر خواهد کرد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره وضعیت فروش فیلم‌های اکران نوروز هم گفت: همه چیز بستگی به چیدمان فیلم‌ها در اکران نوروز دارد، اما پیش‌بینی می‌شود مردم استقبال خوبی از فیلم‌ها خواهند کرد.

فرجی درباره حال و روز دیگر نوبت‌های اکران در بقیه ایام سال آینده هم توضیح داد: در جشنواره فجر شاهد فیلم‌های کمدی چندانی نبودیم که این نقیصه باعث شد یک‌سری تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها خارج از جریان جشنواره دست به تولید فیلم‌های کمدی بزنند و آن را برای اکران عمومی سال بعد آماده کنند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین از احتمال افزایش قیمت بلیت‌ها از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: البته هنوز چیزی در این زمینه قطعی نیست و پیشنهاد دادیم این موضوع در جلسه‌ای با انجمن سینماداران و تهیه‌کنندگان سینما بررسی شود. البته باتوجه به بحث تورم، احتمال می‌دهم درصدی افزایش قیمت بلیت داشته باشیم.

گزینه‌های احتمالی

آن‌طور که از شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها برمی‌آید، فیلم‌های «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا، «ابد و یک روز» سعید روستایی، «پنجاه کیلو آلبالو» مانی حقیقی، «بارکد» مصطفی کیایی، «خشم و هیاهو» هومن سیدی، «کفش‌هایم کو؟» کیومرث پوراحمد و «رسوایی2» مسعود ده‌نمکی از جدی‌ترین گزینه‌های اکران نوروزی هستند.

از تولید تا اکران

پروسه معقول اکران یک فیلم سینمایی در ایران به این شرح است: تهیه‌کننده به عنوان صاحب فیلم پس از اتمام مراحل فنی و ساخت و احیانا نمایش در جشنواره فیلم فجر، با یک پخش‌کننده وارد مذاکره می‌شود و قراردادی منعقد می‌کند. پخش‌کننده هم از لحظه قرارداد، بهترین فصل اکران را رصد و انتخاب می‌کند و در تعاملی با شورای صنفی نمایش، فیلم را در نوبت اکران قرار می‌دهد و سرانجام در موعد مقرر قراردادی با شورا به امضا می‌رساند تا اثرش را در یکی از سرگروه‌های سینمایی اکران کند. فیلم هم پس از پایین آمدن کف فروش فیلم قبلی در همان گروه سینمایی، با تبلیغات پخش‌کننده روی پرده می‌رود.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها