گرد و غبار شدید باز هم یاد خوزستان افتاد

گرد و غبار موجود در هوا با 20 برابر حد مجاز کیفیت هوا را در برخی از شهرهای خوزستان به مرز ناسالم رساند.
کد خبر: ۸۸۳۲۵۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، احمد رضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره گفت: میزان آلودگی هوا در اهواز 505 و آبادان 2900 میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم گزارش شده است. حد مجاز وجود ریزگردها در هوای پاک و سالم 150 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان هم با اشاره به این که کانون این گرد و غبار محلی است، علت این گرد و خاک را تغییرات قابل ملاحظه فشار هوا و وزش باد شدید ناشی از آن اعلام کرد.

علی ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز از بیماران قلبی، ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار خواست برای جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی در صورت لزوم از خانه خارج نشوند و در صورت خروج از منزل و هنگام آلودگی هوا از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.

در همین حال، سیداحمد موسوی آزاد رئیس اداره محیط زیست آبادان گفت: میزان آلودگی و غلظت گرد و خاک در آبادان 19 برابر حد مجاز معادل 2896 میکروگرم بر مترمکعب است که این میزان در روزهای عادی 500 تا 600 میکروگرم بر مترمکعب است.

همچنین سعید ابراهیمیان، رئیس اداره هواشناسی آبادان اظهار داشت: وزش باد نسبتا شدید و تندبادهای لحظه‌ای باعث فعال شدن بخشی از چشمه‌های گرد و غبار و خاک در منطقه شده است.

وی با بیان این که این وضع جوی تا اواخر روز دوشنبه هفته جاری ادامه دارد، افزود: هم‌اکنون دید افقی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به هزار متر کاهش یافته است.

گرد و غبار شدید به تعطیلی سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در آبادان منجر شد. همچنین از صاحبان شناورها خواسته شده تا بهبود هوا به دریا نروند.

اخطاریه مدیریت بحران خوزستان

از سوی دیگر، اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در پی وقوع پدیده گرد و غبار شدید در استان اخطاریه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه خطاب به فرمانداران شهرستان‌های استان آمده است: با توجه به اخطاریه سازمان مدیریت بحران کشور و اداره‌کل هواشناسی خوزستان درخصوص وزش بادهای شدید و تندبادهای لحظه‌ای در بخش‌هایی از مرکز، جنوب و غرب استان در روز شنبه (یکم اسفند)، احتمال فعال شدن چشمه‌های گرد و غبار درون‌استانی و کاهش دید افقی در مناطقی از استان بویژه شهر اهواز پیش‌بینی شده است.

این اخطاریه تصریح کرد: دستور فرمایید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم، کنترل و بازدید و بررسی شبکه‌های برق‌رسانی، اطلاع‌رسانی به شهروندان بویژه صیادان، لنج‌داران، صاحبان قایق‌های موتوری، کشاورزان، بیماران تنفسی، دامداران، عشایر، ساکنان مناطق در معرض خطر و مناطق با احتمال وقوع تندباد، در جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و دیگر تدابیر لازم برای پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات به عمل آمده را به این اداره‌کل ارسال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها