محمدحسنین هیکل، نویسنده و روزنامه‌نگار مطرح جهان‌عرب و مشاور جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور فقید مصر، روز گذشته در 93 سالگی پس از یک دوره بیماری در گذشت.
کد خبر: ۸۸۲۶۵۶

حسنین هیکل مدتی به علت بیماری کلیوی در بیمارستان بستری بود و هفته‌ای سه مرتبه دیالیز می‌شد. پیش از این نیز چند بار شایعاتی مبنی بر فوت وی در شبکه‌های اجتماعی مطرح و هر بار نیز با تکذیب خانواده ایشان مواجه شد.

محمد حسنین هیکل در 23 سپتامبر 1923 در روستای باسوس واقع در استان قلیوبیه مصر به‌دنیا آمد. هیکل سال 1942 کار رسانه‌ای خود را شروع کرد. در سال 1951 نخستین کتاب خود را به نام «ایران بر فراز آتشفشان» منتشر کرد که طی سفری یک ماهه به ایران آن را نوشته بود.

هیکل همچنین برای سال‌های متمادی در ایران حضور داشت و گزارش‌های وی از نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران، مصر را تکان داد و منجر به دستور جمال عبدالناصر برای ملی شدن کانال سوئز شد.

این نویسنده مصری تا حدودی ایران‌شناس نیز است. او درباره مالکیت جزایر سه‌گانه معتقد بود: اختلاف بین امارات متحده عربی و ایران بر سر مالکیت این جزایر ایرانی در واقع اختلاف‌نظر ساختگی و واهی اماراتی‌ها به‌شمار می‌آید و اختلافی که اماراتی‌ها در این باره مدعی آن هستند در واقع اختلاف با انگیزه‌های کاملا سیاسی است.

هیکل در سال 1978 با امام خمینی(ره) در پاریس دیدار کرد. در سال 1982 نیز کتابی درباره ایران با عنوان «داستان ایران و انقلاب» نوشت که تکمله‌ای برهمان کتاب سابق او درباره ایران بود. همچنین گفته می‌شود هیکل از افراد مذاکره‌کننده با ایران برای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی نیز بوده است. وی در سال 1979 به سردبیری الاهرام منصوب شد و به مدت 17 سال این ماموریت را ادامه داد و در سال 1968 نیز مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام را تاسیس کرد. به غیر از الاهرام، هیکل در روزنامه‌های آخرساعه، اخبار الیوم، روز الیوسف، مصری الیوم و نشریات خارجی (تایمز، اکونومیست و...) نیز قلم زد. در سال 1970 به عنوان وزیر رسانه‌ها از سوی جمال عبدالناصر تعیین شد. بعد از مدتی وزارت خارجه نیز به او واگذار شد، اما این ماموریت تنها برای دو هفته ادامه داشت.

هیکل طی تمام این سال‌ها نزدیک به 70 کتاب نوشت. یکی از کتاب‌های مهم او «دیداری دوباره با تاریخ» است. این کتاب شرح دیدارهای هیکل با هفت شخصیت است که عبارتند از: خوان کارلوس، آلبرت اینشتین، جواهر لعل‌نهرو، یوری آندروپوف، شاه ایران، ژنرال مونتگمری و راکفلر. هیکل دوستی صمیمی با عبدالناصر، رئیس‌جمهور سابق مصر داشت و حتی در زمان مرگ ناصر در سال 1970، وی بر بالینش حاضر بود.

این نویسنده مطرح دنیای عرب در 80 سالگی نوشتن را کنار گذاشت. او تا آن زمان به صورت منظم در مجله‌ای به نام «وجهات نظر» می‌نوشت و بر انتشار آن نظارت داشت. او همچنین در برنامه‌های تلویزیونی متعددی شرکت داشت. برنامه «مع هیکل» در شبکه الجزیره به مدت چند سال شرح زندگی او را از زبان خودش روایت می‌کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها