مثلا شعارهای امروزی که ما کنترل تورم را در دست میگیریم یا کنترل تورم در دست ماست یا نرخ رشد بیکاری در جامعه را کاهش میدهیم یا حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان را افزایش خواهیم داد.
گذشته از اینها فصل انتخابات فصلی است که شعارها شکوفه میزنند و گل میدهند، ولی به میوه نمیرسند و دادن محصولات این درخت به عوامل متعدد زیستمحیطی و شرایط سیاسی و تحولات زمان و مکان برمیگردد و به تعبیر عامیانه آن با خداست ولی باید مواظب بود که شعار دادن و شعارسازی در این ایام مهم و حیاتی موجب آن نگردد که شعور مخاطب و مردم مورد بیحرمتی واقع شود و به تعبیر دیگر شعورسوزی شود، چرا که گاهی ناخودآگاه و بدون آنکه توجه داشته باشیم به جای تبلیغ انتخاباتی به سوی ضدتبلیغ میرویم، آنجا که مردم را تنها دو گوش و دو چشم و یک دست برای دادن رای میبینیم و آنان را از داشتن مغز و سیستم تجزیه و تحلیل و استنباط و فکر عاری میپنداریم، شعارهایی میدهیم که خودمان هم بر عملی شدن آن ایمان نداریم، سخنان و وعدههایی میدهیم که جامعه و زیرساختهای اجتماعی توان پذیرش آن را ندارد و خلاصه آنچنان جوگیر و جوزده میشویم که یکشبه معجزهگر شده و کلید حل تمامی مشکلات مادی و معنوی بشریت را در دست خود میبینیم.
سخن کوتاه، اینکه بیاییم در این ایام مهم انتخاباتی با ندادن شعارهای توخالی و سرگرمکننده و کلیشهای و با پرهیز از افراط در سر دادن وعدههای غیرعملی و تخیلی به شعور مردم احترام گذاشته و جامعه را دارای فکر و بصیرت و هوشیاری بدانیم و با شعارسازی به دنبال شعورسوزی نباشیم، چرا که مردم ما نشان دادهاند با بصیرت پای صندوقهای رای میآیند و اسیر شعارهای توخالی و نخنمای فریبنده نخواهند شد.
دکتر مهدی گلجان - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد