سردرد کلاستر یا خوشه‌ای به‌طور معمول‌ در مردان بیشتر رخ می‌دهد و 70 تا 90 درصد مبتلایان آن را آقایان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۷۶۷۳۸

دکتر علی‌اصغر اخوت، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم، خاصیت دوره‌ای بودن را از ویژگی‌های بارز این نوع سردرد دانست و گفت‌: به طور معمول هر یک از دوره‌های درد شدید در این نوع سردرد بین 6تا 12 هفته طول می‌کشد و سپس فرد ممکن‌ است‌ هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته‌ باشد و سپس دوره‌های سردرد دوباره شروع شود.

وی افزود: شایع‌ترین زمان معمولا یک تا دو ساعت بعد از به خواب رفتن در شب است که خودش باعث بی‌خوابی و ترس از خواب می‌شود.

سردرد معمولا همیشه در یک طرف و در اطراف‌ چشم‌ احساس‌ می‌شود و فوق‌العاده شدید و اذیت‌‌کننده‌ است.

وی تاکید کرد: شواهدی‌ وجود دارد مبنی‌ بر این‌ که‌ یک‌ نوع‌ اختلال‌ عصبی‌ در ضرباهنگ‌ شبانه‌روزی‌ (ساعت‌ بیولوژیک‌) بدن‌ ممکن‌ است‌ به‌ بروز سردرد خوشه‌ای‌ منجر شود. پس پیدا کردن راه‌هایی برای مقابله با استرس و درمان افسردگی می‌تواند از شدت و تعداد دفعات بروز سردرد خوشه‌ای بکاهد.

دکتر اخوت با اشاره به این که در فاز حمله سردرد، بهترین درمان تنفس اکسیژن با ماسک ویژه است، اظهار کرد: گاهی استفاده از ژل یا اسپری لیدوکائین از طریق بینی در زمان حمله مفید است. درمان‌های دیگری هم وجود دارد که معمولا به صورت تزریقی استفاده می‌شود و باید با تجویز پزشک باشد. علاوه بر درمان سردرد در مرحله حاد، برای جلوگیری از بروز حملات درمان‌های دارویی پیشگیری‌کننده وجود دارد که باید از سوی پزشک و با توجه به شرایط هر بیمار تجویز شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها