کسی که یک عمر شطرنج بازی می‌کند خوب می‌داند فیل و رخ و اسب فقط مهره بازی نیست.
کد خبر: ۸۷۶۳۳۱
استاد بزرگ؛ آتوسا

به گزارش جام جم ورزشی ، خوب می‌داند شاه و وزیر احساس دارند. خوب می‌داند دلسوزی برای سربازان فداکاری که در خط مقدم قربانی می‌شوند یعنی چه. یک شطرنج‌باز ماهر رخ را مهره‌ای خاص و در جایگاهی ویژه می‌بیند و هرگز سربازانی را که به ظاهر کم اهمیت به نظر می‌آیند قربانی حفظ مهره‌های بزرگ‌ترش نمی‌کند.

شطرنج‌باز حرفه‌ای می‌داند گاهی اوقات صفحه شطرنج مثل صفحه زندگی است؛ تلاش برای پیروزی، تلاش برای حیات و تلاش برای اثبات وجود. از نظر شطرنج‌باز این بازی اصلا فقط یک بازی فکری محسوب نمی‌شود. این بازی همه چیز را در برمی‌گیرد.

فکر، اندیشه، استراتژی، خلق و خو و روحیات. همه این تعاریف را شاید آتوسا پورکاشیان بهتر از ما بتواند توصیف کند و به نقد بکشاند، دختری که موفق‌ترین شطرنج‌باز زن تاریخ ایران است. او که متولد سال 1367 است پدری والیبالیست دارد، اما شطرنج را به عنوان تخصص و برنامه‌های آینده خود انتخاب کرد و چقدر هم موفق بود.

او از 10 سالگی شطرنج را شروع کرد و نخستین بار سال 76 به عضویت تیم ملی شطرنج در رده سنی زیر 10 سال درآمد. او از سال 78 نیز به تیم ملی بزرگسالان راه یافت. استراتژی‌های صفحه شطرنج پورکاشیان او را به قهرمان دختران زیر 12 سال جهان تبدیل کرد، به مقام سوم رقابت‌های آسیایی در بخش کلاسیک تیمی رساند و مقام سومی رقابت‌های داخل سالن آسیا را برایش به ارمغان آورد. این استاد بزرگ شطرنج بانوان چهار قهرمانی هم در رده سنی دختران زیر 12، 14 و 16 سال در سطح آسیا در اختیار دارد و نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها در رده سنی زیر 18 سال را هم تجربه کرده است.

نابغه شطرنج ایران تنها شطرنج‌بازی در میان بانوان است که طعم لژیونر شدن را هم چشیده است. پورکاشیان در سال‌های 2011 و 2012 نماینده تیم هامبورگ در بوندسلیگای شطرنج آلمان بود. آتوسای 27 ساله یکی از مطرح‌ترین شطرنج‌باز زن ایران است که درجه استاد بزرگی زنان را در اختیار دارد. پورکاشیان سال 2009 به این عنوان رسید.

آتوسا اما یک آرزوی بزرگ دارد که یک بار پیش بینی کرد تا قبل از 30 سالگی به این هدف برسد. آرزوی او کسب عنوان استاد بزرگی در شطرنج مردان بود. به هر حال آتوسا را در هر شرایطی نابغه ورزش زنان می‌دانیم، نابغه‌ای که یک مقام قهرمانی جهان در رده بزرگسالان در کارنامه خود کم دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها