ورزشکاران و بازیکنان زن متعددی در تیم های خارجی بازی می کنند

دور دنیا با دختران لژیونر ایرانی

«لژیونر» از آن دست واژه هایی است که کمتر ارتباطی با ورزش بانوان ایران پیدا می کند
کد خبر: ۸۷۹۱۲۸
دور دنیا با دختران لژیونر ایرانی

به گزارش جام جم ورزشی ، در حالی که در ورزش مردان می توان مصداق های فراوان و پرشماری برای لژیونر پیدا کرد اما در مقابل ورزش بانوان در سال های اخیر کمتر لژیونری به خود دیده است، اصلا می توان گفت چنین چیزی حداقل در پنج سال گذشته وجود نداشته است.

فرصت بازی کردن و مسابقه دادن در لیگ ها و تیم های خارج از کشور اثرات مثبتی دارد. یک ورزشکار با قرار گرفتن در لیگی سطح بالاتر در ورزش پیشرفت می کند که این موضوع برای تیم های ملی مختلف نیز اثرات مثبتی در پی دارد. اما ورزشکاران زن ایرانی بنا به دلایل زیادی فرصت لژیونر شدن پیدا نمی کنند. نخستین دلیل این است که پیشرفت کند ورزش بانوان ایران کمتر تیمی را مجاب به جذب بازیکنان ایرانی می کند. در واقع بازیکنان و ورزشکاران زن ایرانی آنقدر به سطح حرفه ای نرسیده اند که بخواهند برای ادامه فعالیت حرفه ای به خارج از کشور بروند. در ثانی با توجه به اینکه اکثر تیم های خارجی دختران و بانوان ورزشکار ایرانی را بدون حجاب اسلامی می خواهند موضوع خود به خود منتفی می شود چرا که این ورزشکاران تا امروز هرگز راضی نشده اند با زیر پا گذاشتن شئونات برای لژیونر شدن به خارج از کشور بروند. از سویی دوری از خانواده و مسائل دیگری از این دست مانع دیگری برای لژیونر شدن بانوان است. با این حال با وجود موانع متعدد در خارج از کشور ورزشکاران زن ایرانی متعددی فعالیت دارند که برای ورزش ایران کمتر شناخته شده هستند. این ورزشکاران چه کسانی هستند و در کدام کشورها ورزش حرقه ای را تجربه می کنند.

شبنم باماتی- فوتبال

یکی از پر سر و صداترین گزینه های خارج از کشور شبنم باماتی بوده است، دختری که در لیگ سوئد سابقه بازی کردن دارد. او که سابقه بازی کردن در تیم ملی جوانان ایران را هم در کارنامه دارد متولد سال 70 در مازندران است که سابقه بازی کردن در دو تیم واسولاند و دجورگاردن را در کارنامه خود دارد. حضور این دختر ایرانی در لیگ سوئد مورد توجه برخی از رسانه های این کشور سردسیر نیز قرار گرفته بود. او که اقامت کشور سوئد را دارد مدت زمان زیادی است به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نشده. او خودش دو سال پیش ادعا کرد برای بازی کردن برای تیم ملی فوتبال بانوان ایران موضوع گرفتن اقامت خود در کشور سوئد را به تعویق انداخت.

آرزو معتمدی- قایقرانی

اطرافیان این قایقران سابق تیم ملی بانوان می گویند او روزی دوباره به ایران برمی گردد و دوباره برای تیم ملی بانوان ایران پارو زد ، موضوعی که غیر ممکن به نظر می رسد. معتمدی یکی از جنجالی ترین چهره های ورزشی ایران پیش از المپیک 2012 لندن بود. او سهمیه المپیک 2012 را به دست آورد اما از آنجایی که سهمیه به قایق تعلق می گیرد نه قایقران فدراسیون قایقرانی ایران بر اساس مصلحت تصمیم گرفت آرزو حکیمی را به المپیک 2012 لندن اعزام کند موضوعی که به شدت با اعتراض معتمدی روبرو شد. اما اعتراض های آرزوی قایقرانی ایران به جایی نرسید و وی مدتی بعد ایران را ترک کرد. مدت زمان زیادی طول نکشید که خبر رسید او عضو تیم ملی قایقرانی آمریکا شده است! با این اوصاف وی حتی اگر به ایران هم برگردد دیگر اجازه پارو زدن برای تیم ملی قایقرانی ایران را هم نخواهد داشت هر چند خود وی هم تصمیمی برای این مورد ندارد.

مطهره راشد- فوتبال

این دختر فوتبالیست ایرانی پدری قطری و مادری ایرانی دارد. او نیز فوتبالیست است و در باشگاه المنظر بازی می کند. گفته می شود راشد تمایل دارد ملی پوش شود و هر کدام از کشورهای ایران و قطر زودتر به او پیشنهاد بدهند او همان تیم را انتخاب می کند. اطلاعات دیگری از این دختر ایرانی الاصل فوتبال بانوان قطر در دست نیست جز اینکه 19 سال دارد و متولد و بزرگ شده قطر است. موضوع این است که المنظر در قطر چگونه تیمی است؟ یک تیم حرفه ای یا یک تیم آماتور و محلی؟

آلیشیا رستمی- هندبال

الیشیا 26 ساله است که در اسپانیا متولد شده است. او نیز پدری ایرانی و مادری اسپانیایی دارد و در رشته هندبال فعالیت می کند. الیشیا نیز ماننده مطهره چندان شناخته شده است و اصلا باید گفت در رسانه های ایران هرگز نامی از او برده نشده. او نیز تمایل دارد در صورت دعوت به تیم ملی هندبال بانوان ایران ملیت خود را عوض کند. البته مشخص نیست لیگی که رستمی در اسپانیا در آن به میدان می رود چگونه لیگی است. لیگ دسته برتر این کشور یا لیگ زیر گروه ایالت های مختلف اسپانیا؟

لیلا وزیری- شنا

او علاقه زیادی داشت تا برای تیم ملی بانوان ایران در رقابت های مختلف شرکت کند اما این فرصت برایش فراهم نشد. اما به هر حال در آمریکا این فرصت به بهترین شکل برایش به وجود آمد تا توانایی های خود را به خوبی نشان بدهد. او مدال برنز رشته صد متر کرال آمریکا را از آن خود کرده است. وی هنوز در مسابقات مختلف این کشور شرکت می کند.

رایحه مجدنشان- تنیس

او دختر تنیسوری است که 14 سال دارد و به همراه خانواده اش مقیم آلمان است. رایحه می تواند ارغوان رضایی آینده باشد. اصلا اگر خوشبین تر باشیم می توانیم تصور کنیم او موقعیتی بالاتر از ارغوان رضایی تنیسور ایرانی الاصل مقیم فرانسه پیدا کرده است. رایحه در آلمان به صورت حرفه ای تنیس بازی می کند. شاید اکنون اطلاعات زیادی از او در دست نباشد اما قطعا در آینده اسم او را بیشتر خواهیم شنید.

نیلوفر مولایی – بسکتبال

نیلوفر ساکن نیویورک است و بسکتبال بازی می کند. این نوجوان 15 ساله عضو تیمی به نام "نیویورک استارز" است. حالا که تیم ملی بسکتبال بانوان ایران بیشتر از هر زمان دیگری می تواند در رقابت های برون مرزی شرکت کند بد نیست فدراسیون بسکتبال به دعوت از این بازیکن ایرانی مقیم آمریکا به تیم ملی هم فکر کند. البته بسکتبال بانوان ایران به اندازه کافی بازیکن خوب دارد اما بازیکنی که در سطح حرفه ای تری بازی می کند مسلما می تواند برای تیم ملی مفید باشد.

پدیده بلوری زاده - دوومیدانی

بلوری زاده حداقل برای جامعه دو و میدانی ایران کاملا شناخته شده است. این بانوی کارشناس دو و میدانی حالا در کانادا زندگی می کند و البته قصد بازگشت به ایران دارد. بلوری‌زاده در حال حاضر رکورددار رشته‌های پنجگانه، هفتگانه و ۶۰ متر با مانع ایران است و در سال ۱۳۷۵ رکورد مریم صدارتی در پرش ارتفاع زنان ایران را با حد نصاب ۱٫۶۴ متر پس از ۲۳ سال شکسته بود. او همچنین سال‌ها بازیکن و کاپیتان تیم ملی والیبال زنان ایران بود. او هر چند دیگر به صورت حرفه ای برای تیمی بازی نمی کند اما می توان او را لژیونر محسوب کرد، لژیونری که در فدراسیون دو و میدانی کانادا عهده دار مسئولیت های اجرایی است. او با بزرگ ترین دونده های کانادایی سر و کار دارد.

و دیگران..

در استرالیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و چندین کشور دیگر دنیا دختران ایرانی دیگری هم شناسایی شده اند که در هر دو سطح حرفه ای و آماتور ورزش می کنند. شاید بتوان روزی از توانایی های این دختران ورزشکار در داخل ایران هم استفاده کرد هر چند فعلا برنامه ای برای جذب این بازیکنان و ورزشکاران جهت حضور در تیم های ملی وجود ندارد.


هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها