پای درد و دل چند فردِ مبتلا به یک عارضه خاص پوستی؛

ما آدم فضایی نیستم، فقط ویتیلیگو داریم!

واکاوی دلایل قانونی فسخ نکاح زنانی که «برص» دارند

خلع سلاح شدن زن در برابر «ویتیلیگو»

پرونده بسته شد و معصومه 28 ساله بهت زده و ناباورانه باید خود را برای کنار آمدن با عجیب ترین و تلخ ترین اتفاق زندگی خود آماده کند.
کد خبر: ۸۶۷۸۲۵
خلع سلاح شدن زن در برابر «ویتیلیگو»

به گزارش جام جم آنلاین ، ازدحام زیادی در دادگاه خانواده وجود دارد اما با این حال او هیچ صدایی نمی شنود ، بس که بهت زده است. او به زنی نگاه می کند که به دلیل اعتیاد همسرش در آستانه جدایی است، به زن دیگری نگاه می کند که از خیانت های متعدد همسرش به ستوه آمده و در پیچ و خم های دادگاه خانواده به دنبال جدایی می گردد و یا زن دیگری را می بیند که به دلیل نداشتن تفاهم با همسرش حکم طلاق توافقی گرفته است. اما خودش چه؟ احساس بی ارزش بودن می کند چرا که او حتی امکان این را ندارد طلاق داده شود چرا که عقدنامه اش بدون پرداخت حق و حقوق و یا حتی مهریه فسخ شده است. معصومه خودش را با زنان دیگری که به دادگاه خانواده آمده اند مقایسه می کند. آنها این حق را دارند که برای گرفتن طلاق تلاش کنند اما او حتی دیگر این حق را هم ندارد. به دست های خود نگاه می کند و به لک های سفیدی که روی دستش خودنمایی می کنند. همان لک هایی که در اصطلاح پزشکی «ویتیلیگو» نامیده می شوند و در اصطلاح عامیانه تر «لک و پیس» و یا «برص» نام دارند. هر نامی که دارند مهم نیست، مهم این است که همسرش با استفاده از این موقعیت و با توجه به این موضوع که مرد در صورت احراز ابتلای همسرش به ویتیلیگو می تواند او را بدون پرداخت مهریه و سایر حق وحقوق طلاق دهد و حتی بدون دادن طلاق عقدنامه را فسخ کند، معصومه را به دادگاه کشانده و به بهانه بیماری پوستی او عقدنامه را فسخ کرده است. اما آیا واقعا این چنین است؟ اگر صحت ندارد پس چگونه معصومه بدون اینکه طلاق داده شود عقد نامه اش فسخ شد؟

بندهای قانونی برای «فریب در ازدواج»

«برص» یا «ویتیلیگو» که در قدیم‌ به آن «پیسی» می ‌گفتند، نوعی بیماری التهابی پوست است. این بیماری معمولا به صورت لکه‌ های سفید رنگ و به طور قرینه در دو سمت بدن خود را نشان می ‌دهد. علت مشخصی برای پیدایش برص و درمان قطعی آن وجود ندارد. در واقع بدن نسبت به خود یک نوع خود ایمنی نشان می دهد. انسان‌های اولیه این بیماری را نوعی جذام می ‌دانستند و متاسفانه با بیماران مبتلا مانند بیماران جذامی‌ رفتار می کردند و آن ها را از خود طرد می‌ کردند و این بیماران مجبور بودند تا آخر عمر تنها زندگی کنند. این در حالی است که برص یک بیماری "خود ایمنی" است که در آن بدن بر علیه خودش شروع به مبارزه می ‌کند، یعنی رنگدانه پوست به عنوان یک ماده خارجی به حساب می ‌آید و بدن سعی می ‌کند رنگدانه‌های خودش را از بین ببرد و نتیجه این می‌ شود که در نقاطی از بدن لکه‌ هایی کاملا سفید که فاقد رنگدانه هستند ایجاد می ‌شود.

از دلایل پزشکی این بیماری پوستی می گذریم و به جنبه های قانونی آن می رسیم.

اگر مرد بعد از عقد بفهمد که زن یکی از این شش عیب را که ذکر می‌شود در حال عقد داشته است، می‌تواند به واسطه آن عیب، عقد را به هم بزند:

اوّل: دیوانگی، هرچند به صورت مقطعی باشد ، دوّم: مرض خوره ، سوّم: گوشت، یا استخوانی در اندام تناسلی او باشد، چهارم: کوری ، پنجم: فلج بودن، هرچند به حد زمین‌گیری نباشد. ششم: ابتلا به بیماری برص ( یا همان ویتیلیگو). همان طور که مشاهده می کنید ویتیلیگو یکی از مواردی است که مرد با استناد به آن می تواند همسر خود را طلاق دهد در صورتی که اگر مرد چنین بیماری را داشته باشد برای زن چنین حقی ایجاد نمی شود.

صادق افشار مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در اینباره به جام جم گفت: زوجین پیش از عقد باید یکدیگر را نسبت به مشکلات جسمانی خود آگاه کنند در غیراینصورت این موضوع می تواند در آینده مشکل ساز شود. یکی از مشکلات جسمانی بیماری ویتیلیگو است. در صورتی که مرد نسبت به ابتلای همسرش به این نوع بیماری پوستی آگاه نباشد و پس از عقد متوجه این موضوع شود ، می تواند برای فسخ نکاح اقدام کند. وی افزود: البته بیماری ویتیلیگو در صورتی باعث ایجاد حق فسخ برای مرد می‌شود که بر اساس ماده 1124قانون مدنی این بیماری در هنگام عقد وجود داشته باشد نه اینکه بعد از عقد ایجاد شود. اما اگر زوج پس از عقد متوجه بیماری ویتیلیگوی همسرش شود و به یقین برسد که همسرش پیش از عقد این موضوع را از او پنهان کرده می تواند او را بدون پرداخت مهریه طلاق دهد و یا عقدنامه را فسخ کند ولی در صورتی که ارتباط زناشویی رخ داده باشد حق فسخ نکاح برای مرد کماکان باقی می ماند اما مجبور به پرداخت نیمی از مهریه تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق ماده 1126 قانون مدنی، اگر زن یا مرد قبل از عقد بدانند طرف مقابلشان به یکی از بیماری‌هایی که حق فسخ ایجاد می‌کند مبتلاست، دیگر بعد از عقد حق فسخ نخواهند داشت.

راه سخت اثبات یک ادعای دروغین

معصومه در حالی که عقدنامه اش فسخ شده به آینده مبهم خود فکر می کند و البته در این میان مدام به گذشته برمی گردد. روزهای خوب آشنایی، نامزدی و عقد. پس از آن یک مراسم ازدواج خاطره انگیز. اما این خوشی ها مدت زیادی طول نمی کشد و معصومه متوجه رفتارهای سرد همسرش می شود. مدتی به همین منوال می گذرد و زن جوان متوجه لکه های سفیدی روی پوست خود می شود و آن را با همسر خود در میان می گذارد. پس از مراجعه به پزشک مشخص می شود که او ویتیلیگو دارد و البته معصومه به این موضوع اهمیت چندانی نمی دهد چرا که رفتارهای سرد همسرش تنها موضوعی است که آزارش می دهد. اما مرد جوان با آگاهی از بیماری همسرش راه حلی پیدا می کند. او با طرح شکایت «فریب در ازدواج» درخواست فسخ نکاح می کند در صورتی که این بیماری بعد از عقد به وجود آمده است. معصومه بعدها متوجه می شود که تلاش همسرش برای فرار از زندگی با او آن هم بدون پرداخت هیچ حق و حقوقی به دلیل ارتباط با زن دیگری بوده است. در این میان ویتیلیگو بهترین بهانه می شود. معصومه پس از آگاهی از اتفاقی که افتاده بی انگیزه می شود. آنقدر بی انگیزه که حتی نمی خواهد در پی ثابت کردن این موضوع باشد که پس از عقد رسمی متوجه ویتیلیگوی خود شده است. او خود را به سرنوشت می سپارد و همسرش هم که بهترین راه حل را برای فرار از حق و حقوق و رسیدن به زن مورد علاقه اش را پیدا کرده شکایت خود را پیگیری می کند و در نهایت موفق به فسخ نکاح می شود.

در این مورد چه باید کرد؟ یعنی وقتی که زوج نسبت به ابتلای همسرش به ویتیلیگو پیش از عقد آگاه است اما راهی غیر اخلاقی انتخاب می کند و برای فسخ نکاحنامه اتهام «فریب در ازدواج» را به همسرش نسبت می دهد.

صادق افشاری نیز در این رابطه اظهار داشت: در صورتی که زن بتواند این موضوع را ثابت کند که پس از عقد به ویتیلیگو مبتلا شده است می تواند شکایت همسرش را خنثی کند اما در صورتی که زوج کماکان برای طلاق اصرار داشته باشد و با در نظر گرفتن این شرایط که زوجه خلاف ادعای همسرش را ثابت کرده ، زوج مجبور به پرداخت مهریه و سایر حق و حقوق برای طلاق همسرش می شود.

این مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان می کند: برای دختر و یا بانویی که به ویتیلیگو مبتلا است توصیه هایی وجود دارد. این افراد می توانند پیش از عقد همسر خود را نسبت به این بیماری آگاه کنند و از مرد درخواست کنند در محضر خانه عقد اعلام کند که نسبت به بیماری همسرش آگاه است و بعدا ادعایی دراینباره نخواهد داشت.

کرامات انسانی و ....

معصومه برای همیشه از زندگی مردی خارج می شود که نه تنها برای بیماری اش با او همدردی نکرد بلکه بدترین برخورد را با طرح شکایت «فریب در ازدواج» با او داشت. او حالا زنی است که اتهام فریب در ازدواج را با خود دارد و البته یک بیماری پوستی به نام ویتیلیگو. معصومه و زنان دیگر همانند او به این فکر می کنند چرا باید به دلیل یک مشکلی که جدی هم نیست احساس بی ارزش بودن کنند؟ به نظر می رسد استثنا شدن در برخی موارد چاره کار است. یک یا چند لکه سفید بر روی بدن چه مشکلی در زندگی زناشویی ایجاد می کند؟ و آیا فسخ نکاح به دلیل این بیماری یا سایر بیماری های مشابه چه برای زن و چه برای مرد زیر سوال بردن کرامات انسانی نیست؟

و ویتیلیگو همچنان ادامه دارد... یک بیماری بی خطر، بدون واگیر اما با حجم وسیعی از بار حقوقی و مشکلاتی که برای یک زن به وجود می آورد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۵
رضا
-
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۲
سلام من سه سال هست كه دچار این بیماری هستم وپس از مراجعه به یك دكتر ومصرف دارو هاشون الان رو به بهبود ی هستم خوشحال میشم بهتون كمك كنم ویك گرد همایی درمشهد تاریخ۱/۷/۹۵می باشه لطفا تا جایی كه می تونیید بیایید اطلاعات بیشتر rezanazar93@gmail.com
علی رضایی
-
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
۰
۱
سلام بنده رضایی هستم از همدان.رفیقم به این بیماری مبتلا بود اما با مراجعه دكتر الان مثل روز اول شده. منم كه از بچگی با این بیماری درحال جنگ بودم به تازگی باایشون آشنا شدم راهنماییم كرد .آدرس دكتر رو گرفتم رفتم الان با روحیه عالی درحال درمانم .09375221210 جهت راهنمایی درخدمتیم.
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۲
۲
سلام خدمت دوستانی كه نظر داده اند
من همسرم این بیماری رو داشت وبهم نگفت 4سال با خار در چشم واستخوان در گلو زندگی میكنم متاسفانه دخترم هم مبتلا شده آیا كسی جوابگوی من میتونه باشه همه زندگیم شده استرس و ناراحتی و اعصاب خوردی . آیا منم حقی دارم یا نه
Ebrahim
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
۰
۷
سلام من خواهرم دچار این بیماری هست خواستگار اومد براش موقع عقد به خواستگارش و خانوادش گفتیم ولی پشت دفترچه عقد ذكر نكردیم كه خواهرم احساس ناراحتی نكنه ولی الان دچار دردسرا شدیم و بعد ۴ ماه از عقد خواستگارش و خانوادش منكر شدن و گفتن كه شما اصلا هیچ حرفی نزدین به ما و درخواست طلاق دارن و تمام خرج و مخارجی رو هم كه كرده اند رو از ما میخواهند ... واقعا دور از همه ی چی و دردسرا طفلك خواهر بیگناهم كلی افسرده و دلشكسته شده ... واقعا دنیایی نامردیه

نیازمندی ها