شرکت اسپیس ایکس قصد دارد،‌ ساعت 8 و 25 دقیقه صبح یکشنبه 29 آذر به وقت ایران در تلاشی دیگر،‌ راکت فالکون 9 را به فضا پرتاب و آن را سالم در زمین بازیابی کند.
کد خبر: ۸۶۴۷۹۱
چهارمین تلاش اسپیس ایکس برای بازیابی سالم موشک

این بیستمین پرتاب راکت فالکون 9 و چهارمین مرتبه‌ای است که غول دنیای فناوری فضایی قصد دارد به این هدف دور و دراز دانشمندان موشکی جهان جامه عمل بپوشاند. به اذعان تحلیلگران، این پرتاب درصورت موفقیت، انقلابی در صنعت پرتاب موشک به فضا محسوب خواهد شد،‌ زیرا بخش موتور حرکت‌دهنده راکت به زمین باز می‌گردد و این باعث کاهش هزینه‌های ساخت و پرتاب موشک خواهد بود. فعلا موتورهای حرکت‌دهنده راکت های فضایی پس از خروج از محدوده جو زمین از بخش اصلی جدا می شوند و در بازگشت به جو می‌سوزند و از بین می‌روند.

طبق اعلام اسپیس ایکس، آماده‌سازی نهایی این موشک دو مرحله‌ای انجام شده و قرار است در این ماموریت،‌ 11 ماهواره کوچک که به شرکت ارتباطات راه دور نیوجرسی، اربکام تعلق دارد به مدار درونی زمین منتقل شود. اگر تمام مراحل پرتاب موفقیت‌آمیز باشد، فالکون 9 به زمین بازخواهد گشت. مراحل آماده‌سازی و پرتاب موشک در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال انجام می‌شود.

نسخه جدید فالکون 9

در این پرتاب،‌ نسخه‌ای جدید از فالکون ۹ آزمایش خواهد شد که باعث آسان‌تر شدن بازیابی راکت بعد از پرتاب می‌شود. این راکت که با نام فالکون ۹ نسخه‌ 1/1 شناخته می‌شود، در مقایسه با نسخه‌ قبلی، تغییراتی در ساختارش ایجاد شده و با داشتن موتورهای مرلین این بار ۳۰ درصد قدرت بیشتری خواهد داشت. آزمایش‌های اولیه احتراق از دیروز آغاز شده است. در یک سال گذشته، اسپیس ایکس تلاش کرده است راکت فالکون ۹ را پس از پرتاب روی یک کشتی در اقیانوس اطلس فرود آورد. این بار آنها قصد دارند بازیابی موشک خود را در زمین‌های خشک فلوریدا انجام دهند.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس امیدوار است مهندسانش بتوانند موتورهای حرکت‌دهنده راکت‌ها را سالم به زمین برگردانند تا با تعمیراتی جزئی بتوان دوباره از آنها برای پرتاب‌های بعدی استفاده کرد و به این ترتیب،‌ هزینه دسترسی به فضا برای بخش خصوصی تا حد زیادی کاهش یابد.

ابتدا قرار بود اسپیس ایکس ماهواره‌ ارتباط از راه دوری را برای SES (از شرکت‌های فعال در حوزه ماهواره که در لوکزامبورگ واقع شده است) به فضا پرتاب کند. سپس این شرکت اعلام کرد،‌ قصد دارد ابتدا تست‌های اربکام را اجرا کند؛ زیرا اجازه‌ آزمایش‌های بیشتری به اسپیس ایکس خواهد داد. فالکون۹ می‌تواند ماهواره‌های اربکام را بدون نیاز به روشن کردن مجدد موتور در مرحله‌ بالای راکت، به فضا ببرد. این بخش از راکت،‌ قسمتی است که پس از جدا شدن قسمت اصلی بدنه، باقی می‌ماند. پس از جدا شدن موفقیت‌آمیز ماهواره‌های اربکام، مهندسان اسپیس ایکس برای اطمینان از عملکرد درست موتورها، آنها را روشن خواهند کرد.

موفقیت بلواوریجین در سالم به زمین نشاندن موشک

دوم آذر ماه،‌ شرکت اکتشافات فضایی بلواورجین که توسط جف بزوس، صاحب وبگاه مشهور آمازون تاسیس شده، توانست با موفقیت یک موشک زیرمداری را به ارتفاع 100 کیلومتری زمین ارسال کند و سپس آن را به سلامت به زمین برگرداند.

ایلان ماسک دراین باره گفته است،‌ دستاورد بلواورجین با تلاش اسپیس ایکس برای فرود و بازیابی فالکون 9 قابل مقایسه نیست، زیرا فالکون 9 راکتی بسیار بزرگ و بازیابی آن،‌ سخت و پیچیده است. ماموریت اخیر برای اسپیس ایکس و ناسا بسیار حائز اهمیت است،‌ زیرا در هفته‌های گذشته،‌ ناسا قرارداد جدیدی با این شرکت منعقد کرده است. بر اساس این قرارداد، اسپیس ایکس موظف است در دوسال آینده با ساخت فضاپیمای سرنشین‌دار، فضانوردان ناسا را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی منتقل کند.

یکی از مقامات ناسا در این‌باره گفته است اگر ماموریت اسپیس ایکس با موفقیت انجام شود، این شرکت می‌تواند کپسول باری دراگون ناسا را اوایل سال 2016 به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب کند. آخرین ماموریت اسپیس ایکس با هدف بازیابی موشک، اوایل تیرماه امسال انجام شد که طی آن،‌ فالکون 9 که حامل مواد غذایی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، لحظاتی بعد از پرتاب منفجر شد. در پی این شکست، فعالیت‌های اسپیس ایکس به تعویق افتاد.

منابع: spaceflightnow.com و universetoday.com

مریم فخیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها