سفیر پیشین ایران در ایتالیا عنوان کرد

ایتالیا، خواستار افزایش روابط اقتصادی با ایران

پس از امضای بیانیه مشترک میان ایران و کشورهای غربی، روند تغییر مناسبات تجاری و اقتصادی میان کشورمان با دیگر کشورهای بین‌المللی به خصوص اروپایی‌ها در حال تغییر است و امتیازهای موجود در پاره‌ای از زمینه‌های اقتصادی در کنار موقعیت استرتژیک منطقه‌ای ایران باعث شده تا هیات‌های متفاوتی از این کشورها پا به میدان بگذارند.
کد خبر: ۸۶۳۶۳۴
می‌خواهیم بخشی از تاریخ جدید اقتصاد ایران باشیم

آخرین هیاتی که به ایران سفر کرد، از فنلاند بود که در راس این هیات خانم لنیتا توواکا، وزیر تجارت خارجی و توسعه این کشور قرار داشت. جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه با وی داشته تا از چند و چون این سفر و دستاوردهایش بیشتر بداند.

هیات تجاری همراه شما در چه بخش‌هایی فعالیت دارند؟

قبل از پاسخ به سوال شما باید بگویم، این هیات بزرگ‌ترین هیات تجاری فنلاند است که تاکنون در یک برنامه تجاری وارد کشوری دیگر شده است و باید بدانید این اولین بار است که هیاتی صد نفره از تجار فنلاندی به ایران سفر می‌کنند. هیات همراه من در بخش‌های صنعت ساختمان و تجهیزات وابسته، محیط‌زیست، بانکداری، مدیریت منابع آب، تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، فناوری‌های نوین و ارتباطات هستند. این در حالی است که بیشتر این شرکت‌ها بین‌المللی بوده و در کشورهای مختلف جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و فنلاند چقدر است؟

به‌طور کلی حجم مبادلات دو کشور قبل از اجرای تحریم‌ها کمی بیشتر از 200 میلیون دلار بوده است که پس از این تجارت میان دو کشور تقریبا به یک‌هشتم کاهش یافته و به 23 میلیون دلار در سال گذشته رسید. آن هم نه در بخش‌‌های اقتصادی قابل توجه بلکه بیشتر به صورت سنتی و بخش‌هایی که از تحریم‌ها دور بوده‌اند.

به نظر شما ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است؟

امنیت، بازار فروش و دسترسی به مواد اولیه و همچنین سرعت توسعه بازار به عنوان عامل‌های کلیدی در تصمیم‌گیری حضور تجاری یک بازرگان در منطقه‌ای خاص از دنیاست که این موارد در ایران پس از تحریم‌ها کاملا مهیا شده است. به عنوان مثال اراده مسئولان و امکاناتی که ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در نظر گرفته‌اند، حکایت از امنیت سرمایه‌گذاری دارد، در حالی که توسعه اقتصادی ایران و دسترسی آن به بازارهای منطقه امتیازی غیرقابل انکار برای تجار و بازرگانان خارجی است، هرچند نمی‌توان از منابع ارزان‌قیمت انرژی و برخی مواد اولیه نیز چشم‌پوشی کرد.

کدام بخش از اقتصاد ایران برای هیات همراه شما جذاب بوده ‌است؟

بخش‌های مدیریت منابع آب، محیط‌زیست، تجهیزات پزشکی و ارتباط جزو اولویت‌هایی است که ظاهرا می‌توان برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

اجازه دهید سوالی صادقانه بپرسم، آیا واقعا قصد سرمایه‌گذاری در ایران دارید یا این کشور را به عنوان بازار هدفی بزرگ برای کالاهای فنلاندی می‌دانید؟

این شرکت‌ها به دنبال بازار فروش نیستند؛ بلکه به دنبال همکاری‌های مشترک مثل آنچه در آسیای مرکزی داشته‌اند، وارد ایران شده‌اند، چون کالاهایی که در تجارت آنها رد و بدل می‌شود کاملا سرمایه‌ای است نه مصرفی. بنابراین هرگز این هیات، ایران را به عنوان بازار بزرگی برای محصولات فنلاندی ندیده است و به دنبال ارتباط و همکاری تجاری بلندمدت با ایران است، چون اکنون بخش تازه‌ای از اقتصاد ایران در حال شکل‌گیری است و ما هم می‌خواهیم بخشی از تاریخ جدید اقتصاد ایران باشیم.

آیا از دستاوردهای این سفر رضایت دارید؟

بله.مهم‌ترین دستاوردی که از ایران با خود به فنلاند خواهم برد، این است که اعتماد میان دو کشور شکل گرفته است. همه می‌دانیم پایه‌های اولیه هر تجارت و گسترش روابط، اعتماد است و به همین دلیل بسیاری از تجار تصمیم به ادامه گفت‌وگوهای اقتصادی خود دارند و از سفارت فنلاند در ایران درخواست هماهنگی کرده‌اند.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها