سفیر پیشین ایران در ایتالیا عنوان کرد

ایتالیا، خواستار افزایش روابط اقتصادی با ایران

با وجود سابقه طولانی تجارت ایران و ایتالیا، آمارهای موجود از کاهش مبادلات دو کشور خبر می‌دهد. براساس این آمارها، حجم مبادلات دو کشور از 620 میلیون دلار در سال 1393 به 486 میلیون دلار در چهار ماهه نخست سال 1394 رسیده است. این در حالی است که در سال 78 حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا، دو میلیارد یورو بوده است.
کد خبر: ۸۶۳۹۶۹
ایتالیا، خواستار افزایش روابط اقتصادی با ایران

درهمین حال سید محمدعلی حسینی دیپلمات با سابقه و سفیر پیشین ایران در ایتالیا، آینده تجاری دو کشور را روشن توصیف می‌کند.

با توجه به فضای رفع تحریم ها، چه ظرفیت‌هایی برای گسترش روابط ایران و ایتالیا وجود دارد؟

اقتصاد ایران و ایتالیا در بسیاری ازحوزه‌ها می‌تواند مکمل یکدیگر باشد. متاسفانه این ظرفیت‌ها طی سال‌های اخیر به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، بدون استفاده مانده یا کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اما اکنون انگیزه لازم برای بهره‌برداری از شرایط موجود و تلاش برای جبران حداقل بخشی از منافع از دست رفته، مشاهده می‌شود. براین اساس باید جذب سرمایه‌گذاری و منابع مالی و انتقال تجربیات و فناوری‌های نوین از مهم‌ترین اهداف تجاری ایران و ایتالیا باشد.

چه موانع و مشکلاتی سد راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و ایتالیاست؟

درصورتی که 1+5 نسبت به تعهدات خود در برجام و اعمال اقدامات لازم به‌منظور رفع تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی پایبند باشند، مشکل غیرقابل حلی درسر راه توسعه همکاری‌های بین دو کشور وجود ندارد.البته نکات دیگری را نیز در مسیر توسعه همکاری‌ها باید مورد توجه قرار داد ازجمله این‌که اقتصاد ایتالیا عمدتا بر پایه شرکت‌های کوچک و متوسط بنا شده و توسعه همکاری‌های اقتصادی با آن کشور مستلزم شناخت این واقعیت و مشخصه مهم است. از این رو برقراری توسعه، ارتباط و تعامل با چند اتحادیه، کنفدراسیون اقتصادی و صنعتی (ایران ـ ایتالیا) در کنار برقراری ارتباطات بانکی مناسب، از ضروریات هرگونه تعامل اقتصادی با ایتالیا محسوب می‌شود.

میزان مبادلات تجاری دو کشور با یکدیگر برابری نمی‌کند، دلیل این موضوع چیست؟

این عدم توازن دو دلیل عمده دارد: اول این‌که ایتالیا بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران در میان کشورهای اتحادیه اروپا بوده و براساس آمار مربوط به آخرین سال پیش از اعمال تحریم های ایران، ایتالیا کمی‌ بیش از 13 درصد نیازهای نفتی خود را از ایران تامین کرده است. یعنی بسیاری از پالایشگاه‌های ایتالیایی، خود را با نفت ایران تطبیق داده بودند و لذا حجم بالایی از نفت ایران وارد می‌شده که طبیعتا ارزش آن بالا بوده است.

از سوی دیگر، ایران در تامین نیازهای صنعتی خود از سیاست تنوع سازی سود برده و کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و... از جمله تامین‌کنندگان نیازهای صنعتی ایران بوده‌اند. از این رو ارزش اقلام صنعتی وارداتی از ایتالیا با ارزش صادرات نفت خام برابر نبوده و این مساله باعث شده بود تا توازن تجاری همواره با اختلاف زیادی به نفع ایران باشد.

آیا ایتالیا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران است؟

علاوه بر حوزه‌های نفتی، ایران در زمینه‌های مختلف صنعتی، پتروشیمی، زیربنایی، خودروسازی، تولید و تأمین ماشین‌آلات و صنایع ریلی ظرفیت بالایی برای همکاری و سرمایه گذاری دارد. همچنین بخش‌های مختلفی همچون کشاورزی، شیلات، جنگلداری، صنایع غذایی، صنایع مرتبط با انرژی‌های نو، همکاری‌های زیست‌محیطی، معادن و جهانگردی نیز می‌تواند از جمله زمینه همکاری‌های دو طرفه بوده و بستر سرمایه‌گذاری طرف ایتالیایی درایران را فراهم کند.

مهدیه آخوندزاده - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها