ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد؛

قطعه کربلایی «علمدار»؛ روایت تشنگی و تنهایی

بسیاری از ناشران موسیقی تمایل چندانی به انتشار آثار مذهبی ندارند. می‌دانید چرا؟ چون خیلی‌ها با تکثیر موسیقی‌های مذهبی از روی نسخه‌ی اصلی، به آن‌ها زیان مالی می‌رسانند. برای همین است که روز به روز تولید آثار با کیفیت در این ژانر کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۶۱۱۴۷
تکثیر غیرقانونی موسیقی مذهبی کار خیر نیست

مردم در ایام ماه مبارک رمضان و سوگواری محرم و صفر بیشترین مراجعه را به مراکز فروش کالاهای فرهنگی دارند تا موسیقی مذهبی بخرند.

این موسیقی‌ها در روزهای عادی سال فروش چندانی ندارند و این ایام، بهترین فرصت برای موسیقی ژانر مذهبی است که خود را نشان دهد اما این اتفاقا عملا نمی‌افتد، زیرا آثار مذهبی چند برابر ژانرهای دیگر تکثیر غیرقانونی می‌شوند. این حرف ما نیست، بلکه اظهار یک ناشر در این زمینه است.

وقتی در این ایام به فروشگاه‌های فرهنگی سر زدیم تا میزان فروش آثار مذهبی را جویا شویم، نتیجه‌ی مشخصی حاصل نشد، زیرا فروش این آثار نه‌تنها از شهری به شهر دیگر، بلکه در مناطق مختلف شهر هم متفاوت است.

مخاطبان آثار ژانر مذهبی قشر خاصی هستند، زیرا خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در این ایام اصلا موسیقی گوش نکنند؛ اما با وجود همه‌ی این اوصاف فروش آثار مذهبی برای فروشندگان و ناشران چندان راضی‌کننده نیست.

به گزارش ایسنا، در یکی - دو سال اخیر به جای این‌که تولید در ژانر موسیقی مذهبی افزایش پیدا کند، بیشتر شاهد بازنشر این‌گونه آثار بوده‌ایم که هر سال در این ایام به بازار تزریق می‌شوند؛ اما از عناوین جدید خبر چندانی نیست.

یکی از فروشندگان آلبوم‌های موسیقی در این‌باره گفت: هر سال در ایام مراسم مذهبی، یک یا دو عنوان آلبوم در این ژانر تولید می‌شود و ما هم برای این‌که مجموعه‌ی کاملی در فروشگاه‌مان داشته باشیم، این کالاها را هم به فروش می‌رسانیم. در طول سال، این آلبوم‌ها فروش چندانی ندارند؛ اما فروش در ایام مذهبی، بد نیست.

اما یک ناشر موسیقی درباره‌ی سودآوری در تولید آثار مذهبی، توضیح داد: تولید آلبوم‌های مذهبی اصلا سودآور نیست. مردم خیلی این آثار را تکثیر می‌کنند. در سایر ژانرهای موسیقی، وقتی یک هنرمند مطرح آلبومی را با تیراژ پنج‌هزار نسخه تولید می‌کند، دو هزار نسخه‌ آن هم تکثیر غیرقانونی می‌شود؛ اما در زمینه‌ی موسیقی مذهبی، وقتی اثری با تیراژ سه‌هزار نسخه تولید می‌شود، مردم 50هزار نسخه کپی غیرقانونی می‌کنند. دقیقا نمی‌دانم چرا این اتفاق می‌افتد، اما شاید دلیلش این است که آن‌ها فکر می‌کنند با تکثیر موسیقی مذهبی، کار خیر می‌کنند. در حالی که اصلا این‌طور نیست و این کار یک‌جور صدمه زدن به ما است.

مدیر یکی دیگر از فروشگاه‌های موسیقی هم اعتقاد دارد: فروش آثار مذهبی در این ایام بد نیست؛ اما در یکی - دو سال اخیر آثار قابل توجهی در این حوزه تولید نشده است. چند سال پیش در ایام سوگواری حداقل یک مجموعه‌ خیلی خوب تولید می‌شد، اما مدت‌ها است که شاهد تولید اثر چشمگیری در زمینه‌ی موسیقی مذهبی نبوده‌ایم.

فروشندگان آلبوم‌های موسیقی در حالی از فروش نامطلوب نسخه‌های اصلی آلبوم‌های موسیقی مذهبی خبر می‌دهند که نسخه‌ی کپی‌شده‌ این آثار به‌صورت گسترده توسط دستفروشان در چهارراه‌ها و گوشه‌ خیابان‌ها به فروش می‌رسد و اتفاقا مردم هم نسبت به آن‌ها اقبال نشان می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها