رییس نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: حیات و ممات موسیقی ایران به‌گونه‌ای به حفظ موسیقی نواحی و مقامی بستگی دارد.
کد خبر: ۸۶۰۸۷۹
حیات موسیقی ایران به حفظ موسیقی نواحی بستگی دارد

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت جشنواره سراسری موسیقی نواحی از این نظر است که جشنواره‌ای ملی محسوب می‌شود. در واقع، جشنواره موسیقی نواحی باید بتواند استعدادها را در این حوزه شناسایی و معرفی و حرکتی را ایجاد کند که فضای جشنواره صرفا جشن نباشد، بلکه یک جریان دنباله‌دار و بالنده را رهبری کند و ارزش موسیقی ما را به تمام جامعه نشان دهد.

وی ادامه داد: موسیقی نواحی مختص مناطق است، از این رو ممکن است همه به آن دسترسی نداشته باشند و در این شرایط، جشنواره بهترین فرصت برای شناساندن آثار سراسر کشور است و وظیفه جشنواره است که امکان ارائه خدمات را فراهم کند.

رییس نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: در حقیقت اقتصادی کردن این جشنواره کار بزرگی است، چون موسیقی نواحی نیز به این حرکت نیاز دارد. ضمن این‌که برای رسیدن به این موضوع به زیرساخت‌های لازم نیاز است.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بعد از مدتی باز هم جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی استان کرمان برگزار می‌شود، به‌دلیل ظرفیت‌های بسیار زیاد مدیریتی، هنرمندان و موسیقی مقامی کرمان است که این امکان را فراهم می‌آورد.

فرزاد طالبی ادامه داد: جشنواره نهم نسبت به دوره‌های گذشته، تغییرات اساسی خواهد داشت. ضمن این‌که پیشنهاد شده است برای جذب گردشگر بیشتر به استان کرمان، این جشنواره در زمانی مناسب برگزار شود.

او که شامگاه هشتم آذرماه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که از تمام نواحی کشور آثاری ارسال خواهد شد، افزود: در صورت تغییر کردن زمان جشنواره، کار با جدیت دنبال خواهد شد و فقط در تاریخ دیگری مراسم برگزار می‌شود. همچنین سعی کرده‌ایم جشنواره را در سطح موسیقی فجر برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، دبیر علمی نهمین دوره موسیقی نواحی کشور نیز در این نشست از برگزاری نمایشگاه ساز در باغ موزه هرندی کرمان همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی خبر داد.

ایرج نعیمایی - دبیر علمی نهمین دوره موسیقی نواحی با بیان این‌که استاندار کرمان پیشنهاد کرده است جشنواره موسیقی نواحی جزو شناسنامه فرهنگی کرمان باشد، گفت: اگر بنا باشد این جشنواره در روند فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار باشد، باید برنامه‌ریزی‌های درازمدت انجام شود که این روند در حال انجام است.

او بیان کرد: در گذشته، جشنواره موسیقی نواحی صرفا به‌صورت اجرای موسیقی نواحی و مقامی برگزار می‌شد، اما در نهمین دوره تغییرات اساسی کرده و از امکانات فضای مجازی استفاده می‌شود و مسابقه عکسی در حوزه موسیقی نواحی برگزار خواهد شد.

دبیر علمی نهمین دوره موسیقی نواحی کشور گفت: در این جشنواره، کتاب برتر در حوزه موسیقی نواحی و مقامی از شهرستان‌ها و استان‌ها انتخاب خواهد شد. همچنین از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد موسیقی‌شناسی و همچنین از اساتید طراز اول دانشگاه‌ها بهره گرفته و مباحث پژوهشی حوزه موسیقی نواحی با موضوع «شادیانه‌ها» را به آن‌ها سپرده‌ایم.

وی بیان کرد: امسال بزرگداشت پیشکسوتان حوزه موسیقی نواحی را برگزار خواهیم کرد. در همین راستا کتاب «مردم‌شناسی و موسیقی در جهان» که توسط دکتر محسن حجاریان تألیف شده است، به‌مناسبت جشنواره به چاپ خواهد رسید.

نعیمایی اظهار کرد: همزمان با جشنواره موسیقی نواحی، نمایشگاه ساز هم در باغ موزه هرندی برپا می‌شود، چون کرمان مدعی است که در تنوع ساز در کشور بسیار غنی و در این زمینه هم مستندات زیادی جمع‌آوری شده است.

او یادآوری کرد: در واقع این جشنواره دو بخش دارد؛ یکی مسابقه که به شادیانه‌ها اختصاص دارد و بخش دوم منقبت‌خوانی و مولودی‌خوانی است.

دبیر علمی نهمین دوره موسیقی نواحی کشور تأکید کرد: ما هویت موسیقی نواحی را تغییر نخواهیم داد، بلکه موظف به حفظ مواریث هستیم و شناساندن فرهنگ جزو وظایف اصلی ما محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها