رئیس جمهوری در مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز:

برای سرمایه‌گذاری در منابع عظیم گاز ایران مشارکت کنید

امروز سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز ـGECF ـ با حضور سران 9 کشور جهان در تهران برگزار می‌شود. این اجلاس از چند جهت هم برای ایران و هم برای بازارهای جهانی انرژی دارای اهمیت است. با توجه به این‌که مجمع صادرکنندگان گاز حدود 67 درصد کل منابع گاز دنیا را در اختیار دارد، می‌تواند پیامی از اجلاس تهران به کنفرانس پاریس که هفته آینده تشکیل خواهد شد و قرار است در مورد اقلیم و مسائل محیط‌زیست بحث کند، بدهد.
کد خبر: ۸۵۸۷۴۶
در اهمیت اجلاس گازی تهران

این پیام می‌تواند حاوی این باشد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز آمادگی خود را برای همکاری با جامعه جهانی به منظور جایگزینی گاز به عنوان سوخت پاک با سایر سوخت‌های آلاینده در دهه‌های آینده اعلام می‌کند.

با توجه به این‌که امسال یک سال فوق‌العاده برای موضوع تغییرات اقلیمی و محیط‌ زیست است و گاز با این که سوختی فسیلی محسوب می‌شود، اما نسبت به سایر سوخت‌ها آلایندگی کمتری ایجاد می‌کند، از این‌رو جایگزینی و رواج مصرف آن برای اقلیم و محیط‌زیست مهم و تعیین‌کننده است و به تبع آن پیام تولیدکنندگان بزرگ گاز در تضمین این جایگزینی، حائز اهمیت است.

از سوی دیگر، این‌که این اجلاس در ایران برگزار شده می‌‌توان نقطه عطفی برای کشور و دیپلماسی انرژی به حساب بیاید.

ایران با همکاری و سیاست‌گذاری‌های مشترک کشورهای عضو GECF می‌تواند کاری کند که مساله امنیت انرژی از طریق جایگزینی گاز به جای ذغال سنگ و حامل‌های انرژی بیشتر تقویت شود. این امر به‌خصوص در کشورهای بزرگ آسیایی و آفریقایی با عرضه گاز کشورهای مجمع، بهتر محقق خواهد شد.

از سوی دیگر به دلیل این که تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران به‌زودی لغو خواهد شد، این اجلاس فرصت خوبی است تا ایران ظرفیت تولید گاز خود را افزایش داده و همزمان برای صادرات گاز و جهش در این امر نیز برنامه‌ریزی مدون کرده و با دیگر کشورها در این راستا تعامل بر قرار کنیم.

صادرات گاز ایران با توجه به این‌که اکنون 70 درصد اقتصاد کشور از گاز استفاده می‌کنند و 90 درصد مردم دسترسی به گاز دارند، درکنار منابع عظیم گازی، اهمیتی دوچندان می‌یابد.

اجلاس سوم سران GECF در تهران برای بازارهای جهانی گاز و انرژی نیز حائزاهمیت است و بسیاری کشورها در انتظار نتایج اجلاس تهران هستند تا اثر آن بر بازارهای جهانی را ارزیابی کنند.

در این راستا برخی کارشناسان معتقدند که این اجلاس در کوتاه‌ترین زمان تاثیر خود را در بازار جهانی گاز خواهد گذاشت

اما در این‌باره باید گفت که این اجلاس در کوتاه‌مدت تاثیری بر بازار جهانی گاز نخواهد داشت اما با توجه به همفکری‌هایی که روی سرمایه‌گذاری‌های مشترک کشورهای عضو gecf در زمینه‌های مختلف تجارت گاز می‌شود، این امر در تولید و ظرفیت صادرات این کشورها اثر خواهد گذاشت و درنهایت شکی نیست که این امر در آینده ثاثیر خود را روی قیمت‌های جهانی گاز نیز خواهد گذاشت؛ موضوعی که همه کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز از آن بهره‌مند خواهند شد.

دکتر مهدی عسلی - مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها