مریم مهدینژاد، رئیس امور استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت بخش حمل و نقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در گفتوگو با خبرنگار روزنامه جامجم درباره وضعیت استاندارد سوخت خودروها عنوان کرد: درخصوص تدوین استاندارد بهطور کلی برای مصرف سوخت خودروها در ماده 121 برنامه پنجساله سوم و ماده 20 برنامه چهارم توسعه تاکید شده که طبق آن وزارتخانههای نفت و نیرو مکلف هستند برای تمام ناوگان و تجهیزات انرژی استانداردهایی را در مصرف سوخت تبیین کند.
وی ادامه داد: این موضوع بهصورت یک قانون مجزا تحت عنوان قانون اصلاح الگوی مصرف مطرح شد که به نوعی یک قانون دائمی است. در ماده 11 این قانون بحث تدوین استانداردها مطرح و کارگروهی برای آن تشکیل شد که اعضای آن متشکل از نمایندگانی از سازمان محیطزیست، وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و دفتر ریاست جمهوری هستند که دبیرخانه و تدوین استانداردهای این کارگروه بهعهده وزارت نفت است و نظارت بر اجرای این مصوبات هم توسط سازمان ملی استاندارد پیگیری میشود.
عقبماندگی استانداردهای مصرف سوخت در کشور
رئیس امور استاندارد شرکت بهینهسازی مصرف سوخت درباره با فاصله سطح استاندارد مصرف سوخت خودروهای داخلی با سطح جهانی گفت: واقعیت تلخ این است که فاصله ما با سطح استانداردهای جهانی بسیار زیاد است. کشور ما در زمینه استانداردهای مربوط به آلایندگی نزدیک به 9 سال از دنیا عقبتر است و در مصرف سوخت هم وضعیت بهتری نداریم.
وی ادامه داد: طبق بررسیهایی که سال گذشته صورت گرفت، بهطور متوسط میانگین وزنی مصرف سوخت خودروها نزدیک به 5/7 لیتر در صد کیلومتر و انتشار آلایندههای آن حدود 177 گرم بر کیلومتر است. البته باید این را در نظر بگیریم در خودرویی مانند پراید، فارغ از کیفیت آن چون به نسبت دیگر خودروها کوچکتر است مصرف کمتری دارد، اما از سوی دیگر تیراژ بالایی دارد و میانگین وزنی مصرف سوخت بر این موضوع تاکید دارد.
مهدینژاد در ادامه با اشاره به هدفگذاری که اتحادیه اروپا در سال 2015 برای خودروهای اروپایی تعیین کرده، اضافه کرد: طبق این هدفگذاری میزان انتشار دیاکسیدکربن باید 130 گرم بر کیلومتر باشد که معادل مصرف 5/5 لیتر در صد کیلومتر است و این به معنای آن است که اکنون دو لیتر اختلاف مصرف در هر صد کیلومتر با سطح استاندارد جهانی داریم که این فاصله نسبتا زیادی است.
مقایسه کیفیت خودروهای داخلی با چینی
وی در رابطه با بحث کیفیت خودروهای چینی گفت: در بحث کیفیت خودروها، البته باید به مدل آنها توجه کرد، زیرا باهم متفاوت هستند. ممکن است استانداردهای مصرف سوخت یک خودروی چینی بهتر از خودروهای داخلی باشد و در نقطه مقابل ممکن است برخی خودروهای چینی هم این استانداردها را نداشته باشد. بنابراین، این موضوع بستگی به برند دارد. در واقع هم خودروی با کیفیت و هم خودروی بیکیفیت چینی داریم که سطح پایینتری نسبت به خودروهای داخلی دارند.
مهدینژاد با بیان این که در حال حاضر چیزی در حدود 15 میلیون خودرو در کشور پیمایش میکنند، تاکید کرد: این در حالی است که از سال 84 خودروهای وارداتی به صورت جدی وارد ناوگان حمل و نقل کشور شد. بنابراین، بخش عمدهای از خودروهای ناوگان حمل و نقل کشور داخلی بوده و توجه به استانداردهای مصرف سوخت آنها بسیار حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: محدوده استانداردها در صنعت خودرو بسیار زیاد است و شرکت ملی بهینهسازی مصرف سوخت و وزارت نفت صرفا به بحث استانداردهای مصرف سوخت توجه دارند و اگر صحبتی در بحث استاندارد میکنیم منظور استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی است.
عزمی برای بهبود خودروی داخلی نیست
مهدینژاد با اشاره به مشکلات این حوزه افزود: مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که آن عزم ملی که باید در صنعت خودروسازی کشور برای رفتن به سمت کاهش مصرف انرژی وجود داشته باشد، وجود ندارد و متاسفانه بحثهایی مانند تحریم، ابزاری در دست خودروسازان شده تا هر کاستی مربوط به خودشان را به آن ربط دهند.
وی ادامه داد بحث تدوین استانداردهای سوخت از سال 82 در کشور مطرح شد و خودروسازان باید از همان زمان تکالیفی را برای خودشان در نظر میگرفتند و برنامهریزی میکردند تا با گذشت 12 سال از مطرح شدن این موضوع، الان به آن حد مطلوب میرسیدند. اما متاسفانه بسیاری از خودروهای تولید داخل از سال 82 تا به حال نه تنها بهبود نیافتهاند، بلکه کیفیت آنها از سطح استاندارد پایینتر هم آمده است.
مهدینژاد با اشاره به تدوین استاندارد خودروهای داخلی عنوان کرد: در خصوص استانداردی که برای خودروهای داخلی تدوین کردیم، در بین خودروهای تولید داخل، خودروی پایدار و این که در حد این استانداردها باشد هم وجود دارد، همچنین خودرویی که نتوانسته این استانداردها را رعایت کند هم در این میان وجود دارد.
وضعیت خودروهای داخلی در رعایت استانداردهای آلایندگی
وی تصریح کرد: خودرویی مانند L90 استانداردها را پاس کرده و مشخصه اصلی آن پایدار بودنش است؛ به این معنا که وقتی خودروی L90 صفر و خودروی مشابهی را که در ناوگان حمل و نقل کشور فعالیت کرده تست میکنیم، این خودرو خوشبختانه پایداری خوبی دارد. اما متاسفانه برخی از خودروها هستند که قبل از ورود به ناوگان در تست آلایندگی موفق عمل کرده، اما مدت کوتاهی که پیمایش میکنند دیگر آن استانداردها را ندارند که تعداد زیادی از خودروها مانند برخی مدلهای پژو این مشکل را دارند.
مهدینژاد با اشاره به مشکلات مربوط به خودروی پژو گفت: به رغم تذکرهایی که مدام به خودروسازان داده میشود، پژو خودرویی است که از سالیان قبل با اسامی مختلف وارد بازار شده ولی هیچگاه تغییرات اساسی برای بهبود آنها اعمال نشده است. علاوهبر این، برخی از مدلهای پراید و سمند هم آن پایداری را که باید داشته باشند، ندارند. البته بخشی از این موضوع به نحوه تعمیرات و نگهداری خودرو که هر فرد باید رعایت کند، بازمیگردد؛ اما به هرحال همین بحث برای L90 و برخی مدلهای پژو 206 هم مطرح است.
وی اضافه کرد: در بین خودروهای چینی هم خودروهایی وجود دارد که رتبه انرژی نسبتا خوبی دارند؛ بهعنوان مثال برخی مدلهای خودروی JAC رتبه انرژی خوبی را کسب کرده است.
کیفیت سوخت در مقابل کیفیت خودرو
مهدینژاد درباره کیفیت سوخت گفت: در این زمینه اقدام خاصی انجام ندادیم، اما تاکید میکنیم این است خودرویی که در مراکز ما تست میشود، حتما با سوخت مرجع تست شود. بنابراین در بحث کیفیت سوخت، خودروسازانی که ادعا میکنند کیفیت پایین سوخت باعث میشود خودروها در تست، عملکرد مناسبی نداشته باشند، نمیتواند توجیه مناسبی باشد. مسلما کیفیت خودرو و کیفیت سوخت باید در کنار هم مد نظر قرار داده شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
وی در ادامه به مشکلات مراکز تست شرکت بهینهسازی اشاره و تاکید کرد: این مراکز هم باید به دستگاههای شناسایی سوخت مرجع مجهز باشند که این هم یکی از مشکلات کار است. ضمن این که مراکز تست هم فقط یکسری پارامترهای خاص مانند چگالی و اکتان را اندازهگیری میکند.
ضرورت همکاری خودروسازان داخلی با خارجی
مهدینژاد در ادامه با بیان این که موضوع مشارکت و سرمایهگذاری خارجیها در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت خودروها به خودروساز مربوط میشود، گفت: اما با توجه به استانداردهایی که هفته گذشته به تصویب رسید، خودروسازان برای رسیدن به حد استانداردها باید عزم خود را جزم کنند تا در این حوزه تحولی جدی ایجاد کنند، که این تحول نیازمند سرمایهگذاری در این حوزه است؛ چراکه با یک سری تمهیدات کلی نمیتوان به سطح مطلوب استانداردها رسید.
بنابراین خودروسازان باید از همین الان به سال 98 فکر کنند تا از طریق مشارکت خارجیها و سرمایهگذاری آنان، به آن اعداد و ارقامی که مکلف شدهاند برسند.
مهدینژاد در رابطه با مشارکت شرکت بهینهسازی با خارجیها نیز گفت: از آنجا که حیطه کاری شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، صرفا در استاندارد خلاصه نمیشود و قابلیتهای مختلفی در این حوزه وجود دارد، فکر میکنم پتانسیل بالایی برای ورود خارجیها در این عرصه نیز وجود داشته باشد و قطعا همکاریهایی انجام خواهد شد.
کیفیت مصرف سوخت خودروهای داخل، زیر استاندارد
درحال حاضر 15میلیون خودرو در کشور تردد میکنند در حالی که از سال 82 که استانداردهای مصرف سوخت تعیین شده است بسیاری از خودروهای تولید داخل تا به حال نه تنها هیچ تغییری برای بهبود پیدا نکردهاند، بلکه کیفیت آنها از سطح استاندارد پایینتر هم آمده است، در حال حاضر خودروهای داخل دو لیتر در مصرف سوخت در هر صد کیلومتر با سطح استاندارد جهانی فاصله دارند که این فاصله نسبتا زیادی است.
حسین نائینی
جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: