در جلسه نقد و بررسی آلبوم «اشک سیاه» مطرح شد

راک بودن یا نبودن؛ مسئله‌ای نیست

جلسه نقد و بررسی آلبوم «اشک سیاه» با حضور عوامل اثر و منتقدان و خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۰۵۵۷
راک بودن یا نبودن؛ مسئله‌ای نیست

به گزارش جام جم نوا به نقل از تسنیم، جلسه نقد و بررسی آلبوم «اشک سیاه» اثری از گروه خورشید سیاه روز سه‌شنبه 5 آبان 1394 در سالن کنفرانس شرکت سُرنا برگزار شد.

در جلسه نقد و بررسی آلبوم «اشک سیاه» طاهر علی رمضانی سرپرست و نوازنده گیتار باس، جهانگیر رها خواننده و نوازنده گیتار آکوستیک، آرش اسلامی نوازنده گیتار الکتریک، صلاح‌الدین کرد نوازنده درامز، سهند آدم‌عارف و جمعی از خبرنگاران موسیقی حضور داشتند.

گروه «خورشید سیاه» نخستین و تنها گروه موسیقی حامی محیط زیست است که موضوع آثارشان به مباحث مربوط به محیط زیست اختصاص دارد.

اجرای این برنامه را علیرضا ایرانی‌نژاد بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست سهند آدم عارف در جایگاه منتقد به بیان توضیحاتی درباره آلبوم «اشک سیاه» پرداخت و گفت: وقتی با نگاهی دغدغه‌مند آثار را این روزهای موسیقی ایران را می‌شنویم به شدت به سمت شعار زدگی رفته‌اند. بسیاری از آثار پیام را مشخص و عریان به مخاطب می‌دهند و این روند موجب می‌شود که مخاطب اثر را پس بزند.

وی ادامه داد: اما در اثر «اشک سیاه» این شعارزدگی وجود ندارد و با بهره گرفتن ازطنزی تلخ در بند بند اشعار توانسته پیامش را به شکلی مناسب به مخاطب منتقل کند.

در ادامه جهانگیر رها خواننده و نوازنده گیتار آکوستیک درباره علت انتخاب موضوع محیط زیست برای آثار گروه، گفت: محیط زیست و تروریست دو موضوعی است که هم اکنون روی میز تمام سیاست مداران دنیا قرار دارد. به نظرم نباید از ما پرسیده شود که چرا به موضوع محیط زیست می‌پردازیم، باید از دیگران پرسید که چرا به محیط زیست نمی‌پردازند.

وی درباره سبکی که گروه «خورشید سیاه» در آن فعالیت می‌کند هم توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد: ما سبکمان را انتخاب نکردیم. ما چند نفر بودیم که در کنار هم قرار گرفتیم و حاصل داشته هایمان و توانایی‌هایمان در نهایت به چیزی رسید که امروز در قالب دو آلبوم منتشر شده است.

رها درباره راک بودنِ موسیقی گروهشان گفت: اراده‌ای برای راک بودن نداشتیم. اول کارمان را آغاز کردیم تا ببینیم چه هستیم.

در ادامه این نشست بحثی بر سر راک بودن یا نبودن موسیقی گروه «خورشید سیاه» در گرفت که در نهایت بیشتر حاضران بر این عقیده بودند که موسیقی این گروه «راک» است.

خواننده گروه «خورشید سیاه» در این باره گفت: خود امریکاییان هم تا کنون تعریف مشخصی از موسیقی راک ارائه نکرده‌اند. بخشی از این انتخاب و نام‌گذاری سلیقه‌ای است و نمی‌توان خیلی آن را در چارچوب مشخصی قرار داد. با این حال ما اصراری بر راک بودن یا راک نبودن موسیقی‌مان نداریم.

در بخش دیگری از این نشست آرش اسلامی نوازنده گیتار الکتریک درباره برنامه‌های آتی گروه گفت: در حال حاضر تمرکزمان بر تولید آلبوم جدید قرار دارد. باید کاری کنیم که موسیقی‌مان بیشتر شنیده شود. شاید خیلی جلوتریم از آنچه مردم نیاز دارد. البته مردم به خوبی نیازهای امروز جامعه را می‌دانند و اهمیت محیط زیست را هم درک کرده‌اند. اما فعلا این موضوع از اولویت‌های بخش زیادی از جامعه نیست.

وی ادامه داد: کسی اثر ما را می شنود که موسیقی ما را متوجه شود. شعرهای ما شاید آرامشی برای مخاطب ندارد، چرا که این شعرها بیشتر درباره مشکلات محیط زیست است.

در همین باره جهانگیر رها گفت: وقتی ما شعر «یوزپلنگ» را در سال 92 به شورای شعر ارائه کردیم، اعضای این شورا می‌گفتند مگر چنین موجود زیبایی در ایران هست؟ متاسفانه آنها از وجود یوز آسیایی در ایران بی‌خبر بودند. البته این ماجرا زمانی بود که هنوز یوزپلنگ بر پیراهن تیم ملی ایران نقش نبسته بود.

در بخش پایانی این نشست یکی از دیدبانان محیط زیست که در جلسه حضور داشت، گفت: هر روز با نگرانی بیدار می‌شوم و با نگرانی گوشیم را نگاه می‌کنم، چرا که می‌دانم قرار است پیامی از خشک شدنِ فلان رودخانه و یا آتشسوزی در فلان نقطعه ایران را بخوانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها