فدراسیون دوومیدانی می‌خواهد خلأ لیگ خوب را با برنامه‌های تیم ملی پر کند

نفس‌های تازه تا المپیک ریو

سه سهمیه المپیکی دوومیدانی ایران ورزشکاران تحت پوشش فدراسیون دوومیدانی را امیدوار کرده است تا بخت خود را در رقابت‌های آینده آزمایش کنند.
کد خبر: ۸۵۰۲۹۴
نفس‌های تازه تا المپیک ریو

ورزشکاران دوها، پرتاب‌ها و پرش‌ها یکی بعد از دیگری در خط آماده سازی برای رقابت‌های زمستانی قرار می‌گیرند تا اگر نتوانستند ورودی این رقابت‌ها را به دست بیاورند برای رقابت‌های ورودی چسبیده به المپیک آماده باشند؛ رقابت‌هایی که خرداد و تیر برگزار و آخرین ورودی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو مشخص می‌شود.

این روزها فدراسیون دوومیدانی برنامه‌ای کوتاه مدت تا رقابت‌های المپیک برای ورزشکارانش تنظیم کرده است. به واقع می‌توان گفت تاکنون نیز تاخیر زیادی در هدف گذاری و برنامه‌ریزی ورزشکاران صورت گرفته اما فدراسیون مجید کیهانی، رئیس جدید دوومیدانی ایران در این مدت کوتاه نشان داده است از عنصرزمان به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند تا کاستی‌ها زودتر برطرف شود. فدراسیون دوومیدانی برای ماده‌های مختلف این ورزش در پی مربیان خارجی است تا ورزشکاران شانس المپیکی شدن خود را با دانش روز و تکنیک‌ها مجهز کنند. اعلام حمایت کامل از احسان حدادی با استخدام مربی خارجی برای قهرمان پرتاب دیسک ، یکی از کارهای اصلی فدراسیون دوومیدانی است که به تبع آن مربیان دیگری برای ورزشکاران برخی مواد دوها و پرش‌ها به ایران می‌آیند.

کیم بوخونســـف - کـــه در المپیک 2012 لندن هدایت احسان حدادی را به عهده داشت- طبق توافق انجام شده بار دیگر مربیگری وی را به عهده می‌گیرد و قرار است امروز (چهارشنبه) به ایران بیاید. در پرش ارتفاع نیز صحبت از مربی خارجی است و در این ارتباط نظر ورزشکاران جمع‌آوری شده تا تصمیم نهایی گرفته شود. از طرفی بهروز صالح لی، مربی سال‌های پیشین شوروی برای آموزش مربیان و ارائه برنامه تمرینی به ورزشکاران دوهای استقامت و نیمه استقامت وارد تهران شده است. برنامه‌های کوتاه مدت فدراسیون با استخدام مربیان خارجی نشان می‌دهد دغدغه اصلی این فدراسیون در ماه‌های پیش از المپیک کسب ورودی ورزشکارانش است. ورزشکارانی که با سهمیه‌های A و B در المپیک لندن سهمیه می‌گرفتند اما اکنون فقط حد نصاب برای گروه A تعیین شده است و ورزشکاران دوومیدانی باید به این حدنصاب‌ها برسند.

لیگ زیر خط فقر

در روزهایی که دوومیدانی ایران بدون اسپانسر کافی زیر خط فقر حرکت می‌کند برنامه‌های تیم ملی، ورزشکاران این رشته را به آینده روشن امیدوار کرده است. اینک اردوها و مسابقه‌های برون‌مرزی باید خلا ‌یک لیگ خوب در دوومیدانی ایران را جبران کند.

کیوان قنبرزاده، ورزشکار پرش ارتفاع ایران درباره نبودن اسپانسرها در لیگ گله‌مند است و می‌خواهد با افزایش پوشش رسانه‌ای راهی برای آشتی آنها با دوومیدانی جست و جو کند. قنبرزاده می‌گوید: درست است برنامه ریزی فدراسیون برای ملی‌پوشان آغاز شده است اما داشتن یک لیگ خوب خیلی به سطح دوومیدانی ایران کمک می‌کند. وضعیت لیگ واقعا خراب است و در شان د‌و‌و‌مید‌ا‌نی‌کاران نیست. لیگ خوب در تیم ملی متبلور می‌‌شود ‌اما اکنون همه به‌دنبال پرکردن خلا‌ لیگ در برنامه‌های داخلی و خارجی تیم ملی هستند. قنبرزاده به اتفاق محمدرضا وظیفه‌دوست - که اخیرا در مسابقه‌های ارتش‌های جهان حضور داشتند - از بخت‌های المپیکی هستند. بر این اساس تجربیات آنها برای استخدام مربیان خارجی خیلی به کار فدراسیون می‌آید. قنبرزاده می‌گوید: رئیس فدراسیون با ورزشکاران برخی ماده‌ها مشورت کرده است تا بهترین گزینه‌ها را انتخاب کند. من چند نفر را معرفی کردم از جمله ایگورپاکلین که مربی خودم بود. این مربی روس، رکورددار پرش ارتفاع بود و از مربیان خوب حال حاضر دنیاست. قهرمان پرش ارتفاع ایران درباره برنامه‌ریزی‌هایش تا گرفتن ورودی المپیک می‌گوید: سعی‌ام این است در رقابت‌هایی که زمستان برگزار می‌شود سهمیه بگیرم در غیر این صورت برای مسابقه‌های بهار و تابستان آینده ناامید نیستم. حذف سهمیه‌های B یک مقدار کار ورزشکاران را سخت کرده است، اما رسیدن به حدنصاب‌های تعیین شده دست‌یافتنی است.

دختر باد و صدم ثانیه ها

دوومیدانی‌کاران ایرانی بر‌نامه‌ریزی خوبی برای مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا دارند. بسیاری از آنها به‌دنبال کسب سهمیه جهانی از این رقابت‌ها هستند که اسفندماه برگزار می‌شود. مریم طوسی می‌خواهد در دوی 60 متر داخل سالن شرکت کند. از این رو تمریناتش را آغاز کرده است. او به خاطر موفقیت‌هایی که در دوهای سرعت داشته ملکه سرعت یا سریع‌ترین دختر ایرانی لقب گرفته است. با وجود این ورودی المپیک برای مریم طوسی حکایت دیگری دارد؛ رقابت‌هایی که چهار سال پیش در آستانه ورود به بازی‌های لندن با 8 صدم ثانیه بیشتر نتوانست به بزرگ‌ترین آرزوی ورزشی خود برسد. طوسی می‌گوید: بر‌نامه‌ریزی خودم را برای داخل سالن آسیا ورودی رقابت‌های جهانی آغاز کرده‌ام. امیدوارم بتوانم در این ر‌قا‌بت‌ها مدال بگیرم. ابتدا خودم را برای رقابت‌های انتخابی جام فجر آماده می‌کنم و سپس رقابت‌های بین‌المللی فجر. چهارسال پیش مریم طوسی در دوی 200 متر 38/23 ثانیه دویده بود اما ورودی المپیک 30/23 ثانیه بود.امسال با حذف سهمیه‌های B کار مشکل تر شده است زیرا او باید حدنصاب تعیین شده 20/23 ثانیه را بدود. در دوی 60 مترداخل سالن رکورد طوسی 43 / 7 ثانیه است که برای ورود به رقابت‌های جهانی رسیدن به حدنصاب 32 / 7 ثانیه لازم است. دختر باد ایران درباره شرایط مربی‌اش و این‌که آیا فدراسیون برای او نیز مربی خارجی استخدام می‌کند، می‌گوید: هنوز صحبتی نشده اما استخدام مربی خارجی زمانبر است و ممکن است تمرکز روی مربی خارجی تمریناتم را مختل کند با این حال زیرنظر آقای اکبرپور کار می‌کنم.

امکاناتی در شأن دوومیدانی

یکی از چهره‌های جوان که این روزها درباره اش زیاد صحبت می‌شود سبحان طاهرخانی، ورزشکار پرش طول تیم ملی دوومیدانی است. وقتی از او می‌پرسیم چرا اهالی دوومیدانی تو را به عنوان یکی از بخت‌های المپیکی معرفی می‌کنند در پاسخ می‌گوید: به خاطر پرش 90/7 متر من. ورودی المپیک 15/8 متر است و کسی که 30/8 متر بپرد مدال می‌گیرد. می‌گویند می‌توانم بیشتر از رکورد خودم بپرم. باید تلاشم را برای کسب سهمیه المپیک و مسابقات جهانی خیلی جدی‌تر آغاز کنم .

طاهرخانی به خاطر مصدومیت همسترینگ در فدراسیون پزشکی ـ ورزشی دوره درمان را سپری می‌کند. او در رقابت‌های انتخابی ارتش‌ها آسیب دید و مسابقه‌های ارتش‌های جهان (سیزم) را از دست داد.‌ طاهرخانی هم مانند بسیاری دیگر از دوومیدانی‌کاران در دو سال گذشته بدون مربی تمریناتش را دنبال کرده است. او می‌گوید: من تابع نظر فدراسیون هستم. فدراسیون از مربیان خارجی برای استقامتی‌ها شروع کرد و به پرش‌ها و پرتاب‌ها می‌رسد. من فقط می‌خواهم امکاناتی در شان دوومیدانی کاران ‌فراهم شود.

بازگشت انگیزه و امید

در سال منتهی به المپیک ریو ، دوباره انگیزه توام با امید گرفتن سهمیه به ورزشکاران دوومیدانی کار ایران بازگشته است.ورزشکارانی که در سال‌های اخیر به‌خاطر مشکلات مالی و بی‌توجهی‌ها زیرخط فقر رفته‌اند و برای برون رفت از پیله مشکلات ورزش مادر به ورودی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو فکر می‌کنند. هر چند باتغییرات بوجود آمده در شیوه سهمیه بندی کار برای دوومیدانی کاران سخت شده است، اما نفس‌های تازه نماینده‌های ایران برای رسیدن به حدنصاب‌های جدید‌ امیدوارمان می‌کند.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها