آل‌سعود روی خط جنون

محاسبات ملک‌سلمان برای تسلط بر خاورمیانه به‌تمامی اشتباه از کار درآمده و دومینوی اشتباه‌های شاه سعودی همچنان ادامه دارد، به‌طوری که رسانه‌های غربی شاید به کنایه از جنون سلمان و شدت گرفتن گسست‌های سیاسی در ریاض خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۰۰۸۲

ملک‌سلمان در دوره‌ای به قدرت رسید که می‌پنداشت می‌تواند غائله به راه افتاده در سوریه را به سود خود تمام کند. او چنان از پیروزی در جبهه سوریه با کمک تروریست‌های حامی‌اش مطمئن بود که جبهه‌ای تازه را در یمن گشود تا با استفاده از آن، بر توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نیز تاثیر بگذارد. با این حال حالا با تحولات میدانی اخیر در سوریه، نه فقط ریاض در سوریه ناکام مانده، که حتی در یمن نیز نتوانسته به اهداف خود برسد و با توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5، عملا آل‌سعود خود را در انزوا می‌بیند. اگر به همه اشتباه‌های ملک‌سلمان اثرات اقتصادی کاهش شدید قیمت نفت و آبروریزی مدیریتی در منا را نیز بیفزاییم باید گفت سلمان حالا در مثلث هولناک «تنگنای اقتصادی»، «بی‌تدبیری مدیریتی» و «شکست نظامی» گرفتار آمده است.

شیخ‌نمر؛ پرونده‌ای علیه آل‌سعود

روشن است که شکست‌های پیاپی ریاض در عرصه تحلیل اقتصاد جهانی و نیز مهندسی تحولات بین‌المللی، عربستان را با نارضایتی‌های شدید داخلی رو به رو کرده است. از یک‌سو قیام‌های مردمی، مشروعیت آل‌سعود را زیرسوال برده و از سوی دیگر جنگ قدرت داخلی، حاکمان سعودی را دچار سرگردانی کرده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

به دولتمردان کم‌تجربه سعودی نصیحت می‌کنیم اوضاع نابسامان کشور خود را دستخوش آشوب بیشتر نسازند

در میانه چنین تحولاتی، ریاض با تائید حکم اعدام شیخ‌نمر، تلاش می‌کند ضمن تشدید تیرگی روابط خود با تهران، مشکلات متعدد داخلی خود را به آنچه دشمنی تهران می‌پندارد، فرافکنی کند. شیخ‌نمر که برجسته‌ترین زندانی سیاسی عربستان و به‌نوعی نماد «بیداری اسلامی در حجاز» به‌شمار می‌رود، در 23 مهر 1393 به اتهام‌های واهی ایجاد آشوب در کشور و محاربه، به اعدام با شمشیر در انظار عمومی محکوم شد. این حکم با محکومیت گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد و محافل مردمی عربستان اعتراضات گسترده‌ای صورت داده و سازمان عفو بین‌الملل و سازمان‌های حقوقی خواستار آزادی این روحانی شیعه عربستانی شدند. حالا ریاض با تائید حکم اعدام، یک گام تا شعله‌ور شدن آتش تنش‌های داخلی فاصله دارد و کم نیستند تحلیلگرانی که اجرای حکم اعدام این روحانی معترض را تیر آخر به پیکر نیمه‌جان مشروعیت آل‌سعود می‌دانند.

هشدار مراجع تقلید نسبت به اجرای حکم اعدام

در واکنش به احتمال اشتباه ریاض در اعدام یک روحانی شیعه، آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای در مورد اعلام حکم اعدام شیخ نمر توسط مقامات سعودی، این اقدام را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما به دولتمردان کم‌تجربه عربستان سعودی نصیحت می‌کنیم که اوضاع نابسامان کشور خود را با این‌گونه اقدامات کینه‌جویانه و تحریک‌آمیز دستخوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نسازید و بدانید هرگونه تعرض به علمای برجسته و آزادیخواه عربستان، هزینه سنگینی برای شما در پی خواهد داشت.

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، دیگر مرجع تقلید نیز با انتقاد از صدور حکم اعدام شیخ نمر از سوی دادگاه عربستان، این اقدام آل سعود را با هدف خوش‌خدمتی به سردمداران استکبار دانست. وی تاکید کرد: دشمن‌ترین دشمن ما، حکام عربستان سعودی‌اند که به خود رنگ مذهب داده و نوکری آمریکا و صهیونیست را می‌کنند.

آخرین میخ بر تابوت آل سعود

در ارتباط با پیامدهای اجرای حکم شیخ‌نمر، منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که اجرایی شدن حکم اعدام شیخ نمر، میخی بر تابوت عربستان خواهد بود، گفت: برخورد اینچنینی با شیعیان و علمای شیعه، یکی از اشتباه‌های محاسباتی بزرگ آل‌سعود است. این اقدام عربستان بدون پاسخ نخواهد ماند و حتما با واکنش شدید مردم مواجه خواهد شد.

آیت‌الله نوری‌همدانی:

حکم اعدام شیخ نمر خوش خدمتی آل سعود به سردمداران استکبار است

این نماینده مجلس، تائید حکم اعدام شیخ نمر را اشتباه بسیار بزرگی دانست و اظهار کرد: عربستان با این کار، علاوه بر دریچه‌های بحرانی که در سطح منطقه به روی خود باز کرده است، قطعا یک دریچه بحران نیز در داخل، باز خواهد کرد و قطعا مردم برخواهند خاست و واکنش‌ها، پیامد بسیار سخت و هزینه بسیار گرانی برای دولت عربستان خواهد داشت. وی با بیان این‌که ساختار آل‌سعود، یک ساختار ضد شیعی و ضد ایرانی است، گفت: این رژیم، تحمل کوچک‌ترین آزادی‌های مذهبی را برای شیعیان ندارد و امیدوارم شرایطی فراهم شود که شیعیان داخل عربستان از آزادی‌های مدنی مناسبی برخوردار باشند و شاهد اجرای دموکراسی در عربستان باشیم. حقیقت‌پور همچنین با اظهار تاسف از سکوت دولت‌های اسلامی در مقابل جنایات عربستان عنوان کرد: متاسف هستیم که بسیاری از کشورهای اسلامی جیره‌خوار آمریکا و عربستان هستند و در مقابل جنایات عربستان در کشورهای بحرین، یمن و سوریه خفقان گرفته‌اند و اقدامات آل سعود را محکوم نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها