شلترها، فرصتی طلایی برای درمان معتادان

هنوز بسیاری از مردم، شلترها را نمی‌شناسند و از ضرورت فعالیتشان بی‌خبرند. شلتر، خوابگاه شبانه‌ای برای معتادان است که جای خواب، غذا، مکان استحمام و نظافت، لباس، سوزن و سرنگ را تامین می‌کند و اگر به خدمات پزشکی نیاز باشد، معتادان را به پزشک و کلینیک‌های مثلثی ارجاع می‌دهد.
کد خبر: ۸۴۷۸۶۲
شلترها، فرصتی طلایی برای درمان معتادان
در شلترها آموزش‌های پیشگیری از اچ‌آی‌وی، هپاتیت، بیماری‌های مقاربتی، امراض خاص ازجمله سل به افراد ارائه و مهارت‌های زندگی به آنها تعلیم داده می‌شود.

معتادانی که به شلترها می‌آیند افراد آسیب‌دیده‌ای هستند، به‌ویژه زنان که معمولا با مشکلات روحی و روانی، بیماری‌های جنسی، کم‌خونی، استرس شدید و بی‌تعادلی فشار خون به این مراکز مراجعه می‌کنند. پس باید به این افراد کمک کرد و دست رد به سینه هیچ کدامشان نزد. گرچه به ته خط رسیده‌ها به شلترها می‌آیند، اما این خوابگاه‌های شبانه فرصتی هستند برای درمان معتادان، بازگشت افراد آسیب‌دیده به اجتماع و سکویی برای پرتاب به سمت زندگی سالم.

اما خیلی‌ها به شلترها با این دید نگاه نمی‌کنند، حتی وقتی پای بگیر و ببندهای پلیسی پیش می‌آید کسی به کارت سبزی که نشانه سکنای معتادان در شلترهاست اهمیت نمی‌دهد و خشک و تر با هم می‌سوزند. از سوی دیگر وقتی در یک محله شلتری تاسیس می‌شود مخالفت‌های شدیدی می‌شود، هم از ناحیه مردم و هم نهادهای دولتی. در شلتر بانوان ما بارها با مردمی مواجه شده‌ایم که شیشه‌های مرکز را شکسته‌اند یا به مسئول فنی حمله‌ور شده‌اند تا بساط خود را جمع کنند و از محله بروند. بعضی‌ها می‌گویند شلترها باید به خارج از شهرها منتقل شوند و جلوی دید نباشند، در حالی که اگر قرار است یک کارتن‌خواب روی پای خودش بایستد باید این مکان‌ها در دسترسش باشد.

لیلا نادری

مسئول فنی شلتربانوان جمعیت تولد دوباره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها