امسال سال گرانی شیشه بود، این ماده روانگردان امسال تا کیلویی 70 میلیون تومان نیز فروخته شد و قیمتش تا 100 درصد و گاهی بیشتر جهش داشت. هنوز میان مسئولان رده‌بالای فعال در حوزه موادمخدر بحث است که چرا شیشه تا این حد گران شد، که عده‌ای آن را ربط می‌دهند به سیاست‌های کنترلی درمرزها و مقابله با محموله‌هایی که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شیشه را وارد کشور می‌کنند .
کد خبر: ۸۴۳۳۸۴
بحران تزریق شیشه میان معتادان

گرانی شیشه اما به هر دلیل که باشد، چه ترفند قاچاقچیان برای تشنه نگه داشتن بازار و فروش شیشه‌های حتی ناخالص به قیمت مواد خالص و چه ناشی از موفقیت در کنترل ورود مواد اولیه به کشور باشد، ‌این گرانی، بحرانی دیگر را رقم زده است .

بحران تزریق

پیشتر درمانگران اعتیاد که از نزدیک با مصرف‌کنندگان در ارتباط هستند، هشدار داده بودند که گروهی از شیشه‌ای‌ها به سبب همین گرانی به سمت تزریق این مواد رفته‌اند که دیروز این هشدار، از مرجعی رسمی نیز تائید شد.

پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر به فارس گفته است که میزان این تزریق‌ها به مرزی نگران‌کننده رسیده و گروهی از معتادان شیشه‌ای که پیش از این با روش تنفسی یا تدخینی نشئه می‌شدند، حالا به سمت تزریق رفته‌اند.

این مقام مسئول نیز تائید کرد که علت این تغییر روش گرانی شیشه است؛ افزایش قیمتی که عده‌ای از مصرف‌کننده‌ها را به سمت هروئین کشانده وعده‌ای دیگررا به مصرف تزریقی. در مصرف تزریقی به نسبت بقیه روش‌ها، مواد کمتری مصرف می‌شود و طبیعی است در این روزها که شیشه ماده‌ای گران محسوب می‌شود، معتادان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تزریق را ترجیح می‌دهند. اما ظاهر تزریق گرچه به صرفه به نظر می‌رسد ولی عوارضی دارد که پرویز افشار درسه بخش خلاصه‌اش می‌کند: تخریب مغز، از بین رفتن قدرت تشخیص و از دست دادن مهارت‌ها.

خطر ناخالصی‌ها از دارو تا سم

شیشه حتی زمانی که قیمتش به اندازه ماه‌های اخیر بالا نبود با چالش «ناخالصی» درگیر بود. انواع قرص‌های اعصاب و روان، قرص‌های سرماخوردگی و آلرژی، حتی آرد یا اسیدهای لوله بازکن، ناخالصی‌هایی محسوب می‌شود که تاکنون به شیشه اضافه شده است .

با این که شیشه این روزها گران است، اما مطمئنا ناخالصی‌ها در آن حذف نشده و این ماده هنوز روانگردانی پر از ناخالصی است. همین کیفیت پایین است که عوارض مصرف شیشه را تشدید می‌کند و وقتی به شیوه تزریقی مصرف شود، عوارضش فوران می‌کند و می‌تواند به افزایش مرگ و میر معتادان بینجامد.

دکتر محمد عبدخدا، درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با ما تشریح می‌کند که چرا تزریق شیشه تا این اندازه خطرناک است. اواین خطر را به دوچیز ربط می‌دهد؛ نخست خطر مربوط به استریل نبودن تزریق، خراب شدن رگ‌ها با تزریق‌های بد و بروز آمبولی و دوم خطر ناشی از موادی که برای افزایش حجم به شیشه اضافه می‌شود و آن را ناخالص می‌کند.

پس وقتی شیشه تزریق می‌شود هم احتمال انتقال بیماری واگیر وجود دارد و هم خطر آسیب دیدن رگ‌ها و عوارض بعدی‌اش، ضمن این که اگر هنگام تزریق، هوای سرنگ به خوبی تخلیه نشود یا ذرات شیشه به خوبی با حلال مخلوط نشود، آمبولی (هوا یا ذرات غیرمحلول) رخ خواهد داد؛ آمبولی یعنی حرکت ماده جامد، مایع یا گاز درون رگ‌ها، مسدود شدن رگ‌ها و سرانجام ایجاد لخته خون اما ناخالصی‌هایی که به شیشه اضافه می‌شود با توجه به جنس آنها عوارض مختلفی در بدن دارد که مهم‌ترین آن تشدید اثرات مخرب شیشه است، ضمن این که به گفته دکتر عبدخدا، گاهی موادی سمی مانند جیوه به شیشه اضافه می‌شود که خاصیت کشندگی دارد.

با این حال شیشه با همه ناخالصی‌هایش هنوز انتخاب اول 25 درصد معتادان کشور است و برای عده‌ای دیگر از معتادان حکم ماده دوم مصرفی در کنار مخدرهای سنتی را دارد، آن هم به روش خطرناک تزریقی در حالی که کارشناسان تاکید دارند شیشه برای تزریق و مصرف وریدی ساخته نشده است.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها