یکی از عوامل اثرگذار بر بهبود یا پیشرفت بیماری ام.اس رژیم غذایی است. متخصصان بر این باورند پیروی از تغذیه مناسب و دوری از خوردن مواد غذایی که برای این بیماران مضر است تا حد زیادی می‌تواند مشکلات خاص این بیماری را کمتر کند.
کد خبر: ۸۴۷۲۴۵

مواد غذایی مفید

* تا می‌توانید مایعات بنوشید. بهترین و در دسترس‌ترین مایع آب است که ضرر افزایش کالری و در نتیجه چاق‌کنندگی مایعات دیگر را نیز ندارد. اگر میل به خوردن چای داشتید از نوع گیاهی استفاده کنید که توصیه طبیبان سنتی به این گروه از بیماران است.

* رژیم غذایی پرفیبر می‌تواند به پیشگیری از یبوست که مشکلی شایع میان این بیماران است، کمک شایانی کند.

* میوه‌ها و سبزیجات تازه را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. در این زمینه بخصوص سبزیجاتی که دارای رنگ سبز پررنگ هستند توصیه شده است.

* از خوردن و مصرف اسیدهای چرب حاوی امگا3 و امگا6 غافل نشوید. این نوع اسیدها معمولا در سویا، تخم کتان، انواع ماهی (بویژه ماهی سالمون و ساردین)، روغن‌های ذرت، بادام زمینی و آفتابگردان به مقدار فراوانی موجود است.

* غذاهای دارای منیزیم، سلنیم، ویتامین‌های گروه B و C و E برای سلامت شما ضروری و مناسب است.

* مواد غذایی حاوی ویتامین D بخورید که در جگر، غلات و به‌ویژه ماهی‌های قزل‌آلا و ساردین موجود است.

* جوانه‌ها می‌توانند بر کنترل شما روی بیماری اثر خوبی بگذارند. جوانه‌های گندم و به‌ویژه یونجه را هر روز در یک یا دو وعده غذایی خود استفاده کنید. یادتان باشد همان‌طور که از اسم این نوع مواد غذایی معلوم است جوانه‌ها را باید هنگام شروع جوانه‌زدن دانه مصرف کرد.

مواد غذایی مضر

* از غذاهایی که باعث افزایش آلرژی و حساسیت در شما می‌شود کمتر استفاده کنید. تا حد امکان وقتی موادی چون شکر، نوشابه، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ وارد رژیم غذایی خود می‌کنید دقت کنید و ببینید وضعیت‌تان چگونه است؛ اگر حالت بدتری پیدا کردید، بدانید که این نوع غذاها با شما سازگاری کمتری دارد و بهتر است خیلی کم از آنها استفاده کنید.

* در مصرف غذاهای حاوی گروه ویتامین‌های A و B6 دقت کنید زیرا زیاده‌روی باعث پیشرفت بیشتر و زودتر بیماری شما شود.

* به‌طور کلی مواد غذایی خیلی شیرین، قند، آب‌نبات و شیرینی‌ها ممکن است وضعیت بیماری را در شما افزایش دهد.

* از چربی‌ها دوری کنید؛ اگر قصد مصرف لبنیات دارید، حتما دقت کنید از لبنیات کم‌چرب باشد؛ اگر قصد مصرف گوشت دارید، گوشت‌هایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید که چربی کمتری دارد (ماهی بهتر است). غذاهای چرب نیز همین خاصیت را دارد. به‌طور کلی باید بدانید انواع مواد غذایی پرچرب و چربی‌های اشباع شده برای سلامتی شما مضر است و به دلیل نیاز بدن به مقداری چربی برای حفظ سلامتی باید چربی‌های غیراشباع گیاهی بخورید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها