بلوط‌های 2000 ساله، 2 ساله دود می‌شوند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از ابتلای حدود 150 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان به ویروس زغالی خبر داد و گفت: کرمانشاه 527 هزار هکتار جنگل دارد که حدود 150 هزار هکتار آن بین پنج تا 40 درصد به ویروس زغالی آلوده شده‌اند، اما عمده خشکیدگی‌ها بین 5 تا 15 درصد است.
کد خبر: ۸۴۰۶۵۱

به گفته شیخ ویسی در برخی جنگل‌ها ازجمله در شهرستان گیلانغرب، میزان خشکیدگی بلوط‌ها به 40 درصد هم رسیده است.وی در گفت‌وگو با مهر یادآور شد: احیای بلوط‌ها به‌عنوان یک پروژه در دستور کار هیات دولت قرار گرفته و سازمان‌های مرتبط موظف شده‌اند مقابله با پدیده خشکیدگی بلوط را پیگیری کنند که کار عملیاتی آن از سال 93 آغاز شده است. اعتباری هم برای استان‌های زاگرس‌نشین از‌جمله کرمانشاه از محل درآمدها مصوب شد، اما چون درآمدها به‌طور کامل محقق نشد فقط حدود 30درصد از 27 میلیارد ریال بودجه مصوب استان تخصیص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه گفت: در اولین اقدام سعی کرده‌ایم یک بُرش بهداشتی روی درختان انجام دهیم به این معنی که تنه‌های آلوده را قطع و معدوم می‌کنیم تا آفت به دیگر درختان سرایت نکند که این کار در سطح 20 هزار هکتار از جنگل‌های بحران‌زده استان انجام شده است.به گفته وی اقدام دوم، قرق جنگل برای جلوگیری از ورود احشام است. دلیل قرق هم این است که چون حدود 50 تا 60 درصد از درختان قطع شده دوباره جوانه می‌زنند، دام‌ها جوانه‌های درخت را می‌خورند و از بین می‌برند که باعث خشکیدگی آنها می‌شود. به همین دلیل باید با چند سال قرق، فرصت رشد مجدد درخت فراهم شود. شیخ ویسی، ایجاد گودال در پای درختان قطع شده را اقدام دیگر این اداره عنوان کرد و افزود: در این روش پای درخت یک تشتک ایجاد کرده‌ایم تا نزولات آسمانی در آن جمع و توسط درخت مصرف شود که این کار در سطح 600 هکتار از جنگل‌های استان انجام شده است. وی در عین حال یادآور شد با توجه به پایش انجام شده در استان، رشد آفت خشکیدگی بلوط‌ها تقریبا متوقف شده و سطح مناطق آلوده از 150 هزار هکتار سال گذشته فراتر نرفته است.به اعتقاد شیخ ویسی، کار صرفا دولتی اصلا پایدار نیست و منابع طبیعی باید به مردم سپرده شود تا خودشان ضمن بهره‌برداری، آنها را اصلاح و حفاظت کنند.

ویروس زغالی، آفتی است که همواره در خاک وجود دارد، اما با استفاده از فرصت گرم شدن هوا، خشکسالی، ریزگردها و کشت در جنگل به بلوط‌ها حمله و آنها را خشک و آماده تبدیل شدن به زغال می‌کند.حدود شش سال است این آفت به جان جنگل‌های بلوط زاگرس افتاده و تاکنون بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار را خشک کرده یا در معرض خشکیدگی قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها