۱۴۶کشور جهان کشور فلسطین را به رسمیت شناختند

انزوای جهانی دشمنان مقاومت

8 مهر؛ اهتزاز پرچم فلسطین در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل، جمعه بیستم شهریور با اکثریت اعضا به برافراشته شدن پرچم فلسطین در مقر اصلی این سازمان رای مثبت داد. این اولین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل موافقت می‌کند پرچم دولتی ناظر ـ که عضویت کاملی در این سازمان ندارد ـ در مقر آن برافراشته شود. این پرچم قرار است طی مراسم خاصی در 8 مهر آینده به صورت رسمی و با حضور رهبران کشورهای جهان برافراشته شود.
کد خبر: ۸۳۷۲۷۲
8 مهر؛ اهتزاز پرچم فلسطین در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل سه سال پیش با ارتقای وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی از یک نهاد ناظر در سازمان ملل به یک دولت ناظر غیرعضو موافقت کرد. بنا بر مصوبه تازه این مجمع، واتیکان و فلسطین، دو دولت ناظر غیرعضو سازمان ملل به شمار می‌روند که می‌توانند پرچم‌های خود را کنار پرچم‌های دولت‌های عضو نصب کنند. در جریان رای گیری در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک، نمایندگان 119 کشور به برافراشته شدن پرچم فلسطین رای مثبت دادند. هشت کشور ازجمله آمریکا به طرح مذکور رای منفی و 45 کشور ازجمله انگلیس نیز به آن رای ممتنع دادند.

فلسطینی‌ها سال‌هاست به دنبال تصویب عضویت خود تحت عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل هستند و تلاش می‌کنند سرزمین‌هایی چون رام‌الله، کرانه غربی رود اردن، غزه و مناطق اشغال شده توسط اسرائیل در سال 1967 را یکپارچه و زیر پرچم فلسطین درآورند. مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر سال 2012 میلادی با 138 رای موافق در برابر 9 رای مخالف با ارتقای وضعیت تشکیلات خودگردان موافقت کرد. در پی آن رای، ‌برای اولین بار رتبه فلسطین در سازمان ملل متحد با جایگاه واتیکان برابر شد. در دسامبر 2014 میلادی دادگاه کیفری بین‌المللی تشکیلات خودگردان فلسطینی را به عنوان عضو ناظر پذیرفت. به این ترتیب، راه برای رسیدگی به جرائم تحت پوشش این دادگاه در سرزمین‌های فلسطینی هموار شد.هم‌اکنون گفته می‌شود از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است تدابیر لازم را برای مراسم برافراشته شدن پرچم فلسطین هم زمان با برگزاری مجمع عمومی آینده که چند روز دیگر شروع می‌شود اتخاذ کند. بر این اساس مصوبات این سازمان، دو کشور فلسطین و واتیکان دو عضو ناظر در سازمان ملل محسوب می‌شوند و تنها می‌توانند در جلسات شرکت کنند. طبق قانون سازمان ملل پرچم کشورهای ناظر تنها ۲۰ روز جلوی ساختمان این سازمان برافراشته خواهد بود.

دیپلمات‌های فلسطینی از هم‌اکنون خود را برای تاریخ ۳۰ سپتامبر و برافراشتن پرچم فلسطین در مقابل سازمان ملل آماده می‌کنند. در این روز قرار است محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد صدها نفر از رهبران جهان برای شرکت در مراسم اهتزاز پرچم فلسطین در برابر ساختمان‌های سازمان ملل ‌دعوت شده‌اند. وی با اعلام تاریخ این مراسم گفت: این روز خوشحال‌کننده و روز افتخار برای ماست. وی افزود: ما منتظر صدها نفر از رهبران جهان در کنار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای بزرگداشت این لحظه و شرکت در این مراسم هستیم.

پرچم فلسطین دارای رنگ‌های سیاه، سفید و سبز است (افقی از بالا به پایین) و یک مثلث قرمز کنار میله آن قرار دارد. پرچم کنونی فلسطین از سال ۱۹۸۸ رسمیت دارد و تا به حال به صورت نمادین از آن در بسیاری از تحولات، نشست‌های سیاسی و حوادث ورزشی و هنری استفاده شده است.

رحیم محمدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها