۱۴۶کشور جهان کشور فلسطین را به رسمیت شناختند

انزوای جهانی دشمنان مقاومت

با وجود لابی‌های رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف جهان برای متوقف‌کردن روندی که در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین شروع شده و با وجود اقداماتی که آمریکایی‌ها در شورای امنیت برای مقابله با این روند انجام داده‌اند روز به روز بر لیست کشورهایی که فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل پذیرفته‌اند اضافه می‌شود.
کد خبر: ۱۴۵۹۸۱۳
 
چند روز قبل بود که اسپانیا، نروژ و ایرلند در اقدامی مشترک «کشور مستقل فلسطین» را به رسمیت شناختند و به این ترتیب تعداد کشورهای عضو سازمان ملل متحد که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند به ۱۴۶ کشور رسید.همچنین با این تصمیم تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند به ۱۰ کشور رسید.اسپانیا و نروژ از جمله کشورهایی هستند که پیش از این نیز همواره برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نقش فعالی ایفا کرده‌اند.نخستین دور مذاکرات رودررو میان مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی در سال ۱۹۹۱ در کنفرانس «صلح مادرید» برگزار شد که زمینه‌ را برای توافق «صلح اسلو» در سال ۱۹۹۳ فراهم کرد.تصمیم اسپانیا، نروژ و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین نتیجه هماهنگی میان دولت‌های این سه کشور بود که به طور همزمان اعلام شد.این سه کشور اروپایی اعلام کردند که تصمیم آنها علاوه بر این‌که یک اقدام نمادین مهم در جهت کمک به برقراری آتش‌بس در نوار غزه است، در درازمدت نیز به عملی‌شدن راه‌حل دوکشوری برای حل بحران خاورمیانه کمک خواهد کرد.
   
به رسمیت شناخته‌شدن فلسطین در اسلوونی
چند روز پس از اقدام ایرلند، اسپانیا و نروژ در به رسمیت شناختن کشور فلسطین، دیروز هم پارلمان اسلوونی با اکثریت قاطع آرا، طرح دولت این کشور برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را تصویب کرد.به گزارش آسوشیتدپرس در پارلمان اسلوونی که دارای ۹۰ کرسی نمایندگی است و در‌حالی‌که نمایندگان حزب اپوزیسیون راست میانه پارلمان این رأی‌گیری را به‌دلیل آنچه که سوءاستفاده از رویه پارلمانی نامیدند، تحریم کرده بودند، طرح پیشنهادی دولت این کشور برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین با ۵۲ رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید و لازم‌الاجرا شد.
رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی به‌عنوان رهبر ائتلاف حاکم که اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور را در اختیار دارد، پیش از رأی‌گیری در مورد این طرح به قانون‌گذاران پارلمان این کشور، گفت: ما در فوریه امسال با متحدان خود درباره به رسمیت شناختن فلسطین صحبت کردیم و در آن زمان، ارزیابی این بود که هنوز زمان آن فرا نرسیده است اما ما همان زمان هم هشدار دادیم که اروپا، وظیفه دارد که در این مورد اقدام کند.
همچنین ناتاشا بورک موزار، رئیس پارلمان اسلوونی با تبریک به رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطین از سوی کشورش به مردم فلسطین، گفت: ما بسیار خوشحال هستیم که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم.
وی با بیان این‌که ما برای تصویب این طرح در پارلمان اسلوونی با موانع زیادی مواجه شدیم اما از آن عبور کرده و طرح دولت را به تصویب رساندیم، تاکید کرد: به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین، به استقرار صلح در خاورمیانه کمک خواهد کرد.
رئیس پارلمان اسلوونی در ادامه یادآور شد: ما پیشتر این تجربه را داشتیم که کشورمان تحت حاکمیت کشور دیگری به‌سر می‌برد و احساس فلسطینی‌ها را کاملا درک می‌کنیم.پیش از این فقط هشت عضو از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا شامل سوئد، قبرس، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان به‌طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته بودند.
اسلوونی که روند به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را در اوایل ماه می آغاز کرد، پیشتر اعلام کرده بود که تا بهبود وضعیت در جنگ جاری میان رژیم صهیونیستی و حماس در غزه صبر خواهد کرد اما به گفته نخست‌وزیر این کشور حملات اخیر رژیم اسرائیل به رفح که باعث آواره شدن مجدد بیش از یک‌میلیون فلسطینی شد، این روند را تسریع کرده است. مالت نیز اعلام کرده که به‌زودی چنین اقدامی را انجام خواهد‌داد.
   
مقاومت کشورهای اروپای غربی
با وجود پیوستن اسپانیا، نروژ، ایرلند و اسلوونی به بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسد اما همچنان سهم قدرت‌های غربی در این فهرست پرشمار پایین است. بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل متحد که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هستند.آمریکا، کانادا و بیشتر کشورهای اروپای غربی، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی همچنان کشور فلسطین را به‌رسمیت نمی‌شناسند.از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که تاکنون کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، انگلیس و استرالیا گفته‌اند که به رسمیت شناختن فلسطین را بررسی می‌کنند اما فرانسه اعلام کرده که اکنون زمان چنین اقدامی نیست.آلمان هم که به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین حامیان اسرائیل در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شناخته می‌شود در کنار آمریکا با اصرار بر این که راه‌حل تشکیل دودولتی فقط از طریق گفت‌وگو به دست می‌آید، از به رسمیت شناختن فلسطین سرباز زده است.پارلمان دانمارک نیز هشتم خرداد لایحه به رسمیت شناختن کشور فلسطین را رد کرد. شورای ملی سوئیس (مجلس سفلی پارلمان این کشور) هم از طرح به‌رسمیت شناختن فلسطین با ۶۱ رأی موافق در مقابل ۱۳۱ رأی مخالف حمایت نکرد.

پیشتازی سوئد در کشورهای غرب اروپا
سوئد که دارای یک جامعه بزرگ فلسطینی است،اولین عضو اتحادیه اروپا در غرب اروپاست که کشور فلسطین را در سال ۲۰۱۴ به رسمیت شناخت. این اقدام به دنبال ماه‌ها درگیری در قدس شرقی که توسط اسرائیل ضمیمه شده بود، صورت گرفت. این اقدام همزمان با گسترش ساخت‌وسازهای جدید اسرائیلی در اراضی مورد اختلاف با فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری، صورت گرفت. اسرائیل در واکنش به این اقدام به‌شدت از استکهلم انتقاد کرد. کشور فلسطین قبل از آن توسط شش کشور اروپایی دیگر از جمله بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، لهستان و رومانی به رسمیت شناخته شده بود.با توجه به پیشینه‌ای که از روند به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از سوی کشورهای اروپایی وجود دارد، تصمیم اسپانیا، نروژ و ایرلند می‌تواند بر دیگر کشورهای اروپایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان فشار آورد تا آنها نیز اقداماتی در جهت حمایت از فلسطین انجام دهند. همچنین اقدام اسپانیا، ایرلند و نروژ می‌تواند زمینه‌ساز گام‌های بعدی در اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد برای پذیرش بیشتر کشور فلسطین در جامعه جهانی باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها