سردار موسی امیری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از محورهای ترافیکی استان خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس این پیشنهاد نرخ جرایم رانندگی در41 کد جرایم 100 درصد و در مابقی نیز تا سقف 50 درصد رشد خواهد یافت.
وی علت پیشنهاد افزایش 50 تا 100 درصدی نرخ جرایم رانندگی را پیوست قانون جرایم رانندگی مصوب سال 90 مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: براساس پیوست قانونی جرایم رانندگی، دولت موظف شده تا در مدت سه سال نسبت به بازبینی نرخ جرایم و افزایش آن براساس نرخ تورم اقدام کند.
جانشین پلیس راهور ناجا اعلام کرد: افزایش نرخ جرایم رانندگی صرفا در سال مصوب که 90 بوده تا حد زیادی بازدارندگی داشت و در شرایط فعلی این بازدارندگی از بین رفته و با این رویکرد نیز پیشنهاد افزایش نرخ جرایم به هیات دولت فرستاده شده است.
وی اضافه کرد: البته این قانون باعث شده تا با اجرایی شدن کامل آن در سنوات گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای از 27 هزار به 16 هزار در سال باشیم که این روند ادامه خواهد داشت.
به گفته سردار امیری طبق قانون باید نرخ جرایم رانندگی در سال 93 که پایان سه سال اول اجرای این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بود، افزایش به میزان نرخ تورم می داشت که با یکسال تاخیر این کار در حال اجراست.
افزایش هفت درصدی سوانح رانندگی در سالجاری
جانشین پلیس راهور از افزایش هفت درصدی سوانح رانندگی در پنج ماه نخست امسال خبر داد و گفت: طبق آمار ، سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی کشور روند افزایشی داشته و تا حدی برنامه کاهش 10 درصدی نرخ سوانح محقق نشده است.
سردار امیری معتقد است: برای اجرایی شدن کامل کاهش 10 درصدی سوانح رانندگی باید علاوه بر پلیس به عنوان ناظر سایر دستگاه ها به خصوص رسانه ها نیز کمک کار پلیس راهور باشند.
وی اضافه کرد: درحوزه نظارتی پلیس باید فناوری های پیشرفته تزریق شود تا ماموران بتوانند با سهولت کنترل مناسبی از سطح جاده ها داشته باشند و بتوانند با متخلفان رانندگی برخورد قانونی داشته باشند.
ترافیک نیمه سنگین در بیشتر محورهای مواصلاتی
جانشین پلیس راهور از افزایش ترافیک نیمه سنگین در اکثر محورهای مواصلاتی کشور به خصوص در جاده های منتهی به شهرهای زیارتی و تفریحی خبر داد و گفت: بارش باران در اکثر این محورها نیز باعث شده تا جاده های این محورهای لغزنده باشد.
سردار امیری به رانندگان توصیه کرد به علت لغزندگی محورهای ارتباطی با سرعت مطمئن حرکت کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
1- فرهنگ بسیار ضعیف رانندگی است كه عمدتا مكان هایی اتفاق می افتد كه خبری از پلیس نیست
2- حواس پرتی رانندگان حادثه ساز كه بازهم ارتباطی با جریمه ندارد
3- كیفیت بسیار پایین و غیر استاندارد جاده های كشور
4- كیفیت پایین اغلب خودروها و نیز عدم تناسب آنها در زمینه های مختلف با جاده های كشور
كه متاسفانه فرماندهی پلیس راهور فقط به جریمه فكر می كند كه شاید به اندازه بسیار كمی در تعداد تصادفات نقش داشته باشد. البته در خیابان های داخل شهر قضیه فرق می كند و جریمه می تواند بسیار موثر باشد. بعبارتی پلیس راهور فقط خیابان های داخل شهر را مدنظر قرار داده است.