افراد دیدگاههای متفاوتی دارند و در شرایط خاص ممکن است این تفاوتها موجب کشمکش بین آنها شود و این موضوع در گروههای کاری، بسیاری مواقع دیده میشود. از آنجا که فواید کارگروهی زیاد است و نمیتوان به سبب احتمال وجود کشمکش از آن چشمپوشی کرد، باید مهارتهای حل اختلاف را یاد گرفت.
روشهای حل مشکل
مشکل به وجود آمده را بپذیرید. قبل از اینکه دست به کار حل مشکل شوید، باید آن را بشناسید و تائید کنید. اکثر مردم با وجود دیدن علایم جرو بحث احتمالی، آن را نادیده میگیرند و توجهی نشان نمیدهند و وقتی اوضاع بسیار بد شد، تازه به فکر چاره میافتند.
گفتوگو
در مورد مشکل به وجود آمده گفتوگو کرده و سعی کنید با کمک اعضای گروه به حل آن بپردازید.
فرآیند همکاری
تمام اعضای گروه باید برای حل مشکل و جرو بحث پیش آمده، همکاری کنند. به این ترتیب با کمک گروه میتوانید زودتر به نتیجه برسید، در غیر اینصورت ممکن است خودتان را در شرایط بدی قرار دهید و در نهایت گروه تان با بنبست مواجه شود.
برقراری ارتباط
ارتباط برقرار کردن اعضای گروه با یکدیگر مهمترین ویژگی کار گروهی و حل مشکل در مواقع بروز آن است. اعضای گروه باید به احساسات یکدیگر اهمیت بدهند و حرفهای هم را گوش کنند. آنها باید به خوبی یکدیگر را بشناسند تا بتوانند با هم کار کرده و به هدف مشترکشان دست پیدا کنند.
درک وضعیت
مشکل هرچه باشد، فرقی نمیکند. وضعیت و حقایق موجود باید کاملا روشن شود تا گروه بتواند بر مبنای آنها تصمیم بگیرد.
بررسی تمام حقایق
باید تمام جنبههای مشکل را بررسی کرد و علت اختلافنظرهایی را که موجب شکاف بین اعضای گروه شده است جویا شد.
کوچک کردن گروه
اگر اختلافات به گونهای است که حل آن را سخت کرده، میتوان افراد را به گروههای موافق و مخالف تقسیم و حقایق و فرضیات را با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرد. به این ترتیب با بهدست آوردن درکی صحیح از مشکل، میتوان آن را حل کرد.
چنانچه این توصیهها را جدی بگیرید، میتوانید از کشمکش و درگیری دوری کرده و در نهایت گروه کاری موفقی داشته باشید.
منبع: mindtools
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفتگوی تفصیلی با جام جم آنلاین مطرح کرد