به بهانه پخش فیلم سینمایی «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی 2»

آرزوهایت را به خاطر بسپار

این روزها بیش از هر زمان دیگری در دنیا انیمیشن‌های گوناگون و رنگارنگ برای کودکان ساخته می‌شوند. دنیایی شاد ، بدون دغدغه و سرشار از خلاقیت که به کودک اجازه می‌دهد بخشی از آرزوهای خود را در قالب تصویر و روی پرده جادویی سینما ببیند و حتی تا مدت‌ها با این قهرمانان رنگی‌اش زندگی کند.
کد خبر: ۸۳۶۴۰۴
آرزوهایت را به خاطر بسپار

حواس شرکت‌ها و استودیوهای بزرگ تولید فیلم هم به این قضیه است و بودجه‌های سرسام‌آور و هنگفتی (گاهی بیش از هزینه ساخت یک فیلم) را به تولید آثار انیمیشنی‌شان اختصاص می‌دهند. آثاری که در صورت جلب توجه کودکان و ارتباط برقرار کردن با شخصیت‌های اصلی‌شان، امکان ساخت قسمت‌های بعدی کار را هم فراهم می‌کند و در صورت وجود داستانی خلاقانه و قابل قبول، سودی سرشار را به این تولیدکنندگان نوید می‌دهد.

براساس همین قاعده‌، «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی 2» در ادامه قسمت اول آن و با توجه به موفقیت و محبوبیت خوبی که در جهان کسب کرد، ساخته شده است. داستان مخترع جوان، اما ناموفقی به نام فلینت لاک‌وود است که از دوران کودکی رویای دانشمند شدن و موفقیت را در سر می‌پروراند اما همه اختراعاتش به نوعی با شکست مواجه می‌شود و فاجعه به بار می‌آورد. فلینت در شهر کوچکی زندگی می‌کند که تمام غذای مردم شهرش را ماهی ساردین تشکیل می‌دهد و به همین دلیل به اختراع دستگاهی فکر می‌کند که با آن بتواند ابری از غذای گوناگون بر سر مردمان شهرش بباراند. هر چند این ایده هم پس از موفقیت اولیه، مشکلاتی به بار می‌آورد و داستان قسمت اول فیلم به حل این مشکلات و نابود کردن دستگاه می‌گذرد. کارگردانان قسمت دوم سعی کرده‌اند همین تم اصلی و حال و هوای کلی ماجرا را که اقتباسی از کتابی است به همین نام نوشته جودی برت ـ نویسنده شناخته شده ادبیات کودکان ـ در قسمت دوم کار هم مورد توجه قرار بدهند. ادامه داستان، ماجرای زندگی فلینت پس از نابود کردن دستگاه است. او که به واسطه نبوغش در اختراع محصولات گوناگون مورد توجه یکی از شرکت‌های بزرگ فناوری قرار گرفته است (شرکتی که اتفاقا پدید آورنده آن شباهت زیادی هم به استیو جابز موسس شرکت اپل دارد!) به‌طور ناگهانی می‌فهمد دستگاهش هنوز به فعالیت مشغول است و جزیره‌ای شگفت‌انگیز و ناشناخته را پدید آورده است؛ جزیره‌ای که در آن موجوداتی بامزه حاصل دستکاری‌های ژنتیکی و تلفیق با موجودات و حتی میوه‌جات مختلف زندگی می‌کنند و ماجراهای ادامه فیلم هم به کشف این جزیره و مواجهه با موجودات جالب و عجیب و غریب آن اختصاص دارد.

فیلم به‌رغم فروش خوبی که در گیشه‌ها داشت خیلی نتوانست نظر منتقدان سختگیر را به خود جلب کند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین تفاوت این قسمت با قسمت قبلی آن در ضعف داستان است، اتفاقی که در بسیاری از دنباله‌هایی که برای فیلم‌های مطرح ساخته می‌شوند، دیده می‌شود. اما از این هم نمی‌توان گذشت که خلاقیت ماجرا و جنس اتفاقاتی که رخ می‌دهد به لحاظ تصویری بسیار قوی بوده و سازندگان کار تلاش خود را به لحاظ بصری برای دیده شدن محصول نهایی کرده‌اند. همچنین ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی 2 همچون قسمت اول آن ارجاعات و مفاهیم اجتماعی هم دارد که نشان می‌دهد مخاطبان آن فقط کودکان نیستند؛ مواردی چون نقد سرمایه‌داری و شرکت‌های انبوه فناوری که حاضرند تمام جنبه‌های دنیای انسانی را برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود نابود کنند و محیط زندگی انسان‌ها را به خطر بیندازند، اما در همین دنیا آدم‌هایی مثل فلینت لاک‌وود و دوستانش هم هستند که حاضرند به مقابله با چنین دنیایی برخیزند و هنوز رویاهای کودکی‌شان را در سر داشته باشند. ابری با احتمال بارش... داستان به خاطر سپاری همین آرزوهاست.

زهرا غفاری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها