سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد؛

افزایش ریسک ابتلا به سرطان با نوشیدنی های داغ

معده سالم

وقتی مری در خطر است

بسیاری از هموطنان ما عادت به نوشیدن چای داغ دارند بدون این که احساس سوختگی کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید هر چه زودتر این عادت غلط را کنار بگذارید چون چای داغ در ابتلا به سرطان مری موثر است.
کد خبر: ۸۳۳۳۸۵

در واقع امروزه بعد از سرطان معده و کولون، سرطان مری از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش به حساب می‌آید. کم‌خونی از نشانه‌های مهمی است که نباید دست‌کم گرفته شود؛ بنابراین با یک آزمایش دوره‌ای هر شش ماه یکبار می‌توان مشکل کم‌خونی را بررسی کرد. همچنین بی‌اشتهایی، کاهش وزن و خونریزی از دیگر علائم بارز سرطان مری است. حتی متاسفانه گاهی اوقات با پیشرفت بیماری، سرطان به نای هم راه می‌یابد، طوری که بیمار هنگام خوردن با ورود غذا داخل ریه، شروع به سرفه می‌کند.

فاکتوری به نام سن

در صورتی که فردی دارای زمینه‌های ژنتیکی ابتلا به سرطان مری باشد، امکان دارد زیر 50 سالگی هم به این بیماری مبتلا شود، اما به طور کلی این بیماری اغلب بین 60 تا 80 سالگی بروز می‌کند. جنسیت در بروز این سرطان دخیل نیست و نمی‌توانیم بگوییم آقایان بیشتر دچار سرطان مری می‌شوند یا خانم‌ها.

شناسایی متهمان

براساس نتایج بررسی‌ها، برخی مواد غذایی و بیماری‌ها افراد را در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می‌دهند. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به التهاب مری، افرادی که از رفلاکس شدید معده رنج می‌برند، عوامل عفونی، مداخلات درمانی مثلا رادیوتراپی (گذاشتن برق) در معرض ابتلا به سرطان مری هستند. همچنین احتمال بروز این سرطان گوارشی در بیمارانی که دچار سرطان‌های قسمت فوقانی مثل حنجره و حلق هستند، بیشتر است.

در عین حال، بعضی مواقع کمبود آهن که ناشی از کم‌خونی است، به بروز یک بیماری به نام پلامروینسون منجر می‌شود که در میان مبتلایان به این بیماری هم شیوع ابتلا به سرطان مری زیاد به چشم می‌خورد. حتی مبتلایان به بیماری آشالازی ـ که بر اثر آن فرد هر چه غذای جامد یا مایعات می‌خورد در گلویش گیر می‌کند ـ نیز در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند. از طرفی این سرطان در خانم‌های چاق، زنان مبتلا به سرطان رحم و کولون شیوع بیشتری دارد.

حواستان به غذاخوردن‌تان باشد

بد نیست بدانید هر چقدر در مواد غذایی مواد سرطانزا یا همان نیتروزامین بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان مری هم افزایش می‌یابد. فراموش نکنید غذاها و گوشت‌های مانده، ترشی‌های کهنه، مواد غذایی دودی، سوسیس، کالباس و... ازجمله این مواد غذایی سرطان‌زا هستند. جالب این که رابطه مستقیمی هم بین مصرف ویتامین‌های A، C، E و B وجود دارد به طوری که در صورت کمبود این ویتامین‌ها در بدن خطر بروز سرطان مری بیشتر است.

درمان

اگر سرطان مری تنها محدود به مخاط باشد یا در صورت پیشرفت زیر مخاط، سینه و غدد لنفاوی را هم درگیرکرده باشد برای بیمار مراحل مختلف درمانی مثل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در نظر گرفته می‌شود، اما پزشک معالج بعدها با در نظر گرفتن شرایط بیمار در مورد جراحی تصمیم خواهد گرفت.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها