ترکیه تنها بازنده حملات داعش

این روزها افزایش حملات داعش انتقادهای بسیاری را متوجه ترکیه کرده است، چرا که این کشور روزگاری از حامیان سرسخت و مدافع این گروه تروریستی بود هرچند آنکارا همواره این اتهامات را رد کرده است.
کد خبر: ۸۳۳۱۷۶
ترکیه تنها بازنده حملات داعش

در همین رابطه مهموت آکپینار استاد دانشگاه در ترکیه و تحلیلگر امنیتی در گفت‌وگو با روزنامه تودی زمان ابراز کرد: «بسیاری از بازیگران خاورمیانه ذی‌نفع ظهور داعش بوده اما ترکیه تنها کشوری است که از ظهور این گروه متضرر شده است. وی می‌افزاید رئیس‌جمهور سوریه، دیگر هدف غرب نیست. کردهای عراقی نیز کنترل کرکوک را به دست گرفته‌اند.پ‌ک‌ک و حزب اتحاد دموکراتیک کردی نیز وارد پروسه تشکیل دولت مستقل شده‌اند. این وسط ترکیه تنها بازنده ظهور داعش بوده است، زیرا نه‌تنها منافع این کشور تحت‌الشعاع قرار گرفته است، بلکه در محافل بین‌المللی همواره برچسب حمایت از رادیکال‌ها به آنکارا زده می‌شود.»

روزنامه تودی زمان در ادامه می‌نویسد «حمله انتحاری داعش در شهر سوروچ در نزدیکی مرز سوریه در ماه جولای که به کشته شدن 34 نفر و زخمی شدن صدها نفر منجر شد، گمانه‌زنی‌ها را در خصوص روابط گرم دولت ترکیه و این گروه تروریستی رادیکال افزایش داد. بسیاری بر این باورند اگر دولت ترکیه پیشتر از داعش پشتیبانی نمی‌کرد، این گروه هرگز نمی‌توانست چنین حمله‌ای را در ترکیه انجام دهد.»

مهموت آکپینار در گفت‌وگو با تودی زمان در رابطه با دلایل ظهور داعش نیز تاکید کرد: «عراق به دلیل دخالت آمریکا در سال 2003 سقوط کرد و هنوز نتوانسته یک دولت مستقل را پس از جنگ تشکیل دهد. در این بازه زمانی، در بسیاری از مناطق شاهد تشکیل حکومت مستقل و ایجاد هرج و مرج در کشور بودیم. داعش نیز از این خلأ قدرت استفاده کرد و در این فضا متولد شد و بسرعت رشد کرد.»

از سوی دیگر ارکان ارتوسون دیگر استاد ترک در گفت‌وگو باهمین روزنامه یاد آور شد: «غرب نیز نگران رشد داعش است، زیرا افراد بسیاری از کشورهای غربی به عضویت این گروه در آمده‌اند. واشنگتن هراسان است که داعش جنگنده‌های خارجی خود را به کشورهای غربی با هدف ایجاد بی‌ثباتی اعزام کند. از سوی دیگر واشنگتن نگران است داعش بر منابع انرژی در خاورمیانه مسلط شده و به عنوان یک خطر جدی در این زمینه در نظر گرفته شود.»

تودی زمان در ادامه خاطرنشان کرد: «ترکیه با اتهاماتی همچون بستن چشم خود بر اقدامات جنگجویان خارجی مواجه است که برای پیوستن به داعش وارد سوریه شده‌اند. این درحالی است که آنکارا ضمن رد اتهاماتش می‌گوید کشورهای غربی مسئول حضور مبارزان خارجی در کشورشان بوده و غرب برای مقابله با این چالش باید اطلاعات لازم را در اختیار ترکیه قرار دهد.»

مهموت آکپینار در ادامه گفت‌وگوی خود معتقد است: «داعش مانند یک آتش ویرانگر در منطقه است و هرآنچه در مسیر خود ببیند، نابود می‌کند. حملات داعش تمام اقلیت‌های مذهبی و قومی را آشفته و بسیاری از آنها را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است. برخی از آنها در این مسیر کشته شده و شماری به تبعید فرستاده می‌شوند. تغییر معادلات منطقه، نابودی اقلیت‌ها را درپی داشته است. به طور خلاصه، داعش در حال تغییر ژنتیک قومی و مذهبی در خاورمیانه است.»

این درحالی است که به گزارش تودی زمان، آلتوندگر دیگر پروفسور ترک می‌گوید: « فکر نمی‌کنم داعش در دراز مدت در منطقه باشد. البته تقویت حضور داعش در منطقه در آینده نزدیک دور از ذهن و بعید به نظر نمی‌رسد. این موضوع برای داعش که ظهور خود را مدیون درگیری‌های جهانی و منطقه‌ای می‌داند، بسیار دشوار است.»

در پایان می‌توان گفت آینده منطقه خاورمیانه و همچنین اروپا و آمریکا بسیار منوط به همکاری جامعه بین‌الملل برای نابودی داعش و مبارزه با تروریسم است، چرا که اگر اقدام جدی در این زمینه صورت نگیرد، خطر این گروه نه تنها گریبانگیر منطقه بلکه غرب خواهد بود و تبعات سنگینی را برای همگان دارد.

معصومه زارع - بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها