این جملات توصیفی از بازی «سالار» است که 11 ماه پیش برای گوشیهای اندرویدی از طریق کافه بازار عرضه شد و توانست با استقبال میلیونی از سوی کاربران مواجه شود.
ایده سالار از یک بازی خارجی با همین سبک و سیاق گرفته شده و برخی آن را نسخه کپیشده فارسی همان بازی میخوانند.
در صورتی که خلاقیت سازنده سالار در ساخت این بازی با المانهای ایرانی همچون خودروها و مسیرهایی که برای کاربران فارسی زبان آشناست، ستودنی است و بدون شک در استقبال از آن بیتاثیر نبوده است.
موفقیتهای این بازی در حالی اتفاق افتاد که سالار محصول یک شرکت بزرگ یا حتی شرکتی کوچک و نوپا نیست، بلکه محصول فقط یک نفر است: سینا زندکریمی. سینا سازنده 21 ساله این بازی که هیچگاه فکرش را هم نمیکرده تا این حد از بازیاش استقبال شود.
اکنون توانسته درآمد قابل توجهی را از سالار به دست بیاورد در حالیکه دوستان همسن و سالش تازه وارد دانشگاه شدهاند. به بهانه انتشار نسخه دوم این بازی که تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته، با طراح و سازنده آن گفتوگو کردیم.
چقدر با این بازی پول درآوردی؟
نسخه اول بازی سالار ظرف 11 ماه گذشته حدود 143 میلیون تومان درآمد از طریق سیستم پرداخت درون برنامهای و تبلیغات داشته که از این رقم 135 میلیون تومان حاصل از فروش بود
که 37 میلیون سهم کافه بازار و 9 درصد حدود 11 میلیون تومان مالیات دولت بوده است. در مجموع حدود 87 میلیون تومان سهم من از نسخه اول بازی بود.
با توجه به وجود نسخههای خارجی که این بازی از روی آنها ساخته شده، فکر میکنی چه عاملی باعث شد این بازی با توجه به اینکه تبلیغاتی هم برای آن نکردی، تا این حد دانلود شود و مورد استقبال مردم قرار بگیرد؟
در مقایسه با نمونههای خارجی، نسخه اول بازی من گیمپلی و گرافیک ضعیفی داشت ولی بخوبی از آن استقبال شد و درآمد خوبی نصیبم کرد.
فکر میکنم چند علت داشت؛ یکی اینکه در سالار خودروها بومی است، یعنی کاربر میتواند خودروهایی را انتخاب کند که در ایران وجود دارد و این خودروها قابل شخصیسازی است و بازیکن میتواند رنگ، رینگ و ارتفاع خودرو را تغییر دهد که در نسخههای خارجی وجود ندارد.
یک نکته دیگر هم که خیلی مهم است پخش صوت سالار است. در این بازی آهنگهای قدیمی و نوستالژیک هنرمندان ایرانی پخش میشود که کاربر میتواند آنها را عوض کند و حین بازی کردن از آن لذت ببرد. قطعا این مورد در نمونه خارجی وجود ندارد.
بد نیست بدانید تاکنون بیش از یک میلیون بار سالار دانلود شده که در این میان کشورهایی همچون عراق، ترکیه و افغانستان پس از ایران بالاترین سهم دانلود بازی را به خود اختصاص دادهاند.
حتی حدود ده هزارتایی هم دانلود از اروپا داشتهایم. جالب است که موتور سیجی 125 این بازی محبوبترین وسیلهنقلیه آن برای بازیکنان ایرانی بوده است.
کمی در مورد بازی توضیح بده. داستان بازی چیست؟
سالار یک بازی دوبعدی با زاویه دوربین از کنار است که در مسیرهای مختلف که پر از چاله و تپه است باید با خودرو حرکت کنید. در مسیر تعدادی سکه و بنزین وجود دارد که با گرفتن آنها میتوانید مسافت بیشتری بروید.
هدف طی کردن مسافت بیشتر و جمع کردن پول بیشتر برای خریدن خودروها، قابلیتهای شخصیسازی و مسیرهای جدید است. در این بازی امکاناتی نظیر خودرو، رنگ و مسیر پولی است که برای آزاد کردن آنها کاربر باید پول بپردازد.
ایده ساخت بازی چطور به ذهنت رسید؟
اول از همه عاشق بازی بودم و خیلی با موبایلم بازی میکردم. در آن زمان بازی «آفتابه» خیلی معروف شده بود و یکی از اعضای تیمشان دوست صمیمیام بود.
با او که صحبت میکردم متوجه شدم توانستهاند درآمد خوبی از محصولشان کسب کنند. من از اول راهنمایی برنامهنویسی کار کرده بودم و در دبیرستان چند بازی ساده ساخته بودم.
وقتی دیدم بازی موبایلی این قدر در ایران جای رشد دارد، به این فکر افتادم مشابه بازی مورد علاقهام، Hill Climb Racing را با ذائقه ایرانیها بسازم؛ با خودم فکر میکردم چه خوب میشد خودروهایی که در خیابانهای شهر وجود دارد در یک بازی وطنی داشته باشیم.
از طرفی خیلی دوست داشتم روی پای خودم بایستم و مستقل بشوم که برای این کار به پول نیاز داشتم. وقتی دیدم با یک بازی موبایلی میشود درآمد کسب کرد، انگیزهام چند برابر شد.
همه کارها را به تنهایی انجام دادی؟
در ابتدا بله، اما برای گرافیک بازی از یکی از هم دانشگاهیهایم کمک گرفتم.
ساخت بازی چقدر طول کشید؟
11 تیر 93 شروع کردم و پس از حدود دو ماه کار تمام شد و پس از چند روز در کافه بازار قرار گرفت.
برای ساخت این بازی با چه مشکلاتی روبهرو شدی؟
مهمترین مشکل من در ساخت بازی کمپولی بود. من از سال اول دانشگاه کار میکردم و خرج خودم را درمیآوردم و اصلا دوست نداشتم از پدر و مادرم پول بگیرم.
با این حال حین ساخت بازی پول کافی نداشتم تا به گرافیست بدهم؛ بنابراین مجبور شدم از مادرم قرض بگیرم.
پس از ساخت بازی و کسب درآمد خوب، اختلافهایی با گرافیست پیدا کردم، زیرا حالا که فروش سالار خوب شده بود پول بیشتری میخواست.
اشتباهم این بود که از ابتدا کار را بهصورت پروژهای و حقوقش را با سهمی از قبل تعیین شده مشخص نکرده بودم.
فکر میکنی بازیسازی در کشورمان در چه وضعیتی است؟
وضع بازی PC اصلا شرایط خوبی در ایران ندارد، زیرا هم اختلاف سطح زیادی با بازیهای خارجی دارد و هم کاربر ایرانی عادت کرده با خرید سی.دی ارزان بازی کند و عادت به پرداخت بهای گزاف برای یک بازی ندارد.
با این حال با همه مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، بازی موبایل بخصوص اندروید، رشد خوبی در کشور داشته است.
جالب است که مردم کشورمان حاضر نیستند برای یک بازی پول بپردازند، اما براحتی درون بازیها پول خرج میکنند. پرداخت درون برنامهای در ایران درآمدزاست.
توصیهات به همسن و سالانت چیست؟
همسن و سالان من یا باید بروند دانشگاه و درس بخوانند و در نهایت زندگی روتینی داشته باشند یا یک راه پرخطر را انتخاب کنند که انتهایی ندارد و ممکن است به موفقیت نرسد.
به نظر من در زندگی دو راه دارید، یا شرکت خود را بزنید یا برای دیگران کار کنید. به قول معروف اگر رویاهایتان شما را نمیترساند، به اندازه کافی بزرگ نیست.
الان چه میکنی و برنامهات برای آینده چیست؟
بتازگی نسخه دوم سالار منتشر شده که حین ده روز بیش از 80 هزار بار دانلود شد. اکنون سه کارمند دارم که برای این بازی کار میکنند.
اما دوست دارم در آینده نهچندان دور یک شرکت بازیسازی تاسیس کنم و 50 کارمند داشته باشم. آرزویم این است یک خودرو بخرم و استودیوی بازی هم داشته باشم. الان به کمک سالار تقریبا به نیمی از آرزوهایم رسیدهام.
با توجه به بازار خوبی که این روزها بازی و اپلیکیشنهای موبایل در دنیا دارد، دوست نداری از ایران بروی؟
نه، من کشورم را دوست دارم، ضمن اینکه خارج از ایران رقابت بسیار بیشتر و کار سختتر است. در ایران بسیار آسانتر میتوان در این زمینه کار کرد. البته مادرم هم در علاقهام به ایران بیتاثیر نیست.
نام ایده: بازی «سالار»
سایت: bit.ly/1L9jQmj
سینا زندکریمی، سازنده بازی «سالار»
سینا 21 سال دارد و دانشجوی رشته آیتی دانشگاه صنعتی شریف است. بازی کردن، گوش دادن به موسیقی و کافهگردی از تفریحهای سیناست.
رامین فتوت - کلیک (ضمیمه یکشنبه - روزنامه جام جم)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد