ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با فیلیپ هاموند:

وارد روابط جدیدی با انگلیس شده ایم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت ‌های ایران - انگلیس در زمینه توسعه همکاری‌ها و مناسبات گفت: امروز در تهران و لندن سفارتخانه‌های دو کشور در سطح کاردار بازگشایی شد که شروع مجددی بین روابط تهران و لندن است.
کد خبر: ۸۲۸۶۰۶
وارد روابط جدیدی با انگلیس شده ایم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محمد جواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس گفت: امروز ما میزبان وزیر امور خارجه بریتانیا در تهران هستیم.

وی افزود: بعد از مدتی که روابط ما با مشکلاتی روبه‌رو شده بود در تهران و لندن سفارتخانه‌ها در سطح کاردار بازگشایی شد و کاردارهای ترددی مقیم شدند و این شروع مجددی برای روابط ایران و انگلیس خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه در سالیان گذشته روابط میان دو کشور فراز و نشیب های فراوانی داشته است، گفت: اکنون براساس احترام متقابل و سیاست سازنده گفتگو، وارد روابط جدیدی با یکدیگر شدیم.

وی افزود: گفتگوهای دوجانبه در طول دو سال گذشته درحاشیه مذاکرات هسته ای و اجلاس های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سطح معاونان وزیر، وزرا، نخست وزیر و رئیس جمهور جریان داشته است.

ظریف با بیان اینکه دیدگاه های متفاوتی درباره برخی موضوعات میان دو کشور وجود دارد، گفت: از طریق گفتگو و تعامل و رسیدن به درک مشترک بهتر می توان با اختلاف نظرها برخورد کرد.

وی افزود: در مواردی مانند اجرای موفق برجام ضرورت مبارزه با افراط و فرقه گرایی، قاچاق و تولید مواد مخدر در منطقه اشتراک نظرهایی میان دو کشور وجود دارد و می توان از امکانی که برنامه جامع اقدام مشترک ایجاد کرده است برای گسترش روابط اقتصادی دوجانبه استفاده کرد.

روابط ایران با انگلیس گسترده‌تر می‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روابط ایران با اتحادیه اروپا روابط بسیار مهمی خواهد بود و انگلستان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپاست و در این چارچوب گسترش روابط ما با اتحادیه اروپا شامل روابط گسترده‌تر با بریتانیا هم خواهد بود.

آقای ظریف افزود: در مورد موارد مشترک، همکاری هایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در مواردی که اختلاف نظر داریم گفتگو خواهیم کرد و در مورد برخی مسائل منطقه ای نیاز به گفتگوی بیشتری داریم تا موضوعات مختلف و مورد توافق و موضوعاتی را که مورد اختلاف نظر هست با جدیت، دقت و با احترام مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر خارجه تصریح کرد: در مورد مسائل دیگری که اختلاف نظر داریم نیاز به گفتگو داریم و ما همواره آمادگی داشتیم در مسائلی که اختلاف نظر داریم مثل حقوق بشر و سایر موارد با طرف های دیگر کار کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در پایان اظهارات خود ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد ارتباطاتی که در دو سال گذشته هم در سطح شخصی و هم در سطح ملی برقرار شده است به فهم بین دو کشور کمک کند و به همکاری گسترده‌تر درجهت منافع مشترک مردم ایران و انگلستان و اتخاذ سیاست‌های جدی‌تر در منطقه‌ای که نیاز به همکاری و هماهنگی و تعامل در سطح بین‌المللی برای برخورد با معضلاتی مثل داعش، افراطی‌گری، تروریسم و فرقه گرایی دارد منجر شود.

هاموند: بازگشایی سفارتخانه‌ها و ایجاد یک کانال تماس با تهران

وزیر امور خارجه انگلیس نیز با تأکید بر اینکه الآن یک کانال تماس برای حل مشکلات با یکدیگر ایجاد کرده‌ایم گفت: سفارت هایمان را در تهران و لندن برای تسهیل ارتباط میان دو ملت بازگشایی کردیم.

فیلیپ هاموند در کنفرانس خبری مشترک با آقای ظریف با ابراز خرسندی از سفرش به ایران این سفر را نخستین سفر یک وزیرخارجه انگلیسی به تهران پس از سال 2003 میلادی دانست و گفت: سال گذشته هم آقایان روحانی و کامرون در نیویورک با هم دیدار کردند که این نخستین دیدار در این سطح پس از انقلاب سال 1357 بود.

هاموند با اشاره به مذاکرات طولانی هسته‌ای در ژنو، لوزان و وین و دیدارهایش با همتای ایرانی خود افزود: این مذاکرات و گفتگوها نشان داد که گفتگو می تواند دیدگاه ها و مواضع را به هم نزدیک کند.

وی گفت: ایران کشوری مهم در منطقه استراتژیک و البته ناآرام ما خاورمیانه بوده و خواهد بود.

وزیر امورخارجه انگلیس نقش سفارت ها را برای ارتباط میان دو کشور مهم خواند و افزود: افتتاح سفارت هایمان در تهران و لندن کاری نمادین نیست و کانال مهمی است برای ارتباط برقرار کردن میان دو کشور در تمام مسائل مهم.

هاموند گفت: در ماه های آینده باید مطمئن شویم که برجام به طور کامل و با حسن نیت اجرا می شود و پس از آن روابط تجاری و اقتصادی را برقرار کنیم و آینده فرصت های بزرگی برای هر دو کشور خواهد بود.

وی افزود: البته از زمینه های مختلفی اختلافات بعضا شدیدی نیز با هم داریم که می خواهیم به آنها بپردازیم و البته در سراسر جهان چنین کاری می کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: هرجا تحلیل خوبی داشته باشیم و به این نتیجه برسیم که می توانیم در پی منافع مشترک باشیم باهم همکاری و از کانال های جدید استفاده خواهیم کرد.

هاموند مقابله با مشکل تروریسم و داعش در عراق و سوریه، تلاش برای باثبات تر کردن منطقه، مواد مخدر و مهاجرت های غیرقانونی را از جمله موضوعاتی دانست که می تواند میان تهران و لندن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی گفت: معتقدم تماس های مردمی برای بازگرداندن اعتماد میان ملت ها بسیار حیاتی و مهم هستند.

وزیرامورخارجه انگلیس ارتباط تجار، دانشجویان، نهادهای فرهنگی و خانواده ها را از جمله این ارتباط ها دانست و افزود: برای تسهیل این نوع ارتباطات سفارت هایمان را بازگشایی کردیم و این مسئله از اولویت های دو کشور است.

هاموند تصریح کرد: من منتظر یک گفتگوی باثبات در مباحث مختلف با ایران هستم که دوستانه و البته صریح خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلستان در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه پرس تی وی در خصوص اقدامات عملی انگلستان برای بهبود روابط اقتصادی و سیاسی با ایران پس از بازگشایی سفارت گفت: قبل از هر چیز مسئله مهم در زمینه روابط سیاسی، ایجاد یک دیالوگ منظم و کاری است و باید قبول کنیم تا در این اختلاف نظر با هم کار کنیم و در این زمینه مهم ترین قدم بازگشایی سفارتخانه ها بود تا با این اقدام دیالوگ ها ادامه پیدا کند.

امریکا برجام را تأیید خواهد کرد

وزیر خارجه انگلستان گفت: مطمئن هستم امریکا تصمیم مناسبی خواهد گرفت، برجام را تأیید خواهد کرد.

فیلیپ هاموند وزیرخارجه انگلیس در ادامه نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف در تهران در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا نظر انگلستان در مورد برجام مستقل است یا منتظر نتیجه بررسی برجام در امریکا خواهد بود، افزود: در این توافق نظرهای ما کاملاً مستقل از امریکاست.

وی ادامه داد: این توافق باعث مباحث در امریکا و ایران شده است و البته در انگلستان، آلمان و فرانسه که استقبال کلی از آن شده است.

وزیر امورخارجه انگلستان تصریح کرد: البته صداهایی وجود داشته که مخالف بودند اما در کل افکار عمومی از این توافق و برجام که در وین حاصل شده استقبال کرده اند.

هاموند در مورد نحوه برخورد امریکا با برجام اظهار داشت: امریکا پروسه های خودش را دارد و ما این را کاملاً می فهمیم و می دانیم پروسه ها به چه شکلی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها