موادمخدر از آن دست تجارت‌های سودآور دنیاست که باعث از بین رفتن جامعه و به منجلاب کشیدن زندگی بسیاری از مردم می‌شود و با وجود تلاش‌های بی‌وقفه سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر نقطه پایانی برای آن دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۸۲۵۵۴۲
غول‌های مواد مخدر جهان

در این هفته به معرفی برخی از سرکرده‌های اصلی و مشهور این تجارت کثیف می‌پردازیم.

ارباب آسمان‌های مکزیک

براساس آمار جهانی، مکزیک، پرچم‌دار سومین کشور معروف برای کارتل‌های مواد مخدر دنیاست، به‌طوری که از آغاز سال 2008 تا آپریل 2009 بیش از 7هزار نفر در گیرو دار مربوط به تجارت مواد مخدر در مکزیک کشته شدند.

اعمال خشونت در این کشور توسط کارتل‌های مواد مخدر به حدی بود که بخش‌هایی از خاک مکزیک را به یک منطقه جنگی واقعی تبدیل کرد. سینالوآ یکی از بزرگ‌ترین کارتل‌های موادمخدر این کشور است که به رهبری شخصی به نام گازمن، اداره می‌شود. این قاچاقچی بزرگ در زمان اوج قدرت خود به دلیل استفاده 27 هواپیمای جت بوئینگ 727 برای قاچاق موادمخدر به آمریکا به ارباب آسمان‌ها شهرت یافت. بنا بر اخبار مجله فوربس وی با ثروتی در حدود 25 میلیارد دلار به‌عنوان هفتصد و یکمین ثروتمند دنیا شناخته شد.

با توجه به اخبار اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا این مرد به تنهایی 4 برابر قاچاقچیان بزرگ مکزیک، مواد از طریق دریا، هوا و زمین به داخل خاک آمریکا وارد کرده است.

وی که در اواخر دهه 90 بشدت تحت تعقیب پلیس چندین کشور بزرگ بود، تصمیم گرفت برای خلاصی از پلیس‌ها در بیمارستانی در میکزیکو سیتی تحت عمل جراحی پلاستیک برای تغییر چهره قرار بگیرد. اما در کمال ناباوری در این عمل طولانی به دلیلی نامشخص در 3 جولای 1997 جان خود را از دست داد.

گرچه درباره علت مرگ او تئوری‌ها متفاوتی وجود دارد، اما عده‌ای اشتباه پزشکان را در میزان تزریق دوز دارو و عده‌ای هم عمدی بودن این عمل را علت مرگ گازمن می‌دانند.

سلطان مخدر کلمبیا

کلمبیا از آن دست کشورهایی است که اگر فقیر نباشید روزها را باید با ترس و وحشت از کشته شدن توسط دزدان و تبهکاران به شب برسانید. طی سالیان دراز سایه مافیا و جنایتکاران بر این کشور چنان سنگینی می‌کند که دیگر آدم‌ربایی و قتل جز اخبار معمولی مردم کلمبیاست. از این رو بیراه نیست که این کشور به‌عنوان یکی از خشن‌ترین و ناامن‌ترین کشورهای جهان قد علم کرده است.

پابلو اسکوبار کابوس تاریخی مردم کلمبیاست که به سلطان مواد مخدر این کشور معروف است. در دهه‌های 80 و 90 میلادی، سلطان به حدی قدرتمند بود که بازار جهانی قاچاق کوکائین را در اختیار خودش گرفت. کارتل او و دست‌نشانده‌هایش به قدری بی‌رحم بودند که آمریکا از او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دشمنانش یاد می‌کرد .

در باب ثروت عظیم اسکوبار باید گفت که سال 1989 نشریه فوربس وی را به‌عنوان هفتمین مرد ثروتمند دنیا معرفی کرد. ثروت او بر اساس اخبار این نشریه چیزی نزدیک به 35 میلیارد دلار برآورد شد. کارتل او بخش بزرگی از قاچاق مواد به آمریکا، مکزیک، پورتوریکو، جمهوری دومینیکن و سایر نقاط قاره را زیر سیطره خود دارد و کنترل بیش از 80 درصد قاچاق کوکائین در جهان نیز برعهده اسکوبار بود.

اسکوبار در ادامه راهش برای پیشتازی در قاچاق مواد، کلمبیا را به پایتخت قتل در جهان تبدیل کرد. بیش از 7 هزار قتل سازماندهی شده سال 1991 گویای این مطلب است. وی حتی در این راه به بیش از 600 جوان فقیر پاداش‌های زیادی برای کشتن و کنار زدن افسران پلیس پرداخت کرد.

سرانجام سال 1992 نیروهای ویژه ارتش کلمبیا برای مبارزه با اسکوبار آموزش دیدند و بعد از کشمکش‌های فراوان در دوم دسامبر 1993 موفق به یافتن مقر او شدند. در نهایت اسکوبار در بین گیر و دار تعقیب و گریز، ناگهان با شلیک تیری به سرش از پا درآمد. اگرچه بعد از مرگ اسکوبار و فروپاشی کارتل او، بسیاری از مردم خوشحال و امیدوار شدند، اما متاسفانه با روی کار آمدن کارتل‌های جدید کابوس وحشت و مرگ همچنان در کلمبیا ادامه یافت.

از مهم‌ترین کارتل‌های مواد مخدر این کشور می‌توان به کارتل‌های کالی، مدلین و نورت دل وال اشاره کرد.

شاهزاده مرگ

برمه یا میانمار کشوری در جنوب شرقی آسیاست که به دلیل سهم عمده‌اش در تولید و توزیع مواد مخدر از آن به‌عنوان یک ضلع مثلث مشهور طلایی هروئین نام برده می‌شود و یکی از دو منطقه اصلی تولیدکننده موادمخدر آسیاست. این کشور نه‌چندان پیشرفته دومین تولیدکننده بزرگ مواد مخدر دنیا محسوب می‌شود.

از معروف‌ترین کارتل‌های مواد مخدر این کشور باید به کارتلی که خون سا در آن فعال بود اشاره کرد. خون سا، نام مستعار یکی از رهبران کارتل‌های مواد مخدر برمه است که به دلیل فعالیت گسترده‌اش در زمینه قاچاق تریاک و هروئین به پادشاه مواد مخدر مشهور بوده و سه چهارم هروئین دنیا را تولید می‌کرده است .

در سال 1989 مقامات آمریکایی وی را به دلیل وارد کردن هزار تن هروئین به آمریکا، شاهـــــزاده مـــرگ نامیــــدند. این مساله به حدی جدی بود که در آن زمان مقامات آمریکایی تخمین می‌زدند که بیش از 60 درصد، از تمام هروئینی که به آمریکا وارد شده است، از مزارع خــــون ســـــا، از جنوب شرق آسیا ریشه می‌گیرد. وی عملا تــولیــد هروئین را در طول ده سـال به دو برابر افزایش داد.

وی پس از ده‌ها سال هدایت تجارت غیرقانونی مواد مخدر سال 2006 خود را تسلیم دولت برمه کرد و تا زمان مرگش که سال 2007 اتفاق افتاد یک زندگی بسیار لوکس و مجلل در رانگون پایتخت برمه داشت.

امپراتور مخدر آمریکا

ریکی راس نام نویسنده‌ای آمریکایی است که بعد‌ها طی فراز و نشیب‌های روزگار به یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان آمریکا مبدل گشت و در دهه 80 میلادی لقب امپراتور مخدر آمریکا را از آن خود کرد. او سال 1960 میلادی در آمریکا متولد شد و برای اولین بار توسط معلمی نه‌چندان وظیفه‌شناس با یک گروه کوچک پخش کوکائین آشنا شد و سپس به‌عنوان فروشنده به آنها پیوست. چیز زیادی نگذشت که وی خود را در این حرفه به اثبات رسانید و در اندک مدتی در دهه 80 میلادی به یکی از خبره‌های کسب و کارش مبدل گشت، طوری که با وجود سن کم‌اش به صورت هفتگی چیزی در حدود 400 کیلوگرم کوکائین را به بازار غرب آمریکا وارد می‌کرد و روزانه چیزی در حدود 3 میلیون دلار درآمد داشت. ریکی به قدری در این زمینه مهارت داشت که خود به تنهایی کوکائین را پودر کرده و از آن کراک می‌ساخت و به دست مشتریان می‌رساند.

اما سال 1996 در حالی که سعی داشت چیزی در حدود 100 کیلوگرم کوکائین را به یک مامور مبارزه با مواد مخدر آمریکا در پوشش یک قاچاقچی بفروشد دستگیر شده و به حبس ابد محکوم شد. اما در نهایت در کمال ناباوری سال 2009 پس از مشخص شدن ارتباطات او با سازمان جاسوسی آمریکا، از زندان آزاد شد و دیگر خبری از او به گوش کسی نرسید.

بارون کوکائین

«پائول لیر الکساندر» یکی از معروف‌ترین قاچاقچیان برزیلی است که در جهان با نام مستعار بارون کوکائین شهرت دارد. وی پیش از ورود به این حرفه در اداره مبارزه با مواد مخدر مشغول به فعالیت بود، اما پس از آشنایی با قاچاق مواد و آگاهی از ثروت هنگفتی که در این حرفه جریان داشت، تصمیم گرفت به جبهه مقابل رفته و به یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های مردم کشورش تبدیل شود. وی پس از مدتی به سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موساد پیوست و در آنجا به فعالیت‌هایی همچون جابه‌جایی مواد مخدر برای موساد و سیا پرداخت. اما نکته جالب اینجاست که وی در عین حال که در قاچاق کوکائین به آمریکا دست داشت از طرفی نیز برای از میان بردن رقبایش به سرویس مبارزه با مخدر آمریکا برای به دام انداختن کارتل‌های مواد مخدر دیگر کمک می‌کرد. وی اوایل دهه 90 در آمریکا به جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت شد و پس از دوازده سال حبس سال 2005 به برزیل بازگشت. اما در برزیل هم، دوباره به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر و به 42 سال زندان محکوم شد. او سال 2011 پس از خروج از زندان برای جمع‌آوری مدارک برای دفاع از خود، از آنجا فرار کرد و هرگز به زندان بازنگشت. اکنون بسیاری براین باورند که در حال حاضر در تل‌آویو، تحت حمایت سرویس جاسوسی موساد در حال زندگی است.

دینا فراهانی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
همی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
۰
۳
ما صنعت مونتاژی در داخل كشور داریم كه همه اینها باید بیان جلوش به خاطر این همه كشته شدن مردم به دلیل بی كیفیتی محصولاتشان تعظیم كنند .
.........مطمئن.
Sabghat samim
-
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۱
۱
خیلی آموزنده

نیازمندی ها