قاچاقچیان مواد مخدر روزانه بیش از 800 میلیون دلار درآمد دارند که درآمد 2 ماه آنها معادل بودجه چند ساله برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی است..
کد خبر: ۷۹۵۹۶۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روز پنجشنبه نشست بررسی معضلات جهانی مواد مخدر و لزوم آگاهی‌بخشی درباره آن، در مقر سازمان ملل برگزار شد.

رئیس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل، در این نشست اعلام کرد: قاچاق مواد مخدر به تجارتی پرسود برای قاچاقچیان مبدل شده است به‌طوری که درآمد سالانه آنها حدود 322 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

سام کوتسا با اشاره آسیب‌پذیری اقشار فقیر و کم‌درآمد جامعه گفت: این معضل جهانی‌ فرقی‌ میان فقیر و پولدار نمی‌شناسد و هیچ کشوری از تهدید‌های مواد غیرمجاز و مخدر در امان نیست. فقر، ناامنی، زندان و مشکلات سلامتی ‌برای میلیون‌ها مرد و زن جوان در جوامع مختلف بویژه کشور‌های در حال توسعه نتیجه افزایش این تجارت خطرناک است و از ارگان‌های بین‌المللی درخواست دارم بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پولشویی تمرکز کنند.

قاچاق موادمخدر طی سال‌های اخیر به کاری پرسود تبدیل شده که سرکرده‌های این شبکه‌ها اغلب با پولشویی براحتی از مجازات فرار می‌کنند. سود قاچاقچیان حدود یک‌دهم بودجه آمریکا، یک برابر روسیه، 2 برابر ترکیه 3 برابر آفریقای‌جنوبی، 5 برابر بودجه ایران، 6 برابر قطر و 10 برابر کشورهایی مانند اسلوونی، اکوادور و نیجریه است.

در ایران هم گردش مالی قاچاقچیان مواد مخدر بالاست و 20 هزار میلیارد تومان گردش مالی قاچاقچیان است که به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر کشور چندی قبل در جمع فرماندهان ناجا گفته بود، سالانه در حوزه مصرف مواد مخدر در کشورمان ۱۰ هزار میلیارد تومان پول به گردش درمی‌آید و معادل این گردش مالی نیز در ترانزیت مواد مخدر رخ می‌دهد؛ از این‌رو گردش مالی سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در مواد مخدر معادل دوسوم بودجه عمرانی کشور است.سال گذشته پلیس یک قاچاقچی معروف به تمساح را دستگیر کرد که 2000 میلیارد تومان درآمد داشت. این قاچاقچی 31 ساله در جنوب کشور فعالیت داشت. با توجه به حجم بالای قاچاق موادمخدر در جهان، نیاز جدی به برخورد با قاچاقچیان احساس می‌شود زیرا این گردش مالی می‌تواند اساس اقتصاد کشورها را به لرزه درآورد و به پیکره اقتصادی آنها ضربه زند که باید جلوی آن گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها