عجایب آماری

حال اقتصاد کدام کشورها بد است؟

رکود چند سالی است که جان اقتصاد جهان را گرفته است. دیگر حتی چین هم آن رشد اقتصادی افسانه‌ای را ندارد و رشد اقتصادی بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان زیر صفر و صفر و حداکثر تا 5 درصد است.
کد خبر: ۸۱۹۳۳۷

در این شرایط بهworldfactbook مراجعه کردیم تا شگفتی‌های رشد اقتصادی کشورهای مختلف را با هم بررسی کنیم. در جریان باشید که اکثر آمارهای ذکر شده مربوط به سال 2013 و 2014 هستند. برای کسانی هم که به مفاهیم اقتصادی آشنایی ندارند ذکر این نکته ضروری است، رشد اقتصادی میزان افزایش کل تولید یک کشور (تولید ناخالص داخلی) نسبت به سال قبل است.

طبق اطلاعاتی که از کشور ماکائو دریافت شده، این کشور با رشد اقتصادی 11.9 درصدی درصدر جهان قرار گرفته است. ماکائو یکی از کشورهای اقماری چین است که توانسته استقلال اداری خود را از این کشور کسب کند. جزایر تورکس و کیاکوس، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام شمالی، دومین کشور جهان در زمینه رشد اقتصادی است. آن هم با 11.2 درصد رشد در یک‌سال و بعد از آن همسایه شمالی ما، ترکمنستان با 10.1 درصد رشد اقتصادی در جایگاه سوم قرار دارد. چاد، موناکو، مغولستان، کنگو، ساحل عاج، برمه یا همان میانمار و موزامبیک در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار دارند. ممکن است از دیدن نام این همه کشور فقیر در این فهرست تعجب کنید، اما باید بدانید ظرفیت‌های عظیمی در این کشورها وجود دارد که تابه حال از آنها استفاده نشده است و ضمنا این کشورها ارتباط چندانی با نظام اقتصاد جهانی نداشتند و از این رو از بحران مالی اخیر ضربه نخورده‌اند.

اما در قعر جدول چه می‌گذرد. شاید جالب باشد بدانید بدترین وضعیت در میان کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی را یک کشور خاورمیانه‌ای دارد. لیبی که هنوز نتوانسته خود را از آتش جنگ داخلی بعد از معمر قذافی برهاند و بتازگی هم درگیر نیروهای تکفیری شده است؛ با منفی 20 درصد رشد اقتصادی در جایگاه آخر ایستاده است. معنای این سخن این است که از هر پنج واحد تولیدی این کشور در سال 2013، یکی در سال 2014 دیگر تولید نشده است. نواز غزه با منفی 15 درصد و سودان جنوبی با منفی 12.3 درصد در دیگر جایگاه‌های قعر جدول هستند و پس از این کشورها هم آنگولا، اوکراین، پورتریکو، پولینزیا، برمودا، قبرس و ونزوئلا قرار دارند. ختم کلام این‌که کشورمان ایران با حدود 1.5 درصد تخمین رشد اقتصادی توسط نهادهای اقتصادی بین‌المللی در جایگاه 164 این فهرست قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها