درحالی که هنوز تحریم‌های اقتصادی ایران لغو نشده و آنچه انجام شده، قرائت یک بیانیه مشترک و آغاز یک پروسه پنج ماهه است، اما شرکت‌های خارجی رقابت زودهنگام خود برای ورود به بازار ایران را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۸۱۷۵۴۷

به گزارش خبرنگار جام‌جم، یک روز پس از اعلام بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 کشورهای خارجی و شرکت‌هایشان تحرکات زودهنگامی را برای گرفتن سهمی از کیک لذیذ اقتصاد ایران آغاز کرده‌اند؛ رقابتی که گاه استفاده از صفت شتابزدگی و عجله برای آن مناسب‌تر به نظر می‌رسد. بر این اساس، دیروز بیشتر شرکت‌ها و کشورهای خارجی با صدور بیانیه‌ها یا اظهارنظرهایی به نوعی ابراز وجود کردند تا جلوی چشم مدیران اقتصاد ایران باشند! در این میان کشور آلمان پا پیش گذاشته و یکشنبه آینده یک هیات اقتصادی را به ایران گسیل خواهد داشت که ریاست آن را معاون صدراعظم آلمان به عهده دارد. بگذریم که وزیر امورخارجه فرانسه نیز در لباسی سیاسی اما در واقع با اهدافی اقتصادی در راه ایران است. این امر نشان می‌دهد تحریم ایران بیش از آن که ایران را تحت فشار قراردهد به ضرر تحریم‌کنندگان بوده و آنها را تشنه حضور مجدد در اقتصاد ایران کرده است.

شرکت‌های فرانسوی در انتظار استفاده از فرصت

بر این اساس، شرکت‌های فرانسوی بویژه فعالان بخش دارو و خودروسازی امیدوارند بتوانند با لغو تحریم‌ها، ‌همکاری با شرکت‌های ایرانی را از سر بگیرند.

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای فرانس انفو، شرکت‌های فرانسوی بیش از همه کشورها به دورنمای همکاری با شرکت‌های ایرانی امیدوارند. این امید به بازگشت برای دو شرکت پژو و رنو بیشتر است. این دو شرکت پیش از خروج از ایران، 40 درصد بازار خودروی ایران را در اختیار داشتند.

به گزارش رویترز، ژان کریستف کمار، مدیر شرکت پژو در آفریقا و خاورمیانه اعلام کرد: بیانیه وین رفع تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی را ممکن کرده و می‌تواند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات ما محسوب شود.

وی با اشاره به «جهش نسلی» در همکاری با ایران عنوان کرد: بر خلاف شراکت قبلی پژو با ایران‌خودرو که مونتاژ پژوی اروپایی را شامل می‌شد، در طرح صنعتی جدید ساخت تازه‌ترین مدل‌های پژو با موتورهای پیشرفته پیش‌بینی شده است.

آمادگی بوئینگ برای فروش و لیزینگ هواپیما به ایران

از سوی دیگر، رویترز در گزارشی نوشت: در پی قرائت بیانیه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان که فرصت‌های قابل توجهی را برای شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس ایجاد می‌کند، فروش هواپیما به ایران آماده اوج گرفتن است.

در این باره تیم نیل سخنگوی بوئینگ آمریکا اعلام کرده است: برای فروش هواپیما به ایران که طبق گزارش موسسه انگلیسی آسانت فلایت گلوبال متوسط عمر ناوگان هواپیمایی آن 23 سال است، بازاری برای خود می‌بیند.

بیانیه کره‌جنوبی در حمایت از شرکت‌های کره‌ای برای ورود به ایران

همچنین وزارت دارایی کره‌جنوبی یک روز پس از توافق هسته‌ای، بیانیه‌ای در حمایت از شرکت‌های کره‌ای برای ورود به بازار ایران منتشر و اعلام کرد، مرکز حمایتی اختصاصی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه یونهاب، سئول در تلاش است توافق‌های لازم در زمینه کشتیرانی، توسعه همکاری‌های گمرکی دوجانبه برای افزایش مبادلات تجاری و کمک به شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط برای ایجاد رابطه با همتایان ایرانی‌شان را مدنظر قرار دهد.

این کشور همچنین قراردادهایی که بتواند همکاری در زمینه‌های علوم و فناوری در سطح دولتی و نهادهای عمومی را تسهیل کند، منعقد خواهد کرد.

وزارت دارایی کره‌جنوبی اعلام کرد، به محض این که تحریم‌ها برداشته شد، شرکت‌های کره‌ای قادر خواهند بود همکاری در بخش‌های بهداشتی و اطلاعات و فناوری ارتباطات به همراه بخش‌های موادغذایی و فرهنگی با ایران را توسعه دهند.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، دولت کره به منظور تسهیل تراکنش‌های تجاری، اقدام به بازگشایی تراکنش‌های مالی و تامین‌ مالی مرتبط با تجارت و تضمین‌های اعتباری خواهد کرد. در ادامه این بیانیه آماده است، تلاش‌ها برای هماهنگی نشستی میان خودروسازان کره‌ای، شرکت‌های فولادسازی، شرکت‌های کشتی‌سازی و ساخت و ساز و انرژی با خریداران ایرانی که می‌تواند به انعقاد قراردادهای بیشتر منجر شود، صورت خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها