جام جم در گفتگو با کارشناسان بررسی می کند:

الزامات رشد 8 درصدی اقتصاد

با این‌که دولت بر تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارد اما خروجی اجرایی در این زمینه شاید زیاد قابل توجه نباشد. پس باید علت مطلوب نبودن این خروجی را بررسی کرد و پرسید چه موانعی در راه تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد و چه بایدهایی در این میان هست که به آن توجه کافی و لازم نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی به چند «باید» که نقش شاه‌بیت را ایفا می‌کند توجه داشته باشد.
کد خبر: ۸۱۱۴۷۳
شاه‌بیت‌ های اقتصاد مقاومتی

اولین نکته دراین باره توجه به تولید است. به این معنا که ابتدا ظرفیت‌های داخلی کشور شناسایی شود تا تولید رونق بگیرد.

همچنین باید ذائقه مردم برای مصرف کالاهای تولید ملی شناسایی شود تا بتوانیم دربرابر همه 70 میلیون نفر جمعیت کشور پاسخگو باشیم و بعد از آن به فکر صادرات بیفتیم اما هنوز گام اول رابر نداشته به فکر صادراتی هستیم که زیرساختی برای ان تعریف نشده است.

در این میان باید کنترل مرزهای کشور را قوی‌تر کنیم و سازمان‌ها و نهادها در کنار یکدیگر به یک موضوع مهم کمک کنند و آن مبارزه با قاچاق کالاست.

بحث بعدی که مقام معظم رهبری در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به آن اشاره داشتند کاهش وابستگی به درآمد نفت است. همه دولت‌ها شعار کاهش وابستگی به درآمد نفت را می‌دادند اما هیچ‌کدام راه عملیاتی برای کاهش این وابستگی ارائه نمی‌کردند.

نکته بعدی که لازم می‌دانم به ان اشاره‌ای داشته باشم، موضوع بهره‌وری نیروی کار است. همیشه در این باره نیز بسیار سخن گفته می‌شود اما هیچ راهکاری ارائه نمی‌شود.

عوامل متعددی دررشد بهره‌وری نیروی کار سهم دارد اما مهم‌ترین آنها شامل تعریف شفاف و درست فرهنگ کار، اعتقاد به منافع ملی و احساس شراکت مردم در اقتصاد و توسعه کشور است.

اکنون نیروی کار کشور از بهره‌وری پایینی برخوردار است به این دلیل که منافع شخصی بر منافع ملی ارجحیت دارد و باید این رویکرد بر عکس شود.

کشور آلمان بعد از جنگ جهانی دوم از 24 ساعت شبانه روز 18 ساعت فعالیت مفید داشتند چراکه برای جبران آسیب‌های جنگ و بازسازی کشورشان انگیزه داشتند.

و درنهایت این‌که اقتصاد مقاومتی را از گونه‌ای دیگر می‌توان به فعالیت‌های جهاد سازندگی تشبیه کرد .ایران در اوایل انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) در مسیر سازندگی جهاد گونه قرار گرفت که درچارچوب آن همه افراد برای توسعه کشور با روحیه بالا تلاش و فداکاری می‌کردند.

اکنون نیز باید همان روحیه برمردم حاکم شود و همه افراد باید در کنار یکدیگر برای توسعه کشور جهاد کنند و توان داخلی و تولیدی کشور را افزایش دهند تا هیچ کشوری نتواند از تحریم ایران سود ببرد.

دکتر غلامرضا کاتب - سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها