راه جدید زوج فعال محیط‌زیست برای کمک به گونه‌های درمعرض خطر

عروسک‌ها دست حیات‌وحش را می‌گیرند

نسل گراز‌های وحشی رو به انقراض است

بی‌مهری به گونه گراز که از آن به‌باغبان طبیعت یاد می‌شود و تلاش برای منقرض کردن نسل این‌گونه جانوری باعث شده گله‌های گراز روزهای ناخوشی را سپری کنند.
کد خبر: ۸۱۰۷۷۱

استان همدان با 12 منطقه حفاظت شده و شش منطقه شکار ممنوع محیط‌زیستی بکر و زیبا دارد، به‌گونه‌ای که طبق آخرین آمار دریافتی بیش از 307 گونه جانوری در مناطق حفاظت شده این استان حضور دارند.

هجوم گراز به سمت مزارع در فصل کشت و کار به دغدغه‌ای برای کشاورزان مبدل شده به‌گونه‌ای که شکایاتی برای مهار این‌گونه جانوری تحویل محیط‌زیست شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان در این باره به ایرنا گفت: آستانه تحمل کشاورزان بسیار پایین بوده و تحمل زندگی گونه‌های جانوری در زیستگاهی که متعلق به آنهاست را ندارند.سیدعادل عربی افزود: بررسی‌های صورت گرفته از شکایات کشاورزان گویای این است که برخلاف ادعای آنها گونه خوک خسارت بسیار ناچیز و اندکی به مزارعشان وارد کرده است. وی اظهار کرد: باید توجه داشت این کشاورزان هستند که وارد محل زندگی آنها شده و با دست اندازی به طبیعت زندگی را برای آنها سخت و دشوار کرده‌اند.

وی بیان کرد: جای تعجب است با وجود این‌که سفارش‌های زیادی مبنی بر احترام به چهارپایان شده است ولی کشاورزان درصدد دریافت مجوز کشتار و انقراض این‌گونه چهارپا هستند.

سرپرست محیط‌زیست همدان تاکید کرد: گراز نه تنها مضر نبوده بلکه به‌واسطه فوایدی که برای طبیعت به همراه دارد از این‌گونه به‌عنوان باغبان طبیعت یاد می‌شود.

عربی با ذکر این‌که خوک گیاهخوار است توضیح داد: این جاندار با پوزه و دندان‌های قوی در حین تلاش برای یافتن غذا اقدام به زیر و رو کردن خاک کرده و این کار که بیشتر شبیه شخم زدن است باعث هوادهی، حاصلخیزی خاک و نفوذ بذرهای ریخته شده گیاهان کف جنگل به درون خاک می‌شود.

وی افزود: این‌گونه جانوری در فصل زمستان نیز با بر هم زدن برف، حشرات را از درون خاک خارج کرده و غذای دیگر جانوران از جمله پرندگانی که به‌دنبال آن راه افتاده‌اند را تامین می‌کند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان افزود: توله گرازها هر از چند گاهی طعمه حیوانات درنده شده و این امر موجب می‌شود که حیوانات درنده به احشام و انسان حمله نکند.

عربی با ذکر این‌که نباید از گراز به‌عنوان آفت مزارع نام ببریم، افزود: درحقیقت چرای مفرط دام، پیشروی کشاورزان به زیستگاه‌های جانوری و تخریب اراضی و زیستگاه گونه‌های جانوری، طعمه جانداران را کاهش داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به آغاز زاد و ولد خوک‌ها این گونه‌ها برای تغذیه توله‌ها مجبور به حضور در مزارع بوده با وجود این میزان خسارت وارده بسیار اندک گزارش است.

صدور مجوز مرگ 20 گراز

عربی با تاکید بر این‌که مخالف کشتار حیوانات است، افزود: ماهیت اداره کل حفاظت محیط‌زیست همان‌گونه که از نام این سازمان پیداست حفظ حیات‌وحش و محیط طبیعی است.

وی اضافه کرد: صدور مجوز برای شکار و مرگ حیوانات دارای دستورالعمل و فرآیندی است و نمی‌توان درخواست عده‌ای برای تلف کردن حیوانات را قبول کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها