گزارشی از پشت صحنه برنامه «دور یک میز»

کاهش آسیب‌های اجتماعی با رادیو

هر جامعه‌ای از اعضایش انتظار دارد که از ارزش‌ها و هنجارهای خود تبعیت کنند، اما طبیعی است که همواره افرادی در جامعه یافت می‌شوند که از برخی از این هنجارها و ارزش‌ها تبعیت نمی‌کنند؛ افرادی که همساز و هماهنگ با جامعه نیستند و برخلاف هنجارهای اجتماعی رفتار می‌کنند. در این میان نقش بی‌بدیل رسانه را در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان نادیده گرفت.
کد خبر: ۸۱۰۰۰۴

رسانه ملی در شناسایی و راه‌های پیشگیری از این معضلات پیشقدم بوده و با تدارک ویژه برنامه‌های متعدد سعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

شبکه رادیویی تهران نیز در برنامه دور یک میز، علل و عوامل پیدایش آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری از آن را پیگیری و بی‌نظمی‌ها، ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی نظیر بیکاری، اعتیاد، فقر، کودکان کار، طلاق و... را ریشه‌یابی می‌کند.

تفریحات غیرمتعارف جوانان

روزی که ما مهمان برنامه «دور یک میز» هستیم، این برنامه با بررسی تفریحات غیرمتعارف جوانان در خیابان‌ها، از جمله دوردور کردنشان در خیابان‌ها از صدای پایتخت روی آنتن می‌رود. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و دکتر معتمدی، جامعه‌شناس پیرامون این معضل فرهنگی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

در دور یک میز درباره علل این مشکل همچون فقدان برنامه‌ریزی مسئولان، اوقات فراغت و نقش خانواده بحث و بررسی می‌شود.

سردار حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر این که با این‌گونه رانندگان برخورد جدی می‌شود، می‌گوید: با رانندگانی که اقدام به دوردور کردن با خودروهای شخصی می‌کنند و جو بدبینی و ناامنی روانی را در جامعه دامن می‌زنند، با جدیت برخورد می‌شود. ایجاد بی‌نظمی برابر قانون اسلامی جرم است و برای آن مجازات تعیین شده، دوردور کردن با رفتارهای دیگری همچون سرعت غیرمجاز، سدمعبر و توقف غیرمجاز همراه است که این همان مصداق بی‌نظمی است و قانونگذار به ماموران پلیس این اجازه را می‌دهد که برابر قانون با متخلفان برخورد کند.

در ادامه نیز درباره چرایی و علل این اقدام و راه‌های پیشگیری از آن توضیحاتی داده می‌شود.

چرایی تفریحات ناسالم

در بخش دیگری از برنامه گزارش‌های مستند پخش می‌شود، در این قسمت با افرادی که خودشان به نوعی با موضوع برنامه درگیر هستند، گفت‌وگو می‌شود. سمیرا صدیقی، گزارشگر برنامه از خود جوانان علت انتخاب این تفریح نامتعارف را جویا می‌شود و هریک از آنها نیز دلایل خاص خودشان را برای این اقدام بیان می‌کنند و به نوعی سعی دارند که کار خود را توجیه کنند.

دکتر معتمدی، جامعه‌شناس نیز با بیان دلایل مستند، به علل گرایش جوانان به این تفریح غیرمتعارف اشاره می‌کند و می‌گوید: این افراد نه‌تنها به خود بلکه با ایجاد آلودگی هوا و ترافیک به افراد جامعه نیز آسیب می‌زنند و باید کنترل شوند.

این جامعه‌شناس در ادامه درباره راهکارهایی که موجب جلوگیری یا خودداری خود جوانان از این اقدام می‌شود، توضیح می‌دهد.

تقویت امید و رضایت از زندگی

مهدی فرهمند، تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: دور یک میز، میزگردی اجتماعی است که چهارشنبه‌ها با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی از ساعت 13 و 30 دقیقه به مدت 55 دقیقه از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می‌شود.

این برنامه هدفش کاهش آسیب‌های اجتماعی در زندگی افراد در کلانشهری مثل تهران و شهرستان‌های اطراف است و امید به حل مسائل مطروحه در جهت تقویت امید و رضایت از زندگی در شهر تهران دارد.

مسائل اجتماعی در «دور یک میز» از طریق ارائه اطلاعات به مخاطبان برای حل مسائل اجتماعی شهری صورت می‌گیرد.

در حوزه اجتماع به مقوله‌هایی همچون اعتیاد، استرس، آلودگی هوا، تهران و جوانان، گذراندن اوقات فراغت، تامین شغل و بیکاری و... پرداخته می‌شود.

وی معتقد است؛ میزگرد اجتماعی دور یک میز با هدف کاهش افزایش آمار طلاق، پیشگیری از میزان افسردگی و نشاط مردم، برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان و تقویت و البته بهبود رابطه خانواده تهیه و پخش می‌شود.

کارشناسان، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان یا مسئولان حوزه مربوطه نیز در استودیو حضور می‌یابند تا به صورت ریشه‌ای عوامل ناسازگاری بین فرزندان و والدین، علل گرایش به دخانیات و اعتیاد، شکاف نسل‌ها و... را بررسی کنند تا از آسیب‌ها اجتماعی جلوگیری شود.

مسائل اجتماعی تهران

از موضوع‌هایی که در این برنامه به آنها پرداخته شده است، می‌توان به وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان، امر به معروف و نهی از منکر، پیشگیری اجتماعی از جرم، شکاف نسل‌ها، افزایش طلاق در برخی از مناطق و... اشاره کرد. بررسی وضعیت کودکان کار و خیابانی از موضوع‌هایی است که در این برنامه به آن پرداخته خواهد شد.

برنامه دور یک میز کاری از شبکه رادیویی تهران است که مسائل اجتماعی تهران را در قالب گفت‌وگو با کارشناسان و در صورت ضرورت با مسئولان مربوطه بررسی می‌کند.

برنامه‌ای صریح و شفاف

سعیده هاشمی، کارشناس ـ مجری برنامه در پاسخ به این پرسش که سوالات بر چه اساسی طراحی می‌شود، می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم تا سوالات مبتنی بر دغدغه روز مردم باشد و بیشتر مشکلات و چالش‌های آنها را که به‌طور روزمره با آن سروکار دارند، مطرح می‌شود.

بیشتر سوالات با همکاری تهیه‌کننده برنامه طراحی و ایده طرح سوال نیز از گزارش‌های مردمی که به صورت مستند تهیه می‌شود، در وهله دوم از صحبت‌های کارشناس و مهمان برنامه استخراج می‌شود.

کارشناس ـ مجری برنامه دور یک میز درباره اجرایش توضیح می‌دهد: حسن برنامه‌های گفت‌وگومحور به‌ویژه این برنامه در این است که کمتر درگیر برنامه‌سازی و رعایت چارچوب‌ها هستیم، البته از آن هم خارج نمی‌شویم و خودمان را درگیر قواعد خاص یا زمانبندی خاص نمی‌کنیم، بلکه برنامه صریح و شفاف پخش می‌شود و برخی اوقات هم در لحظه حرف مسئولان و مردم روی آنتن می‌رود.

وی معتقد است که برنامه دور یک میز بیشتر به سمت مستند پیش می‌رود و ارتباط مستقیم‌تری با مردم برقرار می‌کند.

علاوه بر اجرا، بخش آماده‌سازی ورودی برنامه نیز به‌عهده هاشمی است، او در این باره می‌گوید: در ورودی گاهی به یک خبر استناد و گاهی از گزارش مستند استفاده می‌شود و برخی اوقات نیز ورودی ما برآیند اتفاقاتی است که در جامعه رخ می‌دهد. بیشتر ورودی‌های برنامه با یک مقدمه کوتاه آغاز می‌شود تا تلنگری باشد به مخاطب تا به شنیدن برنامه ترغیب شود و تا انتها برنامه را پیگیری کند.

مهدی فرهمند تهیه‌کننده، سعیده هاشمی کارشناس ـ مجری و سمیرا صدیقی گزارشگر، شنوندگان رادیو تهران را همراهی می‌کنند.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها