قیمت سفره ایرانی به روایت بانک مرکزی

همه چیز گران شد جز دخانیات!

جام جم گزارش می دهد

بازار در آستانه‌ رمضان

در حالی که براساس روایت تقویم رسمی، پنجشنبه هفته جاری-28خرداد-ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، مقامات صنفی برای کنترل قیمت‌ها در این ماه برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند؛ برنامه‌هایی که معلوم نیست تا چه حد می‌تواند جلوی رشد قیمت‌ها در این ماه را بگیرد.
کد خبر: ۸۰۷۷۴۲
بازار در آستانه‌ رمضان

به گزارش خبرنگار جام‌جم، امسال قرار نیست نمایشگاه‌های طرح ضیافت در نقاط محدودی از تهران و کشور برگزار شود بلکه قرار است همه واحد‌های صنفی متقاضی با نصب بنر و در نظر گرفتن درصدی تخفیف، کالاهای خود را برای عموم عرضه کنند لذا امسال شمار فراوانی از واحد‌های صنفی در سطح شهرها اقدام به عرضه کالاهای ارزان قیمت رمضان خواهند کرد.

بر این اساس، ‌اندرکاران صنفی نیز به مردم و مصرف‌کنندگان کالا اطمینان دادند که تصمیم بر کنترل دقیق بازار دارند.

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور در این باره به جام‌جم گفت: مردم مطمئن باشند که امسال با تمام توان جلوی گرانی کالاهای پرمصرف در ماه مبارک رمضان را خواهیم گرفت و نظارت‌ها گسترده خواهد بود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، هر صنف بر اعضای خود نظارت خواهد داشت و به علاوه سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات حکومتی نیز طرح‌های ویژه نظارتی دارند.بیشتر اصناف کالاهای خود را با درصدی تخفیف عرضه خواهند کرد ضمن این‌که کمبود کالا هم وجود نخواهد داشت.

رئیس اتاق اصناف تصریح کرد: اکنون بازار آرام است و اعلام پی در پی برنامه‌های اصناف مختلف مردم را نسبت به وجود بازاری آرام مطمئن کرده است.

در همین حال روسای برخی اصناف در گفت‌وگو با جام‌جم از برنامه‌های خود برای استقبال از این ماه سخن گفتند.

محمدرضا نظرنژاد، رئیس اتحادیه نان سنگک تهران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: 30 درصد از نانوایی‌های تهران آزادپز شده‌اند و قیمت نان آزادپز 450 گرمی 1300 تومان، نان 450 گرمی یک طرف کنجددار 1500 تومان، نان سفارشی 550 گرمی سنگین دو طرف کنجددار2000 تومان و نرخ نان دولتی در بازار 800 تومان است.

وی افزود: ما برای اجرای قیمت‌های قانونی نان نظارت ویژه‌ای اعمال خواهیم کرد؛ چه نانوایی آزادپز باشد و چه با آرد دولتی کار کند. به علاوه ساعات کار نانوایی‌ها نیز متناسب با ماه رمضان تنظیم خواهد شد و تغییر می‌کند.

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان و فروشندگان شیرینی در این زمینه به جام‌جم گفت: مصرف زولبیا و بامیه از گذشته در ماه رمضان رواج داشته و ما نیز در این ماه علاوه بر افزایش تولید بر حجم نظارت‌های خود نیز اضافه می‌کنیم.

این مقام صنفی با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید درباره قیمت مصوب سال 1394 این خوراکی رمضانی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید زولبیا و بامیه بخصوص درباره دستمزدها در سال جاری، نرخی که ما برای این محصول به مسئولان مربوط ارائه دادیم 11 هزار تومان بود؛ اما ستاد تنظیم بازار با در نظر گرفتن شرایط و سیاست‌های دولت آن را تصویب نکرد و نهایتا نرخ زولبیا و بامیه بین 9100 تا 9600 تومان تعیین شد، این در حالی است که سال گذشته هر کیلوگرم زولبیا و بامیه 8200تومان به فروش می‌رسید.

بهره‌مند اصلی‌ترین مشکل در این صنف را تداخل صنفی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه بازار ماه مبارک رمضان با توجه به افزایش حجم تقاضا فرصتی شده برای سودجویی و تخلف برخی افراد که این موضوع باعث بروز تداخل صنفی نیز در بسیاری از صنوف درگیر مثل شیرینی فروشان است.

وی به فروش زولبیا و بامیه در فروشگاه‌های نان فانتزی اشاره کرد و افزود: بارها از مسئولان خواستیم به این موضوع رسیدگی کنند اما همان‌طور که می‌دانید بازار رمضان با توجه به گستردگی و اهمیتش زیاد قابل کنترل نیست و مسئولان با وجود انجام وظیفه بازهم دچار مشکلاتی در این امر هستند اما اتحادیه در این ایام بر میزان بازرسی‌ها و کنترل کیفیت تولید افزوده و سعی در رعایت حقوق مصرف کننده را دارد.

بهره‌مند تقاضای موجود از سوی برخی اصناف غیر مرتبط مثل سوپرمارکت، اغذیه فروشی، نان فانتزی در زمینه خرید زولبیا و بامیه ارزان‌تر را عامل اصلی رونق کسب و کار متخلفان عنوان کرد وگفت: متاسفانه برخی صنوف غیر مرتبط صرفا برای سودجویی و با استفاده از ارائه محصولات ارزان‌تر و بی‌کیفیت به متقاضیان محصولات مربوط به رمضان سعی در سوءاستفاده دارند چون قیمت‌های ارزان‌ می‌تواند عاملی برای جذب مشتری باشد در حالی که از نظر سلامت این محصولات واقعا قابل تائید نبوده و باید از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شوند.

رئیس اتحادیه قنادان و فروشندگان شیرینی به مصرف‌کنندگان اقلام یاد شده توصیه کرد برای رعایت بهداشت و سلامتی خود از فروشگاه‌های معتبر برای تهیه اقلام مورد نیاز خود خرید کرده و هرگونه تخلفی را به مسئولان 124 یا حتی خود اتحادیه گزارش دهند و یقین داشته باشند که به آنها رسیدگی خواهد شد.

حبوبات افزایش قیمت چشمگیر ندارند

در همین حال حمید خداداد، یک مقام صنفی در زمینه حبوبات به جام‌جم گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی اقلام حبوبات به تازگی، بعید است که در ماه رمضان نیز شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها باشیم هرچند نمی‌‌توان فراموش کرد به هرحال بازار عرضه و تقاضا می‌تواند در تعیین قیمت تاثیرگذار باشد بخصوص این‌که ایران با را توجه به میزان تولید در برخی از تولیدات مثل عدس و لپه به میزان قابل توجهی به واردات وابسته است.

وی افزود: ایران در زمینه عدس کاملا به واردات از کشور کانادا وابسته است و همین موضوع باعث شد تا چندی پیش قیمت این حبوب افزایش یکباره تجربه کند چون واردات بنا به دلایلی کاهش چشمگیری به خود دیده است.

خداداد درباره خرید حبوبات به صورت بسته‌بندی و بهداشت آنها نیز تصریح کرد: اگر به واقعیت حمل و بسته‌بندی این محصولات توجه داشته باشیم درخواهیم یافت محصولاتی که به صورت فله فروخته می‌شوند امکان آلودگی بالاتری دارند چون بسته بندی به این معنی نیست که محصول داخل کیسه کاملا از آلودگی مبراست اما میزان کمتری خطر متوجه مصرف‌کننده است چون برخی نظارت‌های بهداشتی برای شرکت‌های تولیدی اجباری است.

لبنیات 15 درصد ارزان‌تر

از سوی دیگر دبیر انجمن صنایع لبنی درباره بازار لبنیات دررمضان به جام‌جم گفت: با توجه به نامه‌ای که دریافت کرده‌‌ایم امسال فروش ویژه در واحدهای صنفی مربوط خواهیم داشت که در این فروش ویژه محصولات لبنی با تخفیف 15 درصدی به متقاضیان ارائه خواهد شد.

این درحالی است که براساس گزارش میدانی خبرنگار جام‌جم نرخ پنیر 400 گرمی در بازار 4250 تومان، کره پاستوریزه 100 گرمی 2500 تومان، پنیر سفید 3500 تومان، پنیر خامه‌ای 100 گرمی 1150 تومان، کره مارگارین 1750 تومان، شیر پاستوریزه 900 سی‌سی با 3 درصد چربی 2300 تومان و شیر پاکتی 200 سی سی 800 تومان است.

آغاز فروش فوق‌العاده مواد غذایی برای ماه رمضان

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از آغاز طرح فروش فوق‌العاده ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این طرح تا 26 تیر (شب عید فطر) ادامه خواهد داشت و مواد غذایی عرضه شده در این طرح از تخفیف حداکثر 12 درصدی برخوردارند.

محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح فروش فوق‌العاده ماه مبارک رمضان در صنف ما از روز بیستم خردادماه آغاز شده و کالاهای قیمت‌دار از تخفیف حداکثر 12 درصدی و کالاهای فله‌ای بدون قیمت از تخفیف حداکثر 20 درصدی برخوردارند.

وی افزود: زمانی که بنکداران کالایی را از کارخانه می‌خرند با سود 3 درصدی به مغازه‌داران می‌فروشند و مغازه‌داران نیز با سود 10 تا 15 درصدی آن کالا را در بازار مصرف عرضه می‌کنند که در این طرح سود 10 تا 15 درصدی مغازه‌دار محاسبه نمی‌شود.وی اظهار کرد: اقلام پرمصرف مثل برنج، روغن، حبوبات، قند و شکر، لبنیات و دیگر مواد غذایی پرمصرف به قیمت عمده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

البته اقلام دیگر مثل تنقلات، کنسروجات یا آبمیوه‌ها در فهرست اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان قرار ندارند و طبیعی است فروش آنها به صورت عمده‌ای و به مغازه‌داران صورت می‌گیرد.

این مقام صنفی گفت: بنرها امروز آماده شده و برای نصب بر سر در مغازه‌ها در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌گیرد.همچنین طبق اعلام اتحادیه لبنیات‌فروشان، در فروش فوق‌العاده‌ای که ویژه ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، پرمصرف‌ترین اقلام شامل پنیر، شیر و خرما با تخفیف 5 تا 15 درصدی در واحدهای صنفی عرضه می‌شوند.

عماد عزتی ‌- ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها