بحران کم آبی و خشکسالی در کشور باعث شده که وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش کاشت برنج را فقط در دو استان‌ شمالی توجیه پذیر بداند، این در حالی است که کشاورزان و برخی مسئولان دیگر استان‌های تولیدکننده برنج از اجرای طرح ممنوعیت کشت برنج در استان خود اظهار نارضایتی و نگرانی کرده‌اند که خراسان شمالی از آن جمله است.
کد خبر: ۸۰۴۷۹۷
کم آبی تهدیدی برای شالیزارهای خراسان شمالی

اکنون در 16 استان کشور برنج کشت و تولید می‌شود که برخی از این استان‌ها همچون اصفهان و شیراز هم اکنون با مشکل شدید کم آبی مواجه هستند. شرایط کم آبی کشور از یک‌سو و صرف آب بسیار زیاد برای تولید برنج از دیگرسو موجب شده که برخی از کارشناسان و مسئولان از جمله حجتی، وزیر جهاد کشاورزی طرح ممنوعیت تولید برنج در 14 استان کشور را مطرح کنند و گرچه این ممنوعیت هنوز با اجبار همراه نشده، اما استان‌های ممنوعه، از دریافت تسهیلات ویژه کشاورزی محروم خواهند بود؛ امری که با مخالفت و نارضایتی کشاورزان 14 استان کشور مواجه شده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با اشاره به این‌که منبع اصلی درآمد مردم خراسان شمالی از بخش کشاورزی است، به طوری که اغلب محصولات تولیدی صادر می‌شود، مخالفت خود را در زمینه بخشنامه اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر محدودسازی کاشت برنج در استان‌ها اعلام داشته و می‌گوید: این طرح خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و از آنجا که معضل کم آبی و خشکسالی در تمام استان‌های کشور مشهود است، دولت باید با مدرنیزه کردن صنعت کشاورزی و ارائه تسهیلات لازم به کشاورزان زمینه را برای کشاورزی صنعتی آماده کند نه این‌که کشت و تولید برخی محصولات را ممنوع اعلام کند.

موسی الرضا ثروتی می‌افزاید: اگر قرار باشد به جای پیدا کردن راه‌حل مناسب برای مشکل کم آبی، زمینه تولید محصولات کشاورزی در هر استان به حالت تعلیق یا تعطیل در بیاید، وابستگی ما برای واردات بیش از گذشته خواهد شد.

در همین حال مدیر زراعت و باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان، می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته برنامه مشخصی را در زمینه بحران آب و تاثیر آن بر کشاورزی و زراعت در دستور کار قرار داده که پس از تحقیقات انجام شده اکنون فقط دو استان گیلان و مازندران را مستعد کاشت برنج دانسته است. ضمن این‌که وضع تولید محصولات کشاورزی و بهره‌وری مناسب و مکانیزه کردن کشت از برنامه‌های دراز مدت وزارت جهاد کشاورزی است.

پدیدار عمده تولید برنج در استان را مربوط به شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان دانسته و می‌افزاید: اکنون بیش از 80 هکتار اراضی شالی در این دو شهرستان وجود دارد که از نظر میزان ذخایر آبی و وضع کشت از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و پیش‌بینی می‌شود امسال از 60 هکتار اراضی، شالی برنج برداشت شود.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز ضمن تائید کاهش ذخیره آب در سدها، قنات‌ها و سفره آب‌های زیرزمینی، ادامه روند فوق را معضلی بسیار جدی برای بخش کشاورزی استان عنوان کرده و یادآور می‌شود: با بررسی آمار و اطلاعات ده سال گذشته، شاخص بارندگی‌ها در استان روند نزولی داشته، به‌طوری که این کاهش تا سال 92 با شتاب بیشتری همراه شده است.

طاهری می‌افزاید: عمده مصرف آب استان در بخش کشاورزی است و اگر کاهش بارش نزولات آسمانی و خشکسالی به همین روال ادامه داشته باشد، تعطیل شدن صنعت تولید برنج در این استان دور انتظار نخواهد بود.

در استان خراسان شمالی بیش از 200 کشاورز در زمینه تولید برنج فعالیت می‌کنند .

بهنام وحیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها