همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید صورت گرفت

افتتاح 4هزار و 890 واحد مسکن مهر در خراسان شمالی

خراسان‌شمالی از ظرفیت‌های بی شماری در حوزهای کشاورزی، دامداری، پرورش اسب، نوغان‌داری، صنایع فولاد و پتروشیمی و سرمایه‌های طبیعی و گردشگری، برخوردار است، با این حال دومین رتبه بیکاری در کشور پس از استان کردستان را نیز به خود اختصاص داده است و امروز مردم و مسئولان این استان تازه متولد شده و کمتر توسعه یافته، منتظرند تا این سفر رئیس‌جمهوری به تکمیل ده‌ها پروژه نصفه و نیمه و بر زمین مانده این استان بینجامد.
کد خبر: ۸۰۷۵۷۳
خراسان‌شمالی؛ استانی مستعد اما توسعه نیافته

عبدالرضا ثروتی نماینده بجنورد ، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه با بیان این‌که با گذشت ده سال از استان شدن خراسان‌شمالی، نه‌تنها جزو مناطق کمتر توسعه یافته هستیم، بلکه هنوز زیرساخت‌های ما آماده نیست، می‌گوید: مجلس به هنگام استقلال این استان طرحی را مصوب کرد که براساس آن سطح تشکیلاتی و نیروی انسانی خراسان‌شمالی همتراز استان‌های مشابه خود شود، درحالی که این طرح تاکنون اجرایی نشده است، به‌طوری که اکنون فقط در بخش نیروی انسانی 4000 نفر از خراسان‌جنوبی که همزمان با ما استان شد، کمتر نیرو داریم و تقاضای جذب ا این نیروها یکی از خواست‌های ما از رئیس‌جمهور است. برای احداث ساختمان‌های اداری نیز قرار بود 33 میلیارد تومان اعتبار در اختیار استان قرار گیرد، که هنوز حدود پنج میلیارد تومان آن تامین شده است، به همین دلیل اکنون ادارات استانی در ادارات شهرستان‌ها مستقر است.

وی با اشاره به این‌که در سفر امروز هیات دولت به استان، کلنگ احداث و توسعه مرحله دوم طرح پتروشیمی بجنورد با سرمایه‌گذاری شستا و ظرفیت اشتغالزایی 2000 نفر و احداث کارخانه تولید مواد پلاستیکی (جی تی پی پی) در بجنورد با اشتغالزایی 3000 نفر به زمین زده خواهد شد، یادآور می‌شود: تخصیص اعتبار برای تکمیل ساختمان ترمینال فرودگاه بجنورد، توسعه باند آن و تکمیل تجهیزات مورد نیاز برای گسترش پروازها در ساعات مختلف شبانه‌روز و شرایط اقلیمی متفاوت، از جمله خواست‌های ما از هیات دولت در این سفر است. همچنین تکمیل راه‌آهن مشهد ـ بجنورد ـ گرگان و راه‌آهن بجنورد ـ اسفراین ـ جوین که در دولت قبل شروع و اکنون متوقف شده است، و همچنین تکمیل کارخانه شمش آلومینیای جاجرم که از سال 86 آغاز شده و هنوز به سرانجام نرسیده و تعریض و چهاربانده کردن جاده بجنورد ـ گلستان که اکنون بالاترین میزان کشته‌ها در کشور را دارد، تقاضاهای دیگر ما از رئیس‌جمهور است.

وی با بیان این‌که سطح خراسان‌شمالی اکنون در همه شاخص‌ها از میانگین کشوری پایین‌تر است و ما فقط خواستار رسیدن به این میانگین هستیم، می‌گوید: این استان اکنون به لحاظ راه روستایی، آب، احداث سد، مدرسه‌سازی، پوشش دیجیتالی و مخابراتی و بهداشت و درمان، با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه است، به‌طوری که فقط در بخش بهداشت و درمان، شهرستان‌های جاجرم و گرمه به‌طور مشترک فقط یک بیمارستان 32 تختخوابی دارد، مانه و سملقان نیز یک بیمارستان 32 تختخوابی دارد و راز و جرگلان با 70 هزار نفر جمعیت نه تنها بیمارستان ندارد، بلکه از یک مرکز درمانی شبانه‌روزی هم بی‌بهره است.

قاسم جعفری، دیگر نماینده این استان در مجلس نیز با اشاره به این‌که خراسان‌شمالی با وجود ظرفیت‌های متعدد در همه بخش‌ها و برخورداری از منابع سرشار نیروی انسانی مستعد و کارآمد، متاسفانه با کمبودهای بسیاری بویژه در بخش آموزشی و فرهنگی مواجه است، به جام‌جم می‌گوید: 60 درصد مدارس استان تخریبی و غیرمقاوم است. وضع دانشگاه‌ها هم به لحاظ نیروی انسانی و هیات علمی و هم از نظر فضای آموزشی در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد. کتابخانه استانی نداریم و کتابخانه مرکزی بجنورد که ساخت آن از سال 85 آغاز شده، هنوز در مرحله پیش از سفت کاری است و در نهایت این‌که این استان که پیش از انقلاب دو سینما داشت، اکنون حتی یک سینما هم ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های غنی در بخش کشاورزی (بویژه باغات گسترده انگور)، نوغان‌داری (تولید بالای 140 کیلو در هر واحد به‌دلیل شرایط اقلیمی و خاک مساعد)، صنعت پرورش اسب و جاذبه‌های طبیعی و میراثی تاکید می‌کند که هنوز از این ظرفیت‌ها در جهت اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان بدرستی استفاده نشده که امیدواریم رئیس هیات دولت با اختصاص اعتبارات مورد نیاز به تسریع در توسعه این بخش‌ها کمک کند.

اسفراین؛ شهری که خراسان را بی‌نیاز می‌کند

اسفراین از جمله شهرستان‌های مهم خراسان‌شمالی است که با وجود 130 هزار نفر جمعیت، از قطب‌های صنعتی استان به‌شمار می‌رود و توجه به این مراکز صنعتی و توسعه ظرفیت آنها می‌تواند به اشتغالزایی و رفع بیکاری در این استان و جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک شایانی کند.

نماینده اسفراین در مجلس دراین باره به جام‌جم می‌گوید: مجتمع فولاد اسفراین اکنون 40 هزار تن در سال تولید دارد، در حالی که این ظرفیت به 120 هزار تن قابل افزایش است. کارخانه لوله گستر نیز که تولیدکننده لوله‌های جداری نفتی و در خاورمیانه تک است، در این شهرستان قرار دارد و هم‌اکنون 10 هزار تن تولید دارد که این میزان به 80 هزار تن قابل افزایش است.

هادی قوامی با اشاره به این‌که اکنون لوله‌های مورد نیاز صنعت نفت کشور از چین وارد می‌شود، می‌افزاید: کافی است با توسعه این دو مجتمع ظرفیت آنها افزایش یابد، آن‌گاه نه‌تنها به اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان کمک شایانی خواهد شد، بلکه سالانه از خروج میلیاردها دلار ارز که صرف خرید لوله‌های بی‌کیفیت چینی می‌شود، جلوگیری خواهد شد.به گفته وی افزایش ظرفیت تولید لوله‌های کارخانه لوله گستر به 80 هزار تن، مستلزم خریداری 100 هزار تن شمش از فولاد اسفراین است که این امر خود به خود موجب توسعه ظرفیت این مجتمع نیز خواهد شد، بدون این‌که نیازی به صرف اعتبار برای توسعه ظرفیت آن باشد.قوامی با اشاره به وجود دو مجتمع صنعتی دیگر در استان، خواستار تخصیص تسهیلات برای توسعه و افزایش ظرفیت تولید و اشتغالزایی آنها می‌شود.

به گفته این نماینده تخصیص اعتبار برای تکمیل راه‌آهن شیروان ـ بجنورد ـ اسفراین و جوین به منظور اتصال به خط آهن سراسری، و تخصیص اعتبار برای توسعه راه‌های شهرستان از جمله چهاربانده کردن جاده بجنورد اسفراین سبزوار نیز از دیگر درخواست‌های مردم اسفراین از رئیس‌جمهور است.

قوامی با اشاره به ظرفیت‌های مهم اسفراین در بخش گردشگری (شهر تاریخی و چند هزار ساله بلقیس)، 7 دره سرسبز و زیبا، مناطق نمونه گردشگری همچون روستای پلکانی رویین و دو پارک و منطقه حفاظت شده ساری گل و سالوک تاکید می‌کند: تمام این ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و گردشگری می‌تواند به منابع مهم تولید ثروت و جذب گردشگر و ارز به کشور و استان کمک کرده و بساط بیکاری را از این استان برچیند،در حالی که هنوز به‌دلیل بی‌توجهی و سوءمدیریت مسئولان اتفاقی در معرفی و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها صورت نگرفته است.

در همین حال معاون عمرانی استاندار خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم به اهداف رئیس‌جمهور در این سفر اشاره کرده و می‌گوید: تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و بویژه با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد، به‌طوری که تا سال 95 این طرح‌ها به سرانجام برسد، از مهم‌ترین اهداف این سفر است.

علی‌نیا اعتبارات تخصیص داده شده را مربوط به طرح‌های توسعه فرودگاه بجنورد، احداث و توسعه چندین بیمارستان، گازرسانی به 76 روستای بالای 20 خانوار و احداث مجتمع‌های آبرسانی در شهرستان‌های استان می‌داند و می‌افزاید: 4800 واحد مسکن مهر در این سفر افتتاح خواهد شد و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان نیز با احداث و توسعه بیمارستان‌های موجود به 800 تخت خواهد رسید که با توجه به نیاز 950 تخت بیمارستانی استان، بخش اعظم این نیاز مرتفع خواهد شد.

طرح‌های نیمه کاره

خراسان‌شمالی در سال 83 با مصوبه دولت از خراسان بزرگ جدا و به استانی مستقل به مرکزیت بجنورد تبدیل شد.

مستقل شدن این بخش از خراسان بزرگ درواقع به منظور توسعه و رونق آن صورت گرفت، اما در عمل و باوجود ظرفیت‌هایی که در این منطقه بود، این اتفاق نیفتاد، به‌طوری که خراسان‌شمالی اکنون به گفته ثروتی، نماینده این استان در مجلس با نرخ 16.5 درصد، دومین نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است. بسیاری از طرح‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری در سال 91 به این استان نیز به‌دلیل نبود اعتبار یا به مرحله اجرا نرسید و یا نیمه‌کاره مانده است.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه در این باره می‌گوید: در سفر مقام معظم رهبری به خراسان‌شمالی مقرر شد 1600 میلیارد تومان طی سه سال برای انجام زیرساخت‌ها و توسعه استان اختصاص یابد، به این ترتیب که 400 میلیارد تومان آن از بخش درآمدهای رهبری و 1200 میلیارد تومان آن از منابع مالی دولت باشد که 400 میلیارد تومان سهم رهبری اختصاص یافت و در استان هزینه شد، اما سهم دولت هنوز به حساب استان واریز نشده است و مهم‌ترین انتظار ما از دولت در این سفر، اختصاص حداقل هزار میلیارد تومان از این اعتبار برای اجرای مصوبات سفر رهبری، تکمیل طرح‌های نیمه کاره و راه‌اندازی واحدهای تولیدی به منظور اشتغالزایی است.

فاطمه مراد زاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خبرنگار اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
۰
۰
دولت جدید راه آهن اصفهان - تهران را كلنگ زد
دولت جدید راه آهن مشهد دوغارون را كلنگ زد
دولت جدید راه آهن رودهن آمل را كلنگ زد
دولت جدید راه آهن اسفراین - بجنورد را كلنگ زد
دولت جدید راه آهن دوم اهواز - اندیمشك را كلنگ زد
دولت جدید راه آهن گرگان مشهد را كلنگ زد

دهها پروژه ریلی هنوز نیمه كاره مانده است
كدام پروژه بالاخره به پایان می رسد؟
قزوین رشت؟ میانه تبریز ؟ كرمان زاهدان ؟ اصفهان شیراز؟ مراغه ارومیه ؟ میانه اردبیل ؟ خط دوم بافق - یزد؟ گرگان اینچه برون؟
سیاست تدبیر و امید كجاست؟

نیازمندی ها