Metroidvania چیست؟

مترویدوانیا در واقع زیر شاخه‌ای از سبک اکشن ماجرایی است که معمولا درخصوص بازی‌های سکوبازی دوبعدی به شمار می‌رود. نام این سبک از ترکیب دو مجموعه‌ Metroid و Castlevania ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۰۳۸۵۴
Metroidvania چیست؟

بازی متروید برای اولین بار ساختاری را در گیم‌پلی خود قرار داد که بازیکن را به جستجوی بیشتر در محیط ترغیب می‌کرد و بعد از آن نیز Castlevania: Symphony of the Night از آن بهره برد و مواردی به آن اضافه کرد که موجب تکامل این سبک و شکل‌گیری سبک مترویدوانیا شد. اما این بازی‌ها چه ویژگی‌هایی در گیم‌پلی خود داشتند که پیروان آنها باید لحاظ کنند تا به‌عنوان یک بازی مترویدوانیا شناخته شوند؟

از ویژگی‌های اصلی بازی‌های مترویدوانیا این است که ساختار مرحله‌ای ندارد، بلکه از ساختار منطقه‌ای بهره می‌برد. به این معنی که دنیای بازی مجموعه‌ای از مناطق مجزا ولی به هم پیوسته است که یک یا چند راه برای تردد بین آنها وجود دارد. البته در بیشتر بازی‌ها تمام این مناطق از ابتدا در دسترس بازیکن قرار ندارد و به مرور با به‌دست آوردن امکانات، توانایی‌ها و قدرت‌هایی که با جستجو در محیط به‌دست می‌آورید می‌توانید مناطق جدیدی را اصطلاحا آزاد کنید. بنابراین می‌توان گفت ساختار مناطق غیردسترس و یافتن راه ورود به آنها در واقع از مکانیزم تعداد زیادی قفل و کلید بهره می‌برد، این سازوکار می‌تواند شکل‌های متفاوتی به خود بگیرد. بعضی از بازی‌ها مثل خود Metroid اکشن‌های جدیدی مثل غلت‌زدن را در اختیار کاراکتر قرار می‌دهد که به منزله‌ کلید در نظر گرفته می‌شود. عده‌ای دیگر همچون Axiom Verge ، Insanely Twisted Shadow Planet و در مواقعی «متروید» سلاح‌هایی را در اختیار کاراکتر قرار می‌دهد که در حکم کلید رسیدن به مناطق قفل شده است. بازی‌هایی مثل !Guacamelee حرکات و قدرت‌های کاراکتر در مبارزه را به‌عنوان سلاح‌ها تعریف کرده‌اند و در نتیجه در این بازی می‌توانید از یک حرکت مثلا آپرکات برای فرستادن دشمنان به آسمان در میا‌نه‌ مبارزه یا تخریب موانعی معین که معمولا در این قبیل بازی‌ها با رنگ مشخص می‌شوند، بهره ببرید. به طور کلی گشت‌ و گذار در محیط، عمده کاری است که در این بازی‌ها انجام می‌دهید، در نتیجه در مواقعی نیاز است به مناطقی بازگردید که قبلا در آنها بوده‌اید. عموم بازی‌ها برای انجام این کار از مکانیک تلپورت بهره می‌برند که البته با توجه به فضا، اتسمفر بازی و داستان آن می‌تواند شکل‌های گوناگونی به خود بگیرد.

همچنین برای اجتناب از سرگشته شدن بازیکن در محیط، نقشه یکی از ارکان اصلی گیم‌پلی بازی‌های مترویدوانیا به‌شمار می‌رود. به کمک نقشه می‌توانید موقعیت خود را در محیط یافته و فاصله رسیدن به منطقه‌ بعدی یا راه‌های رسیدن به آن را بیابید. حتی بعضی از بازی‌ها در نقشه‌ خود اطلاعات دیگری مثل موقعیت بخش‌های جمع‌کردنی را نیز قرار می‌دهند. از طرف دیگر عناوینی همچون Secrets of Raetikon تلاش کرده‌اند بدون استفاده از نقشه، بازیکن را در محیط حرکت دهند که البته توفیق چندانی حاصل نکرده‌اند و به نظر می‌رسد معایب حذف نقشه بیشتر از فوایدش باشد. زمزمه‌ها و بحث‌هایی در اینترنت برای مترویدوانیا خطاب کردن بازی‌های سه‌بعدی همچون سه‌گانه بتمن یا سری بازی‌های Souls در جریان است که شاید در فرصتی دیگر به آن بپردازیم.

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها