جرایم جنسی، ارتباط تنگاتنگی با شرایط سنی، فرهنگی و اقتصادی مرتکبان دارد. البته این نوع جرایم در بیشتر کشورهای جهان هست. آزار و اذیت جنسی و به ‌طور مشخص، تجاوز به عنف از جمله جرایمی است که از دیرباز (زمانی که بشر زندگی جمعی خود را آغاز کرد) تا به امروز بوده و هم‌اکنون نیز در کشورها و جوامع با انگیزه‌های متفاوت تکرار می‌شود.
کد خبر: ۷۹۷۵۹۶

در کنار مجازات، شخصیت متجاوزان بررسی شود

در واقع آزار و اذیت جنسی، نوعی انحراف جنسی است که شخص به این دلیل که نمی‌تواند از راه‌های عادی و با ایجاد رابطه انسانی، مشروع و قانونمند نیازهای خود را برطرف کند، با زور و جبر و خلاف میل طرف مقابل، اقدام به آزار و اذیت او می‌کند.

برخی از متجاوزان مانند بیجه در کودکی خود قربانی این جرم بوده‌اند و برای عقده‌گشایی این جرم را مرتکب می‌شوند البته در میان متجاوزان، گاهی پیدا می‌شوند افرادی که به دلیل خشونت‌ورزی نسبت به آنها از سوی والدین بویژه مادر یا نامادری، کینه زنان را به دل گرفته و می‌کوشند با تعرض و تجاوز به زنان در دوران جوانی، این کینه را که در ضمیر ناخودآگاه آنان به صورت یک اهریمن پنهان وجود دارد، متجلی کنند و سپس با کشتن زنان، عطش پنهانی خود را خاموش کنند.

مطالعات نشان داده است که این مجرمان از شخصیت ثابت و متعادلی برخوردار نیستند. در رابطه با مرتکبان باغ خرمالو، از مطالعاتی که شخصا با عده‌ای دیگر از روان‌شناسان و جرم‌شناسان روی این افراد انجام دادیم، این نتیجه به دست آمد که این افراد با این‌که خود متأهل بوده‌ و فرزند داشته‌اند، با تعرض به زنان و دخترانی که اغلب افراد خانه‌دار و بهنجار بودند، عطش درونی خود را خاموش می‌کردند و جالب این‌که درباره زنان شوهردار با رفتاری متفاوت عمل می‌کردند که این را ناشی از باور خود می‌دانستند.

باید با نگاهی علمی به آسیب‌شناسی وقوع این جرایم بپردازیم و صرفا با ابزار مجازات به جنگ این نوع بزهکاری که ریشه در شخصیت و ضمیر ناخودآگاه افراد دارد، نرویم زیرا قطعا بی‌نتیجه و بی‌اثر خواهد بود.

به جای مجازات سریع این افراد، اکیپی از جرم‌شناسان، روان‌شناسان، روان‌کاوان و مددکاران اجتماعی با مطالعه دقیق این قبیل بزهکاران در بیشتر نقاط کشور از جمله تهران نسبت به شناسایی شخصیت آنها و دریافت وجوه مشترک متجاوزان به عنف اقدام کنند و سپس با توجه به اطلاعات تحصیلی در قالب پیشگیری‌های عمومی و اختصاصی و حمایت از بزه‌دیدگان بالقوه مثل زنان و دختران خانه‌دار، زنان و دخترانی که کار می‌کنند و زنان و دخترانی که مجبورند مسافرت بروند، در قالب یک سیاست جنایی تعریف شده نسبت به مبارزه با همه جرایم سازمان یافته اقدام شود.

دکتر علی نجفی توانا ‌‌- استاد دانشگاه و متخصص حقوق جزا و جرم‌شناسی


بیشتر بخوانید: زیر چتر قانون / در قانون چه مجازات‌هایی برای انواع تعرض‌ به زنان در نظر گرفته شده؟


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها