گفت‌وگو با ابراهیم حسن‌بیگی، داستان‌نویس

در جستجوی مکان از دست رفته

گفت‌وگویی با یک روانشناس نویسنده

اگر دوباره متولد می‌شدم، نویسنده می‌شدم

یکی از مهم ترین حوزه هایی که نویسندگان در آن گام برداشته و به موفقیت هایی نیز دست یافته اند نوشتن در حوزه روانشناسی و مشاوره خانواده بوده. یکی از نویسندگانی که در این زمینه یکی پس از دیگری پله های ترقی را درزمینه نوشتن کتاب های روانشناسی در زمینه خانواده برداشته است، محمدرضا دژکام روانشناس و مشاور خانواده کشورمان است که یکی ازجوانترین نویسندگان در این حیطه بوده و 40 کتاب درزمینه تالیف و ترجمه در باب روانشناسی و مشاوره خانواده نوشته است.
کد خبر: ۷۹۶۰۴۰
اگر دوباره متولد می‌شدم، نویسنده می‌شدم

او سال گذشته نیز در میان نویسندگان حوزه روانشناسی حائز رتبه برتر کشوری شد. امسال و با شروع بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب که در مصلای تهران برگزار می شود نیز با آثار جدیدی در این نمایشگاه حضور پیدا کرد که برای خبرنگار ما فرصتی دست داد و ما با وی ملاقاتی در غرفه ذهن آویز گپی خودمانی داشتیم.

از ورود تان به عرصه نوشتن کتاب های روانشناسی بگویید؟

من از سال 79 تا کنون با توجه به این که حیطه تحصیلی و کاری ام در زمینه روانشناسی و مشاوره خانواده بود ، شروع به تالیف و ترجمه کردم. قریب به 15 سال است که در زمینه نوشتن کتاب های روانشناسی فعالیت دارم . 40 عنوان کتاب در زمینه روانشناسیٰ خانوادهٰ ، ازدواج ٰ، اعتیاد ، نوجوانان ٰ روابط زناشویی و ... به رشته تحریر در آورده که اکثر آنها تألیف و چند موردی هم ترجمه است.

سوژه یابی برای نوشتن متون کتاب هایتان از کجا به ذهنتان می آمد؟

اکثر سوژه های کتابم مربوط به مراجعینی اعم از زن و مرد بود که به مراکز مشاوره که در آنجا کار می‌کردم می آمدند. با توجه به عینی بودن مشکلات آنها و این که جنس مشکلات آنها به گونه‌ای بود که می توانست برای هر خانواده ای رخ بدهد از ماجرای زندگی این افراد در نوشتن کتاب هایم استفاده می کردم تا مخاطبان همذات پنداری بیشتری با کتاب هایم داشته باشند و از مطالب آن راحت تر استفاده کنند.

بیشتر کتاب هایتان تالیف است نه ترجمه چرا؟

کمتر سعی می کنم از ترجمه استفاده و به تالیف رو بیاورم . چون که کتاب های روانشناسی که در خارج از کشور چاپ می شود و ما اگر بخواهیم آن را به فارسی ترجمه کنیم متاسفانه مطالب و گفته‌های روانشناسی آن با توجه به این که مربوط به همان کشورهای خارجی است راه کارهایی که آنها برای مقابله با مشکلات در زمینه خانواده و... منتشر می‌کنند همخوانی با زندگی ما ایرانی ها ندارد و با فرهنگ ما خیلی فاصله دارد که همین موضوع باعث می شود نتوانیم معیارهای زندگی مان را با زندگی آنها تطبیق دهیم بنابراین من بیشتر سعی می‌کنم گفته‌هایم را برای مخاطب ایرانی و از دل زندگی همین مردم به رشته تحریر در آورم که راحت تر و بهتر بتوانند آن را لمس کرده و در بهبود مشکلات خود در کنار مشاوران روانشناس گام بردارند.

در زمینه چاپ کتاب در حوزه روانشناسی با مشکلاتی رو به رو بوده‌اید؟

بله. بخشی از این مشکلات به هزینه های مالی برای چاپ کتاب باز می گردد .بخشی حمایت نکردن مسئولان در حوزه نشر کتاب و دیگر این که هنوز در جامعه ما فرهنگ کتاب خوانی به طور کامل وجود ندارد. چرا گاهی می بینیم اگر فردی که مشکلات عدیده ای در زندگی کرد از نمونه های کتاب های روانشناسی که با قیمت پایین در بازار عرضه می شود خریداری و از آن استفاده کند شاید کمتر با مشکلات رو به رو شود و کمتر احتیاج داشته باشد که برای حل مشکلات خود به روانشناس مراجعه کند . متاسفانه خود من در حیطه نشر کتاب های روانشناسی با رفتارهای نامناسبی از طرف نویسندگانی در این حوزه رو به رو شدم که حاضر نبودند موفقیت هایم را در عرصه چاپ کتاب ببینند که همین موضوع باعث شد در یک مدت زمانی واقعاً دلسرد شوم از این که کتاب جدیدی را بنویسم و پیش روی مخاطبانم بگذارم . اما به دلیل عشقی که به مخاطبان داشتم از کار و فعالیتم دست بر نداشتم و تألیف های جدیدتری را در حوزه روانشناسی وارد بازار کتاب کردم.

مخاطبان کتاب هایتان خاص هستند یا عام؟

هر دو قشر. هم مخاطبان عام از آن بهره می گیرند هم مخاطبان خاص که دانشجویان رشته روانشناسی هستند. چون که اکثر کتاب هایم از سوی دیگر اساتید نیز تدریس می شود و پیش روی دانشجویان این رشته که فردا روزی از روانشناسان آینده خواهند شد قرار می گیرد.

شما خودتان به روانشناس مراجعه کردید؟

بله. برای نوشتن برخی از کتاب هایم به مشاوران و اساتیدم مراجعه می کردم اما در موردمسائل زندگی ام نه هنوز شرایطی پیش نیامده که به عنوان یک فرد به روانشناس مراجعه کنم.

بازتاب اثرات کتاب هایتان چگونه بوده است؟

خوشبختانه باید بگویم بازتاب کتاب هایم خوب بوده است و خوشبختانه مردم و بخصوص دانشجویان ازکتاب هایی که در این 15 سال فعالیتم چاپ کرده ام استفاده و باعث رضایتمندی آنها شده است. یادم می آید مدتی پیش تلویزیون یکی از کتاب هایم که در زمینه مشاوره بود در یک برنامه خانواده محور تبلیغ کرده که همین موضوع باعث شد زنی که در فرانسه زندگی وبرای مسافرت به ایران سفر کرده بود این کتاب را برای خودش تهیه کند. همچنین نسخه ای از آن را برای دخترش که روز تولدش بود خریده و هدیه داده بود. مدتی بعد این خانم مخاطب نامه ای برایم به پست الکترونیکی ام ارسال کرد مبنی براین که کتاب مرا به زنان ایرانیان دیگری که با وی در کشور فرانسه همسایه بوده اند داده که آنها پس از مطالعه کتاب توانسته بودند شیوه های زندگی شان را تغییر داده و به سمت بهتری سوق دهند که همین موضوع مرا بسیار خوشحال کردکه با نوشتن کتابی توانسته ام روح زندگی را در آن افراد زنده کنم.

بیشتر مخاطبین شما برای مشاوره دادن چه کسانی هستند؟

همه جور از افراد برای مراجعه می آیند اما بیشتر آنها خانم ها هستند. آنها زمانیکه با شوهرانشان دچار مشکلاتی می شوند یا دچار بحران هایی در زندگی و عدم ارتباط گیری با همسران و فرزندان خود می شوند یا برای آموزش مهارت های زندگی برای آموختن نوع برخوردهایشان با همسران یا فرزندان پرخاشگرشان مراجعه می کنند هر چند برای مشاوره مردهای یک خانواده هم باید مراجعه کنند اما در فرهنگ ایرانی مردها هیچ گاه دوست ندارند به مشاوره و روانشناس مراجعه کنند، چون هنوز بر این باور غلط استوارند که افراد روانی به روانشناس ها مراجعه می کنند که این گفته بسیار نادرست است و باید آن را از ذهن خود دور کنند چرا که مشاوره گرفتن یک امر حیاتی است و مردم باید بدانند حضور یک روانشناس به عنوان یک فرد بی طرف در زندگی آنها می تواند نقش کمک کننده در بهبود و حل مشکلات خانوادگی آنها داشته باشد. گاهی هم غرور مردها است که به آنها اجازه نمی دهد برای حل مشکلات خود به روانشناس مراجعه کنند.

اگر دوباره متولد می شدید باز هم دوست داشتید روانشناس باشید و در همین حیطه نویسندگی کنید؟

بله.من شیفته و عاشق رشته ام هستم و دوست دارم همیشه در حیطه روانشناسی کتاب بنویسم.

شما اهل شعر و شاعری هم هستید؟

بله. اما در حال جمع آوری اشعارم هستم تا بزودی آن را در قالب یک کتاب شعر چاپ و وارد بازار کنم.

شما همیشه در میان صفحات کتاب هایتان یک مصرع یا بیتی از سعدی حافظ، مولانا و فردوسی یا شاعران معاصر را می آورید علت آن چیست؟

من به ادبیات و شعر علاقه خاصی دارم . احساس می کنم زمانی که در میان متن های یک کتاب بیتی از شعر هم آورده شود ، مخاطب با آرامش بیشتری متن های کتاب را می خواندو فضای کتاب برای او سنگین نیست و اشتیاق بیشتری برای مطالعه پیدا می کند.

جدیدترین کتاب هایتان در نمایشگاه کتاب امسال؟

سه کتاب به نام های مشاوره روانشناسی خانواده ٰ،مشاوره ازدواج و زندگی زناشویی خود را متحول کنید.

کتاب های دیگری در نوبت چاپ دارید؟

بله. علاوه بر کتاب شعرم. دو کتاب در حیطه روانشناسی برای دانش جویان رشته روانشناسی را در حال تألیف دارم که بزودی چاپ و وارد بازار کتاب خواهد شد.

کلام آخر؟

کلام آخرم را با شعری از محمد علی بهمنی به پایان می برم . بروید ای دلتان نیمه که در شیوه ما مرد با هر چه ستم هرچه بلا می ماند.

معصومه ملکی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها