گفت‌وگو با محمدکاظم مزینانی

نویسندگی پول ندارد

گفت‌وگو با ابراهیم حسن‌بیگی، داستان‌نویس

در جستجوی مکان از دست رفته

از خلق رمان «محمد(ص)» تا زندگی چند ساله در مالزی و آوارگی در خیابان‌ها و پارک‌های فرانکفورت آن هم در جریان برپایی مهم‌ترین نمایشگاه کتاب جهان.
کد خبر: ۷۹۶۶۵۳
در جستجوی مکان از دست رفته

این چکیده‌ای از ابراهیم حسن‌بیگی است که ما خبرنگاران از این نویسنده با اخلاق سراغ داریم. حسن بیگی امسال با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران آمده است. دو مجموعه چند جلدی برای کودکان و نوجوانان و یک رمان، آن هم چاپ اولی، می‌تواند بسته پر و پیمانی برای یک نویسنده باشد. با او به همین مناسبت گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.

آقای حسن‌بیگی خیال ندارید دوباره برای زندگی به مالزی بروید؟

نه. دیگر از آن دلارها نمی‌دهند. اما الان هم تهران زندگی نمی‌کنم. بعد از برگشتن از مالزی در کیش زندگی می‌کنم.

چرا این قدر تهران گریزید؟

دنبال جای دنج و خلوتی می‌گردم برای نوشتن. کسی که این جای دنج و خلوت را برای ما فراهم نمی‌کند، ناچاریم خودمان جایی را پیدا کنیم. از کیش هم که بیرونمان کنند، می‌آییم دهات شما.

می‌دانید که این روزها نمایشگاه کتاب تهران در حال برگزاری است. شما تجربه سفر به فرانکفورت و شرکت در مهم‌ترین نمایشگاه کتاب جهان را هم دارید. البته برای شما سفر تلخی بود چون ناچار شدید شب را در خیابان‌های آن شهر سپری کنید. به نظر شما نمایشگاه تهران چه تفاوت‌هایی با نمایشگاه فرانکفورت دارد؟

قصه آن نمایشگاه و این‌که چرا ما را اعزام کردند، بماند برای بعد. اما واقعا این دو نمایشگاه قابل مقایسه نیست. چون من معتقدم نمایشگاه کتاب تهران یک فروشگاه بزرگ است و نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک نمایشگاه بزرگ است. بین این دو تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

حالا در نمایشگاه امسال کارهای تازه‌ای دارید؟

بله. یک مجموعه 5 جلدی کتاب کودک دارم با عنوان کلی «ماهی طلایی» که هر کدام از جلدها داستانی دارند. انتشارات ساز و کار این مجموعه را به‌صورت دوزبانه منتشر کرده و خانم شقایق قندهاری هم زحمت ترجمه داستان‌ها را کشیده است. آب یعنی این، باید کمک بیاوریم، شاید پیدایش کنیم، همه جا سبز و آبی است و من با شما نمی‌آیم، عناوین 5 جلد هستند.

فضای داستان‌ها فانتزی است؟

داستان‌ها مفهومی هستند. در واقع هر داستان به‌دنبال انتقال پیامی به خواننده است. مثلا اگر بخواهم خیلی سربسته بگویم که داستان لو نرود، در جلد اول دو‌ماهی به‌دنبال آب می‌گردند. بعد از کلی جستجو می‌فهمند در آب زندگی می‌کنند.

یک کار چاپ اولی دیگر هم دارم. مجموعه 10 جلدی «نهضت‌های شیعی» که برای نوجوانان نوشتم. انتشارات مدرسه این را منتشر کرده که البته انگار 8 جلدش برای نمایشگاه آماده شده است. در این مجموعه هم نهضت‌هایی که در طول تاریخ وجود داشته را با یک نگاه کودکانه‌تر بیان کردم. نه این‌که جنگ‌ها و خونریزی‌ها را پررنگ کنم، بلکه بیشتر به ظلم‌ستیزی‌ها پرداخته‌ام.

رمان جدید هم دارید؟

بله. رمان «عالیجناب شهردار» را انتشارات نیستان چاپ کرده که آن هم برای بار اول منتشر می‌شود.

سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها